GOD JUL och GOTT NYTT ÅR! Vilka börsteman gäller 2023?

Från oss alla - till er alla: En riktigt GOD JUL och ett fantastiskt NYTT ÅR!

Kunde inte hålla mig: skrev en krönika på Börsåret som gick och vi tar med oss in i 2023. Vilka tankar tänker du kring det gånga året - och det kommande?

4 gillningar

Med risk för att upprepa mig själv, så är nog temat fortsättningsvis…

image

…men den obotlige opportunisten inom mig säger att…

image

…närmar sig. Men allt detta är förstås bara spekulationer, och sådana lönar det sig inte att bygga en strategi eller portfölj på. Så därför gäller det fortsättningsvis att inte göra saker och ting för komplicerade, utan att fortsätta tanka bolag av bra kvalitet, med rimliga värderingar. Saker som är omöjliga att påverka, löns det heller inte att lägga mycket tid och energi på. Dessutom är det värt att ha med sig att saker - inkl. marknaden - kan ändras extremt snabbt, till det sämre, men även till det bättre. Mantrat “this time is different” verkar alltid vara fel, men onekligen har svängningarna de senaste åren blivit mera extrema.

2 gillningar

Tvärtemot vad man skulle kunna tro är lyxens framfart stark, även i tider av recession. Som investerare: har du inte råd med lyxprodukter: varför inte placera i lyxbolag? Vad du får: bolag som är mindre känsliga för konjunktur (de som badar i champagne gör det även under lågkonjunktur…), i allmänhet höga marginaler (folk betalar tusenlappar för väskor) och starka balanser.

En text om varför lyx och sex säljer i recession, samt hur man kan profitera på det som investerare:

1 gillning