KAFFERAST, FIKA eller något annat :)? TYCK TILL!

VÄRLDENS VIKTIGASTE FRÅGA :partying_face: :star_struck: <3!
Vad skall detta format heta?

Dvs fem minuters snack över en kaffe (ibland eländigt kallt
KAFFERAST och KONE snack)
och ngt specifikt bolag (eller händelse, eller annat…)!

Vi finns till för er! Tyck till :partying_face:!!!

Fika med Inderes (Hur får vi in bolagsnamnet/ämnet ?)
Pina en analytiker :wink: (personlig favorit)
Aktieprat och kallt kaffe

Vad säger ni? @espresso_invest @Johannes_Sippola @börsen84 @peter.sergel_131797 @pjwesterlund @Aktiefarmaren @sten @fredde @Lillen @bernt.andreas.drange @JesperHagman @dividendseglaren @jens.nilsson @anton.damsten @aili.jarvinen_72273 @Antti_Luiro @MiikkaLaitila ??!

Tyck till!! Alla sakliga förslag beaktas :partying_face: !! Det går jag personligen i god för!

7 gillningar

Tack för att du frågade. :slight_smile:

Isa roastar analytikern (företagets namn) :sunglasses:

Till exempel:
Isa roastar analytikern från Kamux.

:smiley:

2 gillningar

Fick en intressant tanke pga. ditt föreslag @börsen84:

KAFFEROAST med Isa och [en analytikers namn här] :smile:

4 gillningar

Kommer bara på “Kaffe och kaka - Om aktier vi pratar :smile:” som ett mer allmänt namt på ett forum men inte så personligt för varje specifik video…

3 gillningar

Jättebra idë att ha väldigt korta inslag om aktuella ärenden om företags aktier. Här några förslag. Sakliga? :grinning: Nåja, i alla fall förslag.

Ordlekar kring Isa, is och iskaffe:

  • Is i investerarhatten med Isa, ‘analytikerns förnamn’ och ‘Firma’
  • ‘Firma/analytiker’ på hal is med Isa
  • Isa bjuder ‘analytikerns namn’ och ‘Firma’ på hal is och iskaffe
  • Aktieprat och iskaffe med Isa och ‘analytikerns förnamn’ om ‘Firma’
  • Is(a)-kaffe utan dopp för ‘Firma’ och ‘analytikerns förnamn’
  • Kort och gott kring ‘Firma’ med Is(a)-kaffe

Förslag med betoning på en kort och koncis intervju kring ett företag

  • ‘Firma’ i Inderes boxinghörna
  • Fem minuter med ‘Firma’ på Isas sträckbänk
  • Fem minuter med Flash på ‘Firma’
  • Inderes spotlight på ‘Firma’
6 gillningar

Underbart :rofl::rofl::partying_face::partying_face::+1::+1:!! Keep em coming​:partying_face::partying_face:!!!

2 gillningar

Kafferast låter som att bra namn. Det är lite svårt för mig att komma på ett bättre uttryck, bara för att svenska inte är mitt modersmål. Såklart också för att namn är riktigt bra. Jag tyckte om video.

Jag hört ett bra ny uttryck på svenska som jag tänker vi har inte på finska. Det är när någon ”mangissa” eller ”killgissa”. I modern värld det låter lite gammalmodig. Ska det var ”hengissa” när någon gör en självsäker gissning och låter som om det vet.

Jag tycker om att alltid när någon säger nånting av framtiden, dem gissar. Ingen kan säkert vet hur framtiden kommer att se ut.

Jag är lite avundsjuk på att det inte finns någon liknande ord på finska. Det kom inte upp under samtalet om ordet användd i negativ eller positiv bemärkelse, men vi var roade av det. Kan någon säga är det lämpligt att berätta för kunden att ”jag bara ”mangissar””?

Jag nästan testade det, men vågade jag inte. :sweat_smile:

Mangissning är fel term vid det här konsept, eftersom du pratar om händelserna under föregående kvartal. Du känner dem redan. Men i allmänhet påminde ”mangissa” mig om svenska investeringsdiskussioner.

4 gillningar

Killgissa är ett roligt ord :), använder inte ordet själv dock… Mangissa har jag aldrig hört :slight_smile:
Att killgissa är väl att kasta fram en (självsäker) gissning utan att vara säker på att det är rätt, men man har sina aningar om åt vilket håll det lutar.

Vissa använder även killgissa i betydelsen: “gissa vilt” har jag för mig :).

Tack för att du tittar och tack för berömmet!

3 gillningar

Tänkte kasta in mitt förslag (som inte är värst inspirerande) i soppan :blush:
Fika med Isa (eller Inderes) och (analytiker X) om (bolag/ämne Y)
Ta en kaffe-/fikapaus med Isa (eller Inderes) och (analytiker X) om (bolag/ämne Y) Nå de blev kanske lite väl långt :thinking:

3 gillningar

Härligt!! Tack för att du är med! Välkommen till Forumet!

3 gillningar

Hej alla! Nytt avsnitt ute nu!

Övervägde starkt denna pärmbild :partying_face:: credit to @Johannes_Sippola !!
Borde vi byta? Det är bara det, att det inte var så mkt roastande denna gång… mera jag som inte har förstått läget… :rofl:

5 gillningar

Nu ni :wink: !! Har aldrig varit ngn konstnär,I admit, men med sonens nya pennor och era förslag som inspiration: :rofl: :partying_face: detta några utkast! Slår vad om att annan kan bättre!! Här finns en hel del av @sten s tankar :)! @JesperHagman kaka (råkade bli en prinsesstårta iom att färgen var så fräsch :)! @börsen84 s och @Johannes_Sippola roast och @Pia_Maljanen s fika :slight_smile: . Killgissa får vi fundera vidare på @aili.jarvinen_72273 <3 !
Nu måste jag återgå till tråkigare stuff :). Låt inspirationen flöda :slight_smile: ! Vi kan även hitta på något helt annat!

8 gillningar