Investerarnas kafferum

We got the result from Electrolux today. This is not looking good probably because of sales and share is -12% falling atm. What do you thinking about this company, does anyone have shares of this company?

• Nettoomsättningen uppgick till 33 427 Mkr (35 244).
• Periodens resultat uppgick till 123 Mkr (-605) och resultatet per aktie var 0,46 kr (-2,23).
• Det operativa kassaflödet efter investeringar förbättrades till 1 147 Mkr (-1 483).


It could be very cool if Inderes would start analyzing this company.

3 gillningar

Räntorna är höga och förblir uppe åtminstone en tid, de kommer inte ner direkt, och om de ändå sjunker, så inte så mycket. Eller så antar jag åtminstone.

Ekonomiläget har redan olika mörka aspekter som påverkar ganska brett.

Jag har funderat på vilka företag som skulle kunna stiga i denna situation. Jag kan inte riktigt komma på några, men jag antar att det inte är företag som har mycket skulder och som behöver mer.

Många industriföretag har minskande beställningar och framtidsutsikterna är mycket osäkra.

Sedan är olika sektorer sammankopplade; en viss bransch kanske inte lider direkt, men å andra sidan har deras kunder företag inom branscher som mår dåligt.

Jag generaliserar och överdriver naturligtvis, men jag tänker att mycket skuldsatta företag som behöver mer skuld kanske inte kommer att återhämta sig. Sedan tänkte jag att företag med minskande beställningar och osäkra framtidsutsikter kommer att lida inom en snar framtid. Därefter företag som är beroende av branscher som går dåligt.

Börsen tittar alltid lite längre framåt, och jag funderar på om de tidigare nämnda problemen är sådana som inte går att bli av med snabbt på en generell nivå. En annan sak är om det är ett kortvarigt problem som försvinner inom en viss relativt förutsägbar tidsram.

Borde vi nu titta på företag med låg skuldsättning, där det finns åtminstone en viss förutsägbarhet och där kundernas branscher inte just nu befinner sig i den sämsta situationen?

Förlåt för det röriga meddelandet, det var svårt att sätta tankarna samman på ett smart sätt när man är trött mitt i natten! :slight_smile:

2 gillningar

Om man skulle ha kristallbollen så skulle det nog vara trevligt med easy money😂…men tyvärr har jag det inte.

Min egna teori är att vara försiktig med hög skuld…men där skall man också förstå vad skulden består av. T.ex leaseskulder kan vara missvisande, i och med att de är inte riktigt samma sak som vanlig skuld.

Jag förhåller mig försiktigt optimistisk till ner trampade teknologi bolag, speciellt i Finland. Peak interest rates skulle vara ett jätte gott tecken för dessa bolag, osäkerheten minskar, många är historiskt sätt “billiga”.

Söker för stunden kanske triggers på när kursen börjar reagera positivt till nyheter. Har börjat se en del av dem…kanske bottnet närmar sig?

2 gillningar

Tack för dina kloka tankar! :slight_smile:

Det är en bra poäng att förstå vad skulderna består av och vilken typ av skulder de är.

Ibland försöker jag själv hitta investeringsmöjligheter som beskrivs alltför negativt och pessimistiskt, vilket får mig att fundera om priset redan har sjunkit för lågt.

Jag investerar i en jämn takt. Jag är inte bra på att välja enskilda aktier eller tajma marknaden, men jag försöker undvika de största misstagen genom att inte köpa helt felaktiga företag i denna situation. :thinking:

@Dividendseglaren : titel beställd!! Ursäkta att det dröjt! Hoppas den dyker upp asap <3! Var inte blygsam! Du bidrar med kvalitet!

3 gillningar

Har någon kollat in på Fortnox närmare. Kursen har tagit stryk i och med att tillväxten verkar lugna ner sig lite grann.
Otrolig business modell, men vet inte hur de har möjlighet att skala sig utomlands? Det går knappast lika snabbt som t.ex Talenom, i och med att de måste skapa software som går ihop med landets byråkrati. Antagligen borde de expandera ett land i taget? Eller har jag förstått fel, tror fick iallafall den bilden att de har verksamhet bara i Sverige

6 gillningar

Bryter av här lite men vi har ett event imorgon där Nasdaq Green Equity-företagen kommer att presentera och dela insikter om deras miljömässigt hållbara affärsmodeller och strategier, följt av en frågestund efter varje företagspresentation. Du kan följa presentationerna på länken nedan.

6 gillningar

Vi är live! Många spännande presentationer står på agendan. Länk till sändning.

6 gillningar

I morgon är det dags för Sijoittaja 2023 -evenemanget i Helsingfors Mässcentrum. Inderes är naturligtvis på plats så om du vill träffa mig eller andra Inderes människor kom och hälsa på oss!
Mera information hittar du här (på finska).
Sijoittaja2023

5 gillningar

@Pia_Maljanen :slight_smile: :point_down:

Trevlig dag!

4 gillningar

Detta gäller även investering i kryptovaluta. :sunglasses:

3 gillningar

Ny vecka = Nya tag!

Och vilken vecka det är för oss investerare. :money_mouth_face:
En vecka som innehåller Investor Days från ABG onsdag och torsdag. RedEye har en Technology Day på onsdag och en Life Science day på torsdag. Och för att göra det till en superonsdag så har även Avanza sin Avanza Börsdag onsdag 22 november tillsammans med oss på Inderes.
Här nedan länkar jag till alla events, där man kan se vilka bolag som presenterar på diverse dagar och hur man kan följa detta. Otroligt kul och lärorika presentationer! :+1:

Se mer info om alla events här:

4 gillningar

:sweat_smile:

3 gillningar

Gårdagen var en succé. Alla presentationer från Avanza Bördsdag finner ni här nedan samt på alla bolagssidor. Lyssna igen eller lyssna på de presentationer du missade. :smiley:
Copperstone Resources
Aros Bostadsutveckling
Fasadgruppen Group
Permascand Top Holding
Exsitec Holding
W5 Solutions
NOTE
Calliditas Therapeutics

6 gillningar

"Indres och Isa är överallt! :slight_smile:

(Jag tog en skärmdump från Twitter eftersom tweets för närvarande inte visas helt, endast länken syns.)

3 gillningar

@Isa_Hudd är överallt!

https://twitter.com/40procent20ar/status/1730675735373705553


image

3 gillningar

https://twitter.com/ftr_investors/status/1731302251245814156


image

3 gillningar

Var försiktig med listorna! :laughing:

5 gillningar

Nu måste vi prognostisera, så ge tre korta prognoser för nästa års aktiemarknad. :sunglasses:

Här är mina:

  1. Tillväxtaktierna börjar sakta stiga i början av året på grund av januarirallyn och investerarnas förtroende för att räntorna stabiliseras.
  2. När tillväxtaktierna stiger kommer “boomer-aktierna” att “stanna på plats”.
  3. På grund av sänkta räntor kommer konsumenterna att köpa konsumtionsvaror med de sparade pengarna, vilket leder till en trevlig ökning för företag som tillverkar sådana varor.

Aktiemarknaderna kommer att stiga marginellt nästa år.

Denna undersökning bör inte tas alltför seriöst, jag hittade mina svar ganska snabbt :sweat_smile:

1 gillning

Hur är det med Inderes? :point_down: :thinking:

4 gillningar