Investerarnas kafferum

Jag har skapat en sådan diskussionssträng där man kan prata mer fritt och avslappnat om allmänna investeringar. Om det finns ämnen som inte behöver eller bör få en egen tråd kan man diskutera dem här.

Här kan man diskutera nästan vilket ämne som helst relaterat till investeringar. Självklart, om något ämne gäller ett specifikt företag, kan man diskutera det i företagets tråd, och ekonomiska makroaspekter kan passa in i denna tråd: Hur går börsen?

Om administratören (@Johannes_Sippola, @Isa_Hudd, @Verneri_Pulkkinen ja @Pia_Maljanen) anser att det inte finns behov av en sådan tråd kan denna tråd tas bort, och jag ber om ursäkt. :slight_smile:

5 gillningar

För närvarande är över 80 procent av min investeringsportfölj placerad i Finland, resten i Asien och USA.

Så en stor del av mina investeringar är i Finland, ett litet land. Jag har på sätt och vis geografisk diversifiering även i finska bolag, eftersom många av de bolag jag äger verkar främst utanför Finland.

Många har talat om att det kanske inte är bra om en betydande del av ens investeringsportfölj är koncentrerad till ett litet land som Finland eller Sverige.

Vad tycker ni? Själv har jag förtroende för min diversifiering enligt ovan, även om det såklart kan finnas andra alternativ som är bra eller ännu bättre, men jag ser inte mitt tillvägagångssätt som problematiskt. :slight_smile:

2 gillningar

Here is an interesting article by Karoliina Loikkanen on the economic impacts of climate change.

I posted it in this thread because I couldn’t think of a more suitable option. :slight_smile:

1 gillning

Att kronan är så svag just nu gör mig extra intresserad av svenska investmentbolag. Tänker det blir rabatt på rabatten :slight_smile:

3 gillningar

Rabatt på rabatten låter lika intressant som ränta på ränta. :slight_smile:

Lite lättsamhet här i fikarummet. :slight_smile:

This is @mikaelrautanen ´s favorite song. or what:

:

4 gillningar

Nu är det en ny rapportperiod på gång.

Admicom presenterade sina resultat igår och imorgon är det Duells tur. Båda har sina egna diskussionstrådar här.

Vilka företagsresultat ser ni mest fram emot och varför? :slight_smile:

Imorgons Duell kommer att vara intressant :coffee: Förklaringar till svag performansen ser jag mest emot… :smile:

2 gillningar

Jag blev för entusiastisk! :smiley:

Gofore 17.7.

Utmärkt IT-serviceföretag, som för närvarande är nedsatt i pris.

Valmet ja Konecranes 26.7.

Högkvalitativa pionjärer.

Qt Group 3.8.

Detta kan ha en riktigt framgångsrik framtid framför sig.

Siili Solutions 16.8.

Tryggt och växande IT-serviceföretag.

KH Group 17.8.

Billig och ny strategi - fantastisk framtid framför?

1 gillning

Vad väntar ni på? :slight_smile:
@Dividendseglaren, @Lillen, @Jolly_Jumper och @Pia_Maljanen.

Mycket, men i första hand:

  • Nordea - hur mycket slår resultatet konsensus denna gång? :wink:

  • Aktia - upp till bevis; förra kvartalet var det första på länge som inte var en besvikelse, men nu krävs fortsatt stigande räntenetto och inget sjabbel.

  • Harvia - de fantastiska Covid-åren är förbi, och förhoppnings nu även så de mediokra post-Covid-åren. Vad är Harvias “new normal”?

  • eQ - ett av Helsingforsbörsens mest kvalitativa bolag och samtidigt en av årets mest utbombade aktier. Ingen rök utan eld - eller?

  • Tokmanni - lite samma som Harvia, Covid-uppsvinget och förhoppningsvis även -baksmällan är förbi, men hur ser det ut framöver?

  • Kamux - ytterligare en Covid-vinnare som sedan straffats hårt. Nya tag med ny VD?

4 gillningar

Tack för svaret. :slight_smile:

Jag äger inte längre Harvia, men Harvias historia och framtid intresserar mig. Jag gjorde mycket förlust på Harvia… köpte dyrt och sålde billigt. :upside_down_face:

Själv köpte jag Harvia extremt billigt, njöt av +1000% värdeökning, och började därefter tanka på den långa vägen ner. Det senare var åtminstone hittills inte särskilt lyckat. :sweat_smile: Men jag köpte ju inte Harvia ursprungligen heller för att få någon kursraket, utan snarare stabil tillväxt och växande dividend. Det tror jag fortsättningsvis att jag kommer att få, så jag sitter still i båten, med både väldigt billiga och riktigt dyra Harvia-aktier i portföljen. :laughing:

2 gillningar

Hmm, väntar på många olika bolag men kanske dem jag riktar största intresset för tillfället:

Fondia - Börjar svenska investeringarna ge redan nu resultat
F-Secure - börjar konsumenternas svaghet inverka mera på resultatet?
Kamux - Äntligen lite bättre siffror?
Revenio Group - förra kvartalen nådde bolaget inte upp till förväntningar, hur går det nu?
Talenom - Hur inverkar prisförhöjningarna i verksamheten?

1 gillning

Tack för svaret! :slight_smile:

Vi har ännu inte börjat undersöka det, men jag och en vän har tagit på oss uppdraget att börja undersöka Fondia.

Jag har förvisso läst analysrapporter och annat om detta företag. Fondia kan vara en framgångssaga de kommande åren.

Här är mina barnsliga funderingar. :slight_smile:

Jag följer resultatrapporteringen mycket brett, och det händer en hel del på marknaderna som jag inte hinner reagera på mycket.

Ibland, om jag anser att en aktie överreagerar nedåt, kan jag lägga den i min portfölj om jag ändå ser att företaget går framåt på lite längre sikt.

Under resultatrapporteringssäsongen köper jag inte mycket normalt sett. Istället tänker jag lugnt efter resultatrapporteringen bland olika företag för att dra slutsatser. Jag kan göra försäljningar om jag har övervägt att sälja en viss aktie och det verkar som att företagets trend är nedåtgående.

2 gillningar

Överlag tycker jag att under raportsäsong kan det vara farligt eller mycket lönsamt att reagera. För mig käns det alltså lite 50/50. Ibland ser man klara överreaktioner, men oftast funderar jag att varför skulle jag veta bättre än marknaden.

Speciellt i sådana bolag som jag inte känner helt in och ut, om kursen sjunker kraftigt brukar jag inte göra något innan jag har en bättre uppfattning om orsakerna.

Om jag är mycket bekannt med bolaget, så då ser jag raportsäsongens svängar som potentiella köplägen.

2 gillningar

Jag förstår väl och dina tankar låter mycket rationella.

Ibland är jag kanske alltför övervägande och har svårt att ta tillfället i akt, men å andra sidan hoppar jag inte längre “hastigt” med i något som är alltför okänt.

Jag har samma inställning; om jag är väl bekant med ett företag kan jag öka min exponering till det, till exempel om aktien har sjunkit alltför lågt. :slight_smile:

2 gillningar

Härligt med kafferum!! Tack för initiativet​:partying_face::star_struck:! Några sista dagar kvar på semestern för min del, sedan back in business :sunny:- kafferum är alltid positivt! I all bemärkelse :partying_face::blush:!! Tack!

3 gillningar

Samma här, har ännu några dagar kvar på semestern :heart_eyes: Har tagit lite mera paus från att skriva, medan följt nog aktivt med marknaden.
Försökt också vila en hel del och jobbat för att hitta balans mellan prestation och avslappning. Har bland annat läst lite mera böcker som ligger närmare filosofi. T.ex Robert Pirsig - On Quality och nu för tillfället läser jag The Monk who sold his ferrari av Robin Sharma. Rekommenderar båda, fast de kan kännas lite udda om man är mera van vid att läsa om placerande :joy:

3 gillningar

Jag är också ledig. :slight_smile:

Det är kanske bra ibland att ta avstånd från saker som kanske kan orsaka lite stress, som arbete och investeringar.

Efter en kort paus kan tankarna vara mycket klarare.

Jag tycker att det vanligtvis är bra att läsa om olika ämnen. Jag anser att all information och erfarenheter på sitt eget sätt stöder varandra.

Ha en trevlig fortsättning på sommaren alla! :sun_with_face:

1 gillning