Investerarnas kafferum

A good 15-minute presentation, worth listening to. :slight_smile:

Community Manager Verneri Pulkkinen gives a glance at the stock market.

3 gillningar

Är detta en ledtråd om att Inderes expanderar till en ny kontinent? :thinking:

2 gillningar

Här är något att fundera över denna morgon. :slight_smile:

2 gillningar

En ofta hörd stereotyp på aktiemarknaden är att privata investerare skulle sälja i panik vid botten. Empiriska erfarenheter under de senaste åren stöder dock inte detta påstående, som i Finland till exempel, där privata investerare köpte aktier frenetiskt under nedgången i mars 2020 och nu under höstnedgången, enligt Nordnet.

Nu finns det forskningsbevis som stöder denna upptäckt. Istället för så kallade “bulleros”, det vill säga mindre erfarna privata investerare, är det fonderna som panikar när aktiemarknaderna kraschar.

Enligt en nylig studie var det de fonder som förlorade mest pengar under vårens likviditetspanik 2020 som ägdes av andra fonder som förvaltades av professionella. Å andra sidan förlorade fonder där hushåll var den största ägargruppen minst. Dessutom föll fonderna som ägdes av flest hushåll minst under kraschen, även om prestandaskillnaden minskade under de efterföljande boommånaderna.

3 gillningar

ESG-aspekter är sådana som det är värt att sätta sig in i… det är bättre att vara i tid än att vara sent. :slight_smile:

2 gillningar

Jag måste säga att jag följer Russel 2000 alltför lite.

Ganska starka rörelser.

2 gillningar

:smiley:

1 gillning

:rofl:! Detta är mer ett bevis på att Inderes Isa är på vift - på semester :partying_face:! MEN: hann göra en del intressanta spaningar - skall försöka hinna skriva ner dem alla i ngt skede :slight_smile: !

Den ena kan man ha snubblat över redan i KONE kedjan: min besvikelse över att det kunde ha synts mer i gatubilden på Manhattan. Ja- jag erkänner: jag sprang omkring i tusentals olika affärer :slight_smile: ! H&M hade, som vanligt, sina butiker på paradplats - och så som jag redan klagade på så var KONEs rulltrappa avstängd pga service i H&Ms butik på 5th Ave… NOT good!

I övrigt: som “a small town girl” trodde jag inte att jag skulle gilla NY. (För mkt folk o oljud tänkte jag innan vi åkte…). MEN: I loved it!!! Absolutely LOVED it!! From the first second. Har bott i Kalifornien, men i jämförelse med det, så väljer jag NY any day :slight_smile: ! What can I say… New York: it felt real, it felt raw, in an good way!
Disclaimer: en vecka räcker ej för att dra större slutsatser. Därtill ger Manhattan en ganska begränsad bild (mer än det hann man inte med… ).

Rekommenderar, oavsett!! Själv känner jag väldigt starkt att jag måste få åka tillbaka!!

1 gillning

Njaa… inte överallt :sweat_smile: :rofl:, men jag gör mitt jobb - som är det bästa jobbet i världen :star_struck:!

1 gillning

Japp: har kollat! Alltid för dyr…

Yes! It would!! Mera Electroluxanalys till folket! Äger du själv?

@börsen84 ! Du förtjänar defintivt en titel :partying_face: :star_struck:!! Vad vill du ha? Vore kvalitetsskribent som @Lillen och @Dividendseglaren ett alternativ? Eller skall vi ge kreativitetsskribent? Andra förslag? Vad säger ni andra? Ex @Verneri_Pulkkinen och @Pia_Maljanen ?

2 gillningar

Tusen tack! :slight_smile:

Är detta bra? :point_down: :sunglasses:

image

5 gillningar

YES :star_struck: :partying_face:!! Låter utmärkt!

4 gillningar

God Jul forum! Den vackraste jullåten någonsin…

4 gillningar

God jul även för dig

God jul
Merry Christmas
Hyvää joulua
Frohe Weihnachten
Joyeux Noël
Feliz Navidad
Buon Natale
С Рождеством (S Rozhdestvom)
圣诞快乐 (Shèngdàn kuàilè)
メリークリスマス (Merī Kurisumasu)

:slight_smile:

4 gillningar

2 gillningar

Herregud.

I och med att år 2023 börjar vara slut tänkte jag fråga om ni planerar på att göra ändringar i er placeringsprocess under år 2024. Är det något ni märkte under 2023 som ni vill ändra på?

Jag tänker öka internationella andelen i portföljen under år 2024. Kommer att köpa Sverige och USA i en lite större del i portföljen, men huvudfokuset blir nog än i Finland. Men 2023 och Helsingforsbörsens usla avkastning påminde mycket väl varför en internationell portfölj har fördelar. :rofl:

3 gillningar

Jag har cirka 15 företag i min portfölj, och jag tänkte sälja några små positioner eftersom små ägande inte motiverar. Ungefär 12-14 aktier är bra. Just nu har jag ganska mycket defensiva och säkra innehav i portföljen, även om det inte är något boomers-aktieportfölj.

Förra året var ganska bra för mig, och sakta men säkert börjar jag känna att det snart är dags för små tillväxtaktier.

Kanske säljer jag några småposter från portföljen, kanske säljer jag aktierna i något tråkigt företag med höga värderingsmultiplar. Sedan kan jag lägga till fler tillväxtaktier i min portfölj… och senare kan jag ta in fler aktier från utlandet. :slight_smile:

3 gillningar