Inderes, välkommen till Sverige!

Jättehäftigt att se Inderes.se forum på gång!

Det kanske säger nåt att jag har besökt Inderes.fi forum 862 dagar under de senaste 3 åren och har spenderat där mer än 11 dagar totalt (precis, mer än 264 timmar).

Det är otroligt hur mycket värde Inderes har skapat i Finland. Jag kommer ihåg när jag jobbade som aktie analytiker på Nordea Markets i Stockholm mellan 2015 och 2017, alla kunder som vi hade var institutionella kunder. Det var omöjligt för en privat investerare att få samma information som de professionella investerare fick under den tiden. Men Inderes har ändrat galet mycket i Finland och nuförtiden är det så häftigt med alla analyser och även intervjuer med management teams som delas ut på Inderes Tv (https://www.inderes.fi/fi/inderestv) och Inderes forum i Finland. Till och med finns det många vd och cfo som skriver och svarar på investerarnas frågor på forumet.

Jag verkligen hoppas och tror på det att Inderes kan göra samma resa i Sverige. Vad jag har hört är att det finns typ 700 svenska börslistade bolag som har ingen analyst coverage. Det är dags att hitta dem och erbjuda för de där bolag en möjlighet att hålla lika bra kontakt med investerare som de små bolag gör i Finland!

Det blir spännande. Lycka till och välkomna alla till forumet.

25 gillningar

Välkommen Inderes till Sverige, det skulle vara mycket intressant för att lärä känna av svenska bolag!

14 gillningar

Hej, tack för era fina inlägg och tack för berömmet. Det verkar som om vi lyckats, i alla fall i viss omfattning med vår mission :), dvs att sammanföra börsbolag och investerare :slight_smile: ! En demokratisering av informationen på finansmarknaden gynnar alla parter på marknaden och det är härligt att få feedback som denna. Nu börjar vi, sakta men säkert att ta våra första steg i Sverige. Ett steg i taget, babysteps. Tålamod kommer att behövas :)! Hoppas ni alla är taggade att följa med på resan! Så småningom kommer vi att producera och sprida content, ett babysteg i taget. We will keep you posted!

6 gillningar

inderesTV är nu också på Youtube på svenska :partying_face:

Den första videon handlade Kamux som investeringsobjekt :point_up_2: Måste säga som aktieägare av Kamux att den här videon tog en riktig bra koll på Kamux och diskuterade alla centrala saker - alltså var på alla möjliga nivåer omfattande. Rekommenderar starkt till alla att kolla videon oberoende på det om man äger aktier eller inte!

8 gillningar

Here is SEB’s analysis of Inderes. :slight_smile:

3 gillningar

Here is SEB’s analysis of Inderes. :slight_smile:

“Inderes delivered Q2 sales and EBITA somewhat below our estimates as event business, especially outside listed company target group, was weaker than we had expected. The Q2 sales deviation of EUR 0.4m owes purely to June taking the Q2 organic growth close to zero, we estimate. July sales were reported and at first glance the growth was broadly in line with our assumption for Q3. Yet, we note that the seasonality of Swedish operations in Q2 was higher than we had expected.”

2 gillningar

H1 presentation. :slight_smile: :point_down:

1 gillning

SEB:s analys

“Inderes’ Q2 earnings miss was relatively large, given it owed to June sales. Although our estimates underestimated the seasonality of the Swedish operations and AGM season, we conclude that organic growth was muted. An inactive IPO market is not supporting growth; thus, the growth outlook has become dimmer. We make hefty short-term estimate cuts and lower our fair value range to EUR 23-26.”

2 gillningar

Vi rekryterar en projektledare till Stockholm!"

2 gillningar

JA! Vi rekryterar! SÖK, SÖK!

1 gillning

Hälsningar från Sverige!! Eller nu inte fysiskt längre, har precis återvänt på finsk mark. I Stockholm dock mkt intressant på G!
Bl.a dessa intervjuer:

Starbreeze’s VD Tobias Sjögren på besök i vår studio på Västra trädgårdsgatan!
Han talade om Q2’an (som släpptes dagen innan vi filmade in detta, rapportsläpp 17 aug, filmning fre 18 aug) och PAYDAY 3 förstås. Måste säga att bolaget verkar ha sett om sitt hus ordentligt o är väl förberedda på lansering av Payday 3, som släpps 21 september. Därtill har de andra intressanta grejs på g.
Äger ej aktien själv. Men nu känns den inte heller omöjlig längre. Trevligare karl än Sjögren får man dessutom leta efter (om det nu har ngt med saken att göra, men i min bok har det- så töntig är jag :partying_face: ).

Fick även möjligheten att snacka med småspararfavoriten Hexatronic ’ s vd Henrik Larsson Lyon:

Tyvärr har vi ingen egen analys på bolaget, så när jag, civilekonomen först började läsa på om vad de gör kändes det svårt att greppa. På det stora hela handlar det dock om infrastruktur (i ett nötskal): nödvändig infra i dagens värld. Det intressantaste, ur min synvinkel är nog datacentrena och “harsh environments” (tänker direkt att detta är ngt med enorma inträdesbarriärer, which I like).

Att man förvärvar- och förvärvat i hisnande takt är både intressant o skrämmande. Den amerikanska marknadens möjlighter är def intressanta, ävenom nu verkar gå en mjuknande marknad till mötes… Att Viceroy gett bolaget en känga sätter sprätt på diskussioner och spekulationer, vilket adderar extra krydda gällande handeln.

Hur som haver: kompentent VD, som svarade oförberedd på alla mina frågor. Till mitt eget förtret glömde jag ställa några (mer om det later on- om det finns intresse borde vi säkert starta en egen tråd för bolaget). Bör även tilläggas: (iom att jag skrev om Sjögren och hur enormt trevlig han var: Larsson Lyon oerhört trevlig och förtroendeingivande han med! (Min personliga åsikt igen, men vill ändå uttrycka den :slight_smile: )

Äger ej Hexatronic, o som sagt har vi ingen analys på den, men diskutera gärna vidare hur ni andra tänker i caset :)! Vid avsaknaden av analys kan man ju bolla tillsammans :slight_smile:

2 gillningar

Lägg detta här också! :slight_smile:

3 gillningar

Välkommen Lucas! :slight_smile:

5 gillningar

Jag måste fråga en “äklig” fråga :sweat_smile:. Men jag blev kanske lite förvånad att analysen av svenska bolagen är publicerade på engelska.

Varför har Inderes.se valt att göra en del av innehållet på företagsprofilen på svenska om analysen publiceras på engelska? Skulle det inte vara enklare att skapa en platform på engelska som skulle vara riktad åt hela norden var universiella språket skulle vara engelska? Torde vara ett effektivare sätt och samla ihop också en större publik…till och med utanför norden?

Kom bara att tänka på detta, tycker nog själv att det är trevligt att skriva på svenska :joy:

4 gillningar

Välkommen Jesper! :slight_smile:

6 gillningar

Tack! Lägger in detta här med. Min första intervju (även Lucas första) är nu ute. Nervöst, men också väldigt kul och framförallt bara början. :smiley:

5 gillningar

Superbra fråga. Vi har diskuterat detta och anledningen att den är på engelska är för att den ska vara tillgänglig för så många som möjligt. Som ett nordisk analyshus vill vi inte stänga ute de icke svensk-talande intressenterna. Men i forumet diskuterar vi gärna på svenska och analytikerintervjuer komma vara på svenska regelbundet också. Men samtidigt är vi på community till för er följare, så väcks det intresse om att höra intervjuer på engelska, eller om man vill diskutera här på forumet på engelska gör vi det mer än gärna.

5 gillningar

Sara interviewed Inderes’ Chief Analyst Antti Viljakainen. :slight_smile:

Enligt min åsikt är Inderes’ analyser exceptionellt högkvalitativa, precis som givetvis också analytikerna. :wink:

1 gillning

Är ni intresserade av att veta mer om vilka vi är och vad vi gör på Inderes så har vi äntligen videon för er. Här presenterar @Antti_Luiro (analytiker) Inderes, visserligen på engelska, men jag tror man kan få lättare förståelse om vad vi gör och vad står för. :grin:

6 gillningar

Here is a short analysis of Inderes.

Ahead of Inderes’ Q3 report we make sizeable estimate cuts. The company’s Jul-Aug sales were somewhat weaker than we had expected. While one should not draw too far-reaching conclusions from the low season trading, we note that market growth is in headwind with IPO activity virtually non-existent in Finland. Also the Swedish expansion will be a tougher task when potential clients are squeezing rather than expanding their budgets.

2 gillningar