Portfölj updates - Hur ser din portfölj ut?

Vad har du i din portfölj? - Visa, klistra in tabell kakor och motivera varför du just valt bolagen i din portfölj.

Jag måste säga att speciellt på Inderes.fi är det mycket inspirerande att läsa hurudana portföljer folk sitter på. De bästa inläggen har goda motiveringar om varför bolagen finns i portföljen.

Nyttan av att reflektera är mångsidig. Det kan klargöra ens egna tankar att ibland lite skriva om bolagen. En annan sak är ju att det är roligt att kolla tillbaka på sina egna inlägg och se vad man skrivit om bolagen. Så det fungerar lite som en dagbok. Därför tycker jag att det finns en beställning för denna diskussion även på denna forum.

Jag kör igång.

Som placerare har jag haft många identitetskriser och ibland vet jag inte ännu heller vad jag vill. Jag gillar dividender, men vill helst äga bolag som har goda tillväxt möjligheter och chansen att återinvestera en del eller mycket kapital med hög avkastning i sin egen verksamhet. Så detta gör portföljen lite itu delad, för man kan sällan få båda i samma paket. En hög dividend brukar vara orsak av att ett bolag ser inte tillräckligt attraktiva återinvesteringsmöjligheter i sin egna business.

Portföljen 29.4.2023

Nordea 12% - Nordea har varit i min portfölj ända sedan 2020. Jag började köpa av aktierna lite innan och under korona krisen. Innan koronakrisen tänkte jag att det finns en god möjlighet för en förbättring i bankens verksamhet (jag förstod nog inte riskerna då), och sedan i korona krisen tänkte jag att, tja med ca. 5€ pris måste mycket gå dåligt. Jag har ibland köpt till för lite dyrare pris och senast nu efter Q1 resultatet. Nordea ger till mig cash flow och med denna direktavkastning tar det inte många år tills inverestingen betalat sig tillbaka. Sedan har man ju haft otrolig tur i hur bra banken effektiverats och att ROE idag är så högt som det är. Men det kunde jag inte förvänta då jag började köpa.

Tokmanni 11% - Har en liknande story som Nordea. Började köpa innan korona, köpte med alltför hög värdering under korona och nu ligger jag på ett medelpris vid 15€, som är lite onödigt högt. Tror att Tokmanni på långsikt är en stabil och ok placering, men skulle gärna köpa till med en lite lägre värdering för att trycka ner medelpriset. Blev lite girig under koronan. Främsta motivering för Tokmanni är direktavkastningen och höga avkastningen på eget kapital.

Marimekko 9% - Jag är en marknadsförare och måste bara beundra Marimekkos brand byggande. Helt otroligt. Har varit försiktigare i priset jag betalat för Marimekko och det har lönat sig. På kortsikt har bolaget svårt med konsumentbeteende och sjunkande köpkraft. Goda sidan är att deras portfölj är diversifierat, t.ex under koronan så växte inredningsprodukterna massor, medan kläder och väskor sålde sämre. Nu går det tvärtom.

Puuilo 7% - har performerat strålande i en svår marknad. Tror att bolaget har ett vinnande koncept i och med låga kostnader och att de kan snabbt få nya affärer lönsamma. Gillar ledningen. Hög ROE och god dividend. Tävlingen har ökat i och me Jula, men tror att Puuilo klarar sig väl. Till min skam har jag aldrig besökt en Puuilo, fast jag ägt bolaget ända sedan IPO

Noho Partners 7%-Beundrade deras verksamhet genom Covid och tänkte mig att om de klarar det hela skall jag placera. Och så blev det ju. Gillar ledningen och business modellen. Kvantiteten och fokus på de lönsammaste verksamheten ger en tävlingsfördel som annars verkar svår att nå inom denna bransch.

Kamux 6% - Svår situation, men tror det är ganska mycket illa i priset. Mitt nuvarande medelpris är lite väl högt på 7,70€, men vill inte ha för mycket av Kamux i min portfölj, för min teori att det kommer bättre tider i bilhandeln, kan vara fel? Kan ju även hända att Kamux i sig är problemet, inte industrin. Tror inte men man måste ta det i beaktan.

Admicom 4% - Svårt för tillfälle inom byggnadsindustrin, men tror att bolaget kommer klara sig bra då medvinden inom industrin kommer igång. Inderes plockade detta bolag i modellportföljen, jag hade en stark aning om detta, men började köpa lite för tidigt. Ligger vid ett medelpris på 52€.`

Revenio Group 4% - En av de tre bolag jag valde att hålla för +10 år i portföljen. Har ökat nu och om jag får mera möjligheter att sänka på medelpriset ordentligt så kommer jag säkert att använda chansen. Revenio är i mina ögon med de bästa bolagen på helsingfors börsen.

Terveystalo 4% - Ett bolag som haft det svårt, men priset reflekterar det. Trenden verkar svänga så småningom och bolaget har effektiverats en del. En ok dividend och liten årlig tillväxt ser bra ut i mina ögon. Stark brand. Bra tillväxt i Sverige. Tja det går framåt sakta tag…

Fondia 4% - Ett av mina favoritbolag för tillfället. Verkar som bra business, nya ledningen verkar ha god kontroll på businessen och kan svänga på skeppet. Mycket svår historia, som varit beroende av ledning och ägarna. Nu nya möjligheter. Q1 - 23 lite svagare än jag själv väntat.

Gofore 4% - Ett strålande bolag som man gärna äger. Dyrare än sektorn, men det finns en bra orsak till detta. Hög lönsamhet, bra tillväxt.

Oma Säästöpankki 4% - Den udda banken med låg direktavkastning men bra tillväxt. Det tog en lång tid för mig att förstå deras styrka, men genom att ge kunderna god service för ett högre pris kan de differentieras från de andra bankerna. Jag tror det finns tillräckligt många som är missnöjda med de andra bankerna med sämre kundservice, att OmaSp skall ha möjlighet att växa.

F-Secure 3% - Jag hade förväntat mig lite sämre resultat i Q1 -23, men vad jag inte väntade var företagsköpet. Köpte F-secure för hög kommande direktavkastning. Businessen verkade tråkig och ganska enkel att förutse. Tja, nu ändrades nog storyn helt. Bolaget tog rejäl skuld, som verkar enkelt för dem att hantera med hjälp av gott kassaflöde, men kommer de i framtiden också fortsätta med företagsköp? Blir detta ett dividendbolag?

Talenom 3% - Talenoms profil är lite suddigt för mig just nu. De vill växa och betala dividend. Samtidigt verkar det svårt att nå organisk tillväxt och bolaget köper hela tiden mindre bolag, men lyckligtvist med ok värdering. Var i ett skede färdig att ge upp med bolaget, men kanske det kräver bara tid att få igenom effektivering och egna system i de uppköpta bolagen? Hade önskat att sverige skulle ha blivit mera lönsamt innan de fortsatt sin expandering.

Capman 2% - Har varit ett problematiskt innehav, för har aldrig riktigt vela betala marknadspriset av bolaget. Gick in under 2€ och har enda sedan dess väntat på ett passligt tillfälle att köpa mera. Hittills har bolaget klarat sig fint, men är lite skeptisk om resultatet hålls på lika hög nivå nu när trenden ger inte
mera medvind. Få se…

Wärtsilä 2% - är intresserad att följa med hur verksamheten framskrider och vilka gröna lösningar de kan komma med. En orsak varför jag valde Wärtsilä var på grund av att Investor är storägare i bolaget och Wärtsilä har haft det lite svårt…turnaround på väg?

Efecte 2% - Efecte är liksom ett jätte tråkigt Saas bolag. Känns som inget händer, men ändå kommer de med stabilt tuffa Saas tillväxt siffror kvartal efter kvartal. Skulle vela skaffa åt mig mera Efecte, men vet inte riktigt hur mycket man vågar betala av bolaget.

Sitowise 1% -följer med hur det går för bolaget. Tycker att värderingen är låg. Svårt för hela branschen, men skulle kunna tro att detta är ett bra bolag på långsikt? Vet inte. De har också en liten del Saas lösningar, vilket ger en intressant twist på caset.

Svenska portföljen
Jag började för några månader sedan köpa mig in i svenska bolag. En orsak var att sprida ut på risken, valutan och på grund av att det finns mycket intressanta bolag just i Sverige. Jag har liksom tänkt som så att jag köper inte typiska bolag, utan köper investeringbolag och serieförvärvare. Placerade summorna i Svenska portföljen är än småa, men jag ser framemot att skala upp positionerna i Investor, Svolder och högst antagligen Lifco.

Svolder 23% - Väntar ännu på Q1 resultatet, VD byte ger lite spänning.I mitt tycke ett gott sätt att få en bred diversifiering av svenska småbolag,

Latour 23% - Jag har följt med Assa Abloy noggrant en tid, men bestämde mig att köpa Latour i stället, som är ägare i Assa Abloy. Blev förtjust i Latours portfölj, samt deras sätt att skapa värde långsiktigt.

Lifco 20% - Ett kvalitebolag, med lite hög värdering. Vill följa med närmare och vänta på möjligheter att köpa mera. Fint bolag med bra track record!

Investor 19% - En klassiker som jag vill äga mera av. Under Q1 rapporterade största delen av bolagen i Investors portfölj helt kanon resultat.

Teqnion 15% - En förtjusande liten serieförvärvare. Det är liksom roligt att följa med deras story, men värderingen är hög.

Planen är att sakta men säkert skala upp på case som verkar lovande. Jag försöker äga långsiktigt, fast ibland såsar jag till det och agerar kortsiktigt. Där har jag att förbättra.

Hur är det med er andra? :grinning:

8 gillningar

ÅÅÅ vilket härligt inlägg @lillen!! Tack!! Personligen får jag lite samma känsla som om ngn vill komma hem till mig och gå igenom mina köksskåp… “Shit-jag borde städa först” liksom… :rofl: :rofl:

Men detta borde man definitivt göra! Dvs rejäl genomgång av innehållet och - om det krävs: städning och rensning :slight_smile:
Hänger även superbt ihop med tråden - 3 bolag- tio år och adet som du, eller ngn annan fiffigt skrev: dessa borde hänga i hop. Speglar det man tror på verkligen innehållet i portföljen… Jag är den första att erkänna att jag borde skärpa mig på det området…

Vissa av er tangerade redan ämnet i den andra kedjan, men vem är med :star_struck:? @espresso_invest @Johannes_Sippola @Dividendseglaren @sten @fredde @börsen @TJT ?? Har ni bättre städade köksskåp än jag?

Kanske vi får med någon analytiker också :wink: ? Berätta era portföljer, eller om ngt innehav: @anton.damsten @Antti_Luiro :slight_smile: !! Say Yes!

4 gillningar

Att städa upp i aktieportföljen är säkert vettigt för de flesta, men för mig passar det inte. Jag missade tåget för länge sedan och nu tycker jag det är för sent. Naturligtvis är jag klart medveten om riskerna med en sneddriven portfölj, men jag tycker kostnaderna att göra betydande ändringar är för stora. Jag sköter istället min diversifering på annat sätt t.ex genom att köpa fonder som komplement.

Det är förstås intressant att titta på andras portföljupplägg, men mest som underhållning. Att bara se portföljens innehåll utan att veta placeringsstrategi, framtidsplaner, anskaffningspriser, skatteplanering etc. ger en fel bild. Det är ungefär lika irrelevant som att få veta innehållet i en placeringsfond för ett år sedan.

I mitt fall ger aktieportföljinnehållet knappast några placeringstips. Orsaken är främst att mina anskaffningspriserna inte är i relation till dagens värderingar. För mig har och är portföljen fortfarande en mycket bra placering, men knappast för läsarna. Min portfölj är bra att äga, men inte så lämplig att skaffa sig nu, åtminstone inte med samma fördelning. Jag brukar därför inte vilja visa upp mina placeringar utan en lång utredning om hur den utvecklats över tid, men gör nu ett undantag. Dessutom är min aktieportfölj minst sagt tråkig, vilket beror på att den till stor del byggts upp i ett annat tidevarv. ”Boring is beautiful”.

Normalt tänker jag inte heller i termer av placeringsportföljer utan snarare i andelar av nettoförmögenheten. Om vi här nu talar enbart om de finansiella börsplaceringarna så utgör aktierna hälften, aktiefonderna ca 40% och ränteplaceringarna ca 10% av den. Kontanter har jag nästan aldrig, eftersom jag tycker att pengar ska vara placerade så gott som alltid. Säljer i princip bara när jag behöver pengar.

De tio största innehaven bland aktierna:

Neste 19 % (av aktierna)
Neste är ett av Finlands framgångsrikaste företag de senaste tio åren. Som jag redan tidigare skrev i ”3 aktier för 10 år framåt”-tråden: ”Framtiden för de kommande tio åren ser också jättebra ut. Neste börjar äntligen få ut stora volymer av ekodieseln och ekologiskt flygbränsle för att inte hela tiden behöva tack nej till affärer. Konkurrenterna har ännu en lång väg att ta ifatt Neste. På några års sikt kommer Neste dock att kunna fördubbla sin kapacitet av ekoprodukter. Även med något minskade marginaler kommer vinsterna att växa rejält. Jag tycker mig inte se att denna vinstökning ännu finns med i aktiekursen.” Risker finns i Neste, men jag kan inte hitta någon bra orsak att sälja mina Neste aktier just nu. Om inte portföljen redan varit så snedvriden från tidigare, kunde jag tänka mig köpa mer på lång sikt.

UPM 12 %
Bästa skogsbolaget på aktiemarknaden, men förstås inte nödvändigtvis den bästa aktieplaceringen. UPM har lyckats ta en nedsmutsande skogsindustri till att utveckla miljövänlig, kolbindande och plastersättande lösningar. Satsningarna i Paso de los Toros , Leuna och möjligen även i Rotterdam ger stor potential för framtiden. Ser ingen orsak att sälja på länge, eftersom UPM är så starkt positionerad inför framtiden. Stöter UPM på ordentliga konjunkturnedgångar, så kan jag tvärtom tänka mig att börja återinvestera dividenden.

Kesko 10 %
Livsmedel och byggnadsmaterial är väl en säker och defensiv investering utan större potential. Kesko har en ekonomi i skick och en professionell företagsstyrning. Kan Kesko fortsätta hålla denna kvalitetsnivå på livsmedelssidan, trenden på byggnadssidan fortsätta gå över till yrkesbyggare och samarbetspartnern VW får ordentlig fart på elbilsproduktionen. så blir det bra. Går vi in i en recession så påverkar det Kesko, men det klarar företaget bättre än de flesta andra tack vare sin stabila ekonomi. Den senaste veckan har aktiekursen kommit ner, så jag vill absolut inte sälja på dessa nivåer. Tvärtom börjar kurserna något intressera mig för att köpa mer.

Kemira 6 %
Bra dividender, men ändå är jag varken nöjd eller missnöjd med utvecklingen. Jag tycker att företaget har potential att göra bättre ifrån sig. Om företaget inte så småningom tar ett större skutt uppåt kan jag tänka mig att sälja, men inte just nu.

Nokia 5 %
Portföljens stora sorgebarn med besvikelser efter besvikelser. Såsom så många andra har jag trott på framtiden ledningen målat upp och blivit besviken varje gång. Själv är jag dock hyggligt på plus, vilket faktiskt få Nokia ägare är. Just nu tycker jag aktien är rejält undervärderad igen. Antagligen har jag fel här som vanligt.

Nordea 4 %
Jag sade länge att jag aldrig kommer att äga bankaktier, men en bra karl kan ändra sig. Med en stigande eller relativt hög räntenivå gör Nordea allt bättre ifrån sig. Aktien tycker jag har en stor potential på medellång sikt, men vet inte om jag vill äga banker i evighet. Kanske jag säljer om räntenivån går ner mot noll igen.

Metso Outotec 4 %
Inget intressant att kommentera. Den bara finns i portföljen utan någon egentlig orsak bara som balansering. Säljer på sikt, men inte i en lågkonjunktur.

Uponor 4 %
Uponor är ett bra komplement till Kemira, men visserligen en väldigt konjunkturkänslig aktie. Hade varit ett bra köp för en tid sedan, men anbudet från Belgien ändrade läget. Kan tänka mig att sälja för rätt pris, men 25 euro är tydligen inte det för mig och Oras. Väntar på ett ännu bättre bud.

Konecranes 4 %
En av mina favoritaktier, om man nu får ha sådana. Bra produkter och god förplägnad på bolagsstämmorna. Köper gärna mera om den går att få till ett hyggligt pris.

Sampo 3 %
Tråkig business, som blir ännu tråkigare när bolaget helt koncentrerar sig på försäkringar. Finns det något säkrare att placera i?

Resten eller ca 35 % av aktieportföljen är fördelad bland ca 40 andra nordiska aktier. En hel del tillväxtaktier finns också där, även om ingen tror det efter att ha läst så här långt.

Så ser min aktieportfölj ut idag. Jag hoppas verkligen ingen blint tar mall av denna. Det är en väldigt bra portfölj att äga, men själv skulle jag knappast köpa in en sådan här. Aktierna är det inget större fel på, men fördelningen och några av aktievalen måste kritiseras. Varför ser då min portfölj ut så här och varför städar jag inte?

Min placeringsfilosofi är ”Köper sällan, säljer aldrig!”. Jag försöker köpa billigt och låta bli att sälja det som går bra. Minst tio år ska vinnare ägas. I min portfölj är alla ovannämnda stora innehav på plus. Nokia är sämst med endast +20% och Neste bäst med +1100 %. Dividenderna är inte medräknade och i många av fallen har jag sålt en liten del för att ta hem grundinvesteringsbeloppet. Jag har så att säga inga egna pengar längre i blöt i dessa företag. Ekonomiskt sett är det ett nonsens tankesätt, men psykologiskt ger det ett enormt lugn. Jag kan då låta vinnarna gå på i evighet. Förluster tar jag hem ganska snabbt av beskattningsorsaker. Snart åker antagligen Fortum ut, delvist av den orsaken.

Finns det någon här med en tråkigare placeringsportfölj?

6 gillningar

Hejsan Isa och alla andra:

Alltså jag kan int säga alls att min portfölj är städat, den är allt annat än det :joy: Men jag kan ännu visa portföljen här som bild, men några kommentarer före det:

  • Som några av er kanske redan vet, jag investerar via. ett bolag, som jag ärvde från pappan (som dog 2010 tyvärr :cry:), och bolaget har tre portfölj: en i Nordnet, som är en sån “huvud portfölj” ska jag säga. Där gör jag sk. “stock-picking”, på finska aktier, och den är den som jag skall snart visa er. Två andra portfölj är på Interactive Brokers, den större är sk. kvantitativ portfölj (som är också en sån “L/S (betyder long-short) portfolio”, som jag har just startat i november 2022 med en bekant, som kan de här grejerna jättebra. Positioner av denna portfölj kan jag inte dela ut, och dom också flyttas varje vecka, kanske i framtiden bara varje månad Sen ännu en liten portfölj, som nu har bara några USD i kassan och är där om jag vill i ngt. skede göra intraday-trading mera.

Men, till huvud portföljen:
Utveckling och innehållet:


Som ni ser, jättemycket kontant i fickan. Jag har just sålt t.ex. över halvt av Talenoms position (sålde 1000 aktier), hela Remedy-positionen (sålde 750 aktier), och hela Solteq position (tidigare 14 600 aktier). Med Talenom och Remedy väntar jag bara tills priset korrigerar lite (ngt. -5 - -10 %), men med Solteq jag sku gärna vilja se priset gå starkt under 1,154 € (lokal botten). Vi får se hur det går med dom här aktierna som jag sålde, och får jag dom tillbaka sen. Kamux sku jag gärna vilja sälja lite (kanske ngt. 10 000 € bort) före Q1:n (på nästa fredag), men bara om priset går över 6 € (subject to change depending on the circumstances, mind you).

Och sen bara en liten överblick till IBs nuvarande situation :wink:

6 gillningar

Kul att se lite fina svenska investmentbolag @Lillen !

Jag har också investmentbolag som en bas i portföljen, som just nu utgör drygt 40% av totalen. Där återfinns Investor, Svolder, Spiltan, Lundbergföretagen och VNV Global.

Resterande del av portföljen är en “aktiv del” där jag köper bolag som jag tycker är kvalitativa, och för tillfället attraktivt värderade. I dagsläget utgörs den av 8 bolag (New Wave, Inwido, Alphabet, Evolution, Avanza, Proact, Fenix och VBG).

Så just nu återfinns tyvärr inga finska bolag i portföljen, men kul att era portföljer är fyllda med sådana! Jag följer Scanfil, men får kanske läsa på lite om lite fler finska bolag :smiley:

6 gillningar

Snygg portfölj @utdespresso !

I mitt fall så tycker jag att jag inte har någon större fördel i att plocka enstaka svenska bolag. Känner dåligt till svenska småbolag, även om jag följer med ett tiotal. Därför har jag hållit mig i aktiva delen till Finland. Men, måste säga att i Sverige finns det otroligt fina kvalitetsbolag som man skulle gärna äga…måste fundera om jag borde expandera i något skede och lära mig mera om Svenska bolag.

Men som sagt investmentbolag är liksom bra att äga passivt. Har tänkt att investmentbolag skall få en betydlig del i portföljen. Ett par i top 5 holdings, men bygger på det så småningom. Investor är solklart, men skall det vara Svolder eller Latour, eller kanske en serieförvärvare som Lifco, tja det får jag fundera än på. Så har inte bråttom med det :slight_smile:

Du har Avanza i din portfölj, vore intressant att få höra varför du valt Avanza i stället för Nordnet. Har läst ett par övertygande twitter case om Nordnet, men skulle gärna höra motsatta argument om varför Avanza är bättre? :wink:

4 gillningar

Bra fråga!

Jag tycker att såväl Avanza som Nordnet är interessanta. Det som talar till Nordnets fördel är att de är verksamma på flera marknader vilket gör att de inte är lika beroende av en enskild marknad som Avanza är. Å andra sidan har Avanza en starkare marknadsposition i Sverige, där bolaget är en tydlig marknadsledare. Frågan är hur detta kommer utvecklas när Avanza går in på andra nordiska marknader.

Jag tror att både Nordnet och Avanza kan fortsätta växa i lång tid framöver, där de tar marknadsandelar från storbanker. Så båda två kan mycket väl gå en ljus framtid till mötes., men jag har valt Avanza pga marknadspositionen! :slight_smile:

3 gillningar

Jag har funderat på samma sak: hur går snacket kring internationalisering för Avanzas del? Vet man ngt om det?

2 gillningar

Det är nog något de får frågor om på varje conferance call! Än så länge säger bolaget att dom har så mycket kvar att växa i Sverige, att det inte är aktuellt i nuläget. Man kan nog förvänta sig att det kommer ske, men svårt att veta när såklart. Nu blir det ju snart ny VD och det kanske kan påverka vad de fokuserar på, men det är bara spekulationer såklart :smiley:

2 gillningar

Här är en överblick över alla mina portföljer. Onödigt spretigt; medges. Hursomhelst, de fyra hörnstenarna är är bra dividendbetalare (Nordea, Sampo, Aktia, CapMan, Evli, UPM), mycket framgångsrika investeringsbolag (Investor, Latour, Svolder, Lundbergföretagen), några tillväxtbolag inom tråkiga branscher (Harvia, Kamux, Tokmanni, Consti), samt några brett diversifierade ETF:er med fokus utanför Europa (SXR8, Lyxor Nasdaq-100, IS3N).

Många tilläggsköp har blivit gjorda i år, framförallt i Nordea, vars position blivit onödigt stor, men mitt förtroende håler… Inga nya positioner har öppnats i år. Årets enda försäljning hittills är Danske, som jag helt klev av. Vårstädningen lämnade alltså rejält på hälft. Kanske i höst sedan…

De senaste köpen har varit i svenska investmentbolag: Lundbergföretagen, Latour och Investor B. Min avsikt är att fortsätta öka dessa positioner och även att öka Svolders position. Anledningen till detta är främst att värderingarna har fallit rejält, men också den billiga kronan; för tillfället får man ca 11,70 SEK för en euro. Jag brukar normalt inte tänka på valutakurser, men jag tror inte att kronan kommer att permanent förbli på en så här svag nivå.

Finska företag som för närvarande finns på min inköpslista inkluderar Sampo, TietoEvry, UPM, Aktia, CapMan och Tokmanni.

Även med så här pass spretig portfölj avviker resultatet f.t. ganska mycket från OMX25GI.

  • 5 år: +44,6% vs. +25,6% :green_circle:
  • 3 år: +41,8% vs. +22,3% :green_circle:
  • 1 år : +6,0% vs. +1,0% :green_circle:
  • YTD: +2,0% vs. –6,7% :green_circle:

4 gillningar

Dags för en uppdatering!

Det har varit ett svårt år på börsen. Sådana tider får mig alltid att fundera om egna portföljen är ”tillräckligt bra” och vilka egenskaper i företag jag egentligen värdesätter. Jag har oftast märkt att jag har haft svårt att hitta min egna placeringsstil och vandrat från en strategi till den andra. Strategin har varierat från koncentrerad till mycket diversifierad. Från value till growth osv. Jag tror också att det är dels på grund av att jag känner mig osäker om jag gör kloka val. Med kort placeringshistoria är det omöjligt än att säga att vad egentligen funkar.

För tillfället drar jag mig emot kvalitetsplacerande. Jag skrev upp kort några punkter på en papperslapp som jag tycker att skall finnas i ett bolag. Jag behåller lappen i min plånbok och kollar den då jag köper aktier.

  • Management – är ledningen pålitbar?
  • Businessen – är det enkelt att förstå?
  • Inverkan någon utomstående faktor mycket i verksamheten (olja, ström…)
  • Har företaget goda kvalitativa siffror
  • ROE +15%
  • ROIC +10-15%
  • EBIT +10%
  • Gross margin +30%
  • Har bolaget en högre förväntad avkastning än Investor?

Speciellt den sista är en intressant detalj, som är svår att skapa en klar bild av, men tanken är att kan jag med gott samvete placera i nya bolaget, eller är det bättre att köpa Investor som under senaste 20 år givit en avkastning på 17,7% i medeltal. Det är en mycket hög gräns att överskrida.

Tyvärr når inte alla bolag i portföljen dessa gränser, men jag jobbar på långsikt att skapa en portfölj som kunde fylla dessa mått. Några av de nuvarande innehaven skall säljas. Dessa bolag fyller inte kvalitativa måtten och därför skall de ut. Men för tillfället anser jag att dessa bolag prissätts mycket fel, så jag väntar innan jag säljer.

Portföljen:

Tokmanni 8,8% - Blev mycket överraskad av Dollarstore förvärvet. Ett naturligt sätt att söka tillväxt och jag tycker att strategin verkar bra. Jag betalade lite för högt pris av aktien under koronan. Får jobba med att få medelpriset neråt.

Nordea 8,5% - Bolaget är i topp skick. Bra dividend betalare.

Marimekko 7,8% - Ett av de intressantaste bolagen i portföljen. Har lyckats väl, fast konsumenterna har det tufft. Bra tillväxt i Asien under Q2. Bra ledning.

Revenio Group 7,2% - Negativ vinstvarning, men långtidsutsikten ser jag oförändrad. Är lite försiktig om de hamnar varna ännu, men har nog börja köpa en hel del.

Admicom 6,6% - Bra Q3 resultat i en mycket svår ekonomi. På internationell nivå ett Saas bolag av jätte hög kvalitet. Marknaden ger en chans att köpa.

Puuilo 6,2% - En mycket positiv överraskare. Stark Q2. Ledningen verkar veta vad det gör.

Gofore 5,5% - Överlekset bästa IT-service företaget i Finland. Har lyckats väl i en svår marknad där de andra vinst varnar. En positiv överraskare under Q3, starkt resultat!

F-Secure 4,8% - Här har jag gjort bort mig. Köpte med ganska lågt pris, men har ökat en hel del och för tidigt. Lookout förvärvet kom i en dålig tidpunkt och nu hamnar bolaget svettas en tid och jobba med integrationerna.

Noho Partners 4,7% - Korona hjälte, jag blev imponerad av hur hårt de jobbade under den svåra tiden. Sådan god anda tar ett företag långt. Undrar lite hur internationella verksamheten lyckas, men litar på ledningen.

Kamux 4,3% - Jag köpte för tidigt, för mycket. Tänkte inte att marknaden skulle smälta under så mycket. Det verkar också att ledningen misslyckats en del. Kanske Tyskland var en för stor bit att tugga i? Intressant att se hur Pajuharju ändrar verksamheten, för det verkar att Saka kör över Kamux i Finland.

Talenom 4,2% - Defensiv verksamhet, men är nog ganska skeptisk på hur internationaliseringen egentligen kommer att lyckas.

Indexfond Finland 3,9% - Sparar små summor varje månad.

Fondia 2,8% - Jag var mycket postiv emot Fondia, men senaste resultatet gav lite oro. Inte värst dyrt pris på bolaget, men marknaden är lite jobbig.

Efecte 2,8% - Ok Q3 resultat. Lite undrar jag att Efecte fokuserar på lönsamhet och tillväxt i existerande marknaderna. Tiderna är jobbiga, men borde inte bolaget söka tillväxt i nya marknader så mycket de bara har möjlighet…

Oma Säästöpankki 2,7% - Otroligt bra resultat. De bara tågar vidare, men marknaden har bestämt sig att det var peak earnings och ger lågt värde åt bolaget.

Qt 2,6% - Köpte Qt tillbaka i portföljen innan Q3 resultatet. Blev igen övertygad att de kan ha möjligheten att klara sig i en mycket tävlad bransch. Q3 var inte vidare bra, men kvartalerna har stor variation…

Cash 2,2% - Detta berättar bara det jag har på Nordnet, ökar cash varje månad av lönen.

Investor Ab 2,2% - En av mina favorit aktier, men har inte fått ur mig att köpa mera. Skulle önska göra detta till en top 5 holding.

Titanium 1,9% - Är försiktig ännu med Titanium. Bostadsmarknaden är jobbig och Titanium skall byta VD.

Capman 1,8% - Det händer mycket, men kursen har tagit rejält med stryk, en chans? Kanske.

Musti Group 1,5% - Bra business modell och stark närvaro i norden…men vart sedan?

Latour 1,3% - Borde säkert köpa till, men väntar att premien sjunker…

Svolder 1,2% - VD byte har fått mig lite försiktig, väntar och ser.

Vaisala 1,2% - En mycket stark familjebolag inom meteorologi och mätande. Gillar mycket i bolaget, men väntar och ser lite hur deras marknad rätnar till sig. Industriella sidan kan ha det jobbigt lite grann.

Teqnion 1,1% - Tufft bolag, med super anda. Mycket stark Q3…borde kanske köpa mera?

Lifco 1,1% - Super serieförvärvare, gillar bolaget mycket.

Sitowise 0,6% - Priset är inte illa, men det är lite jobbigt för Sitowise just nu.

Indexfond Usa 0,4% - Har börjat månadsspara för att öka internationella diversifieringen. Smått och gott varje månad.

6 gillningar

Tack för denna :)!
Intressant att plöja igenom och kul med korta kommentarer på varje bolag. Än en gång får jag dåligt samvete över att jag verkligen borde “ta en storstädning” - inte bara i portföljen, utan gällande den egna strategin.

Kanske ett tema för 2024 :)? DVS

  1. storstädning
  2. klarare strategi och struktur

Gällande mina egna innehav drömmer jag även om att helt enkelt minska antalet. Bra med diversifiering, men för egen del spretar helheten åt allt för många håll.

Ja- jag riktigt biktar mig inför ihopknytandet av det gångna året: kanske det inte räcker med storstädning - en rejäl make-over kanske på sin plats :slight_smile: !

1 gillning

Med denna portfölj avslutar jag året 2023. I helhet väldigt lyckat investeringsår, mycket tack vare ganska hög exponering mot den amerikanska marknaden och big-tech företagen, både genom raka innehav men också genom iShares World ETF (mitt största innehav). Avkastningen för den totala portföljen för året blev +34%.

4 gillningar

Spännande portfölj!

Du har en ganska stor mängd Qt, vad är dina tankar om företaget och det kommande året? :thinking:

Tack för svaret i förväg! :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle gärna höra dina tankar kring CrowdStrike. Vad har fått dig att placera just i CrowdStrike och hur ser du på deras framtid?

Har själv kollat senaste dagarna på Fortinet, växer långsammare men är mycket lönsam.

3 gillningar

Qt har varit länge med i min portfölj och därför också vuxit till en stor andel av portföljen. Jag har som princip att ogärna sälja vinnande aktier, utan hellre låta dem växa i lugn och ro.
Deras guidance på omsättning har sjunkit från typ 40% till ett spann av 20-25%. Ifall bolaget lyckas med att öka omsättningen med minst 20% de kommande åren så ser jag inte genast större problem. Lönsamheten på eget kapital är också bra. Har inte avsikt att sälja men skulle inte heller öka för tillfället. Produkten verkar vara bra.

3 gillningar

Det jag gillar med Crowdstrike är att det är ett SaaS-bolag dvs. de säljer tillgång till mjukvara och den största delen av omsättningen är återkommande. Kunderna köper prenumerationer till Crowdstrikes platform. Då kunderna en gång börjar använda plattformen är det högst troligt att de kommer fortsätta använda den då den redan integrerats inom företaget. Cybersäkerhet borde också vara relativt skyddat mot lågkonjunkturer, i och med att kunder i första hand inte vill minska på cybersäkerhet även om businessen inte går lika bra som tidigare.

Kvaliteten på plattformen kan ses genom super låg churn-rate dvs. hur mycket kunder som lämnar plattform per år. Crowdstrikes churn är typ 1-2%. Ett gott tecken är också antalet kunder som använder flera funktioner inom Crowdstrikes platform. Crowdstrike har bra track-record att införa nya funktioner på plattformen som kunderna börjar använda. Då en kund använder sig av flera funktioner på plattformen blir det ännu mera osannolikt att lämna.

Fortinet är också intressant bolag som jag själv också kollat lite på. Min förståelse är att Fortinet erbjuder ett bredare sortiment av cybersäkerhetstjänster medan Crowdstrike fokuserar enbart på endpoint-security som skyddar t.ex. laptops, desktops och servrar. Fortinet tycker jag säljer största delen av sina produkter som licens vilket innebär en större intäkt direkt.

3 gillningar

Tack för ditt bra svar!

Jag har en normal position i Qt. :slight_smile:

1 gillning

Här är min portfölj, och de är nu i en lite konstig ordning, men låt det vara.

Jag är ganska nöjd med innehållet i min portfölj. De småpositionerna oroar mig mest eftersom småpositioner inte motiverar mig, så övervakningspositioner lockar inte… även om dessa positioner har minskat från mellanstora till små.

Min portfölj är kanske semiboomer, men inte särskilt boomer. Det finns en viss diversifiering, men å andra sidan finns det några inslag av övertygelse, så det kan inte talas om någon särskilt omfattande diversifiering. Min portfölj har en tydlig inriktning på Finland.

Innehåll:

  • Fortum är grundläggande stark och har varit ganska billig och verkar fortfarande inte vara dyr. Företaget har dock ofta överraskat negativt, även om grundläggande prestation skulle ha varit tillräcklig.
  • Paypal… Konkurrenterna har blivit starkare. Intressant att se hur Google och Apple lyckas över tiden - stora aktörer med sina egna nätverk. Byte av ledarskap, vad signalerar det - och det har tagit tid att tillsätta dessa positioner, jag tycker att detta är dåliga signaler, även om jag försöker se det från olika perspektiv. Å andra sidan delar jag vissa människors åsikt att Paypals problem har överdrivits och missförståtts. Aktien har blivit överdrivet slagen. Det är fortfarande ett företag med stark balansräkning, kassaflöde, fortfarande en enorm aktör, värderingsmultiplarna har återhämtat sig överdrivet och produkterna är fortfarande konkurrenskraftiga. Är detta ett företag i nedgång, vars marknader och marginaler tas över av nätverksstarka konkurrenter, eller är detta verkligen ett undervärderat företag som ändå presterar eller till och med utvecklas framåt med sina resurser och starka positioner.
  • Marimekko är ett fantastiskt företag med en fantastisk VD. Det är en glädje att äga Marimekko, vars produkter jag verkligen gillar. Det skulle vara fantastiskt om Marimekko blev en verkligt internationell framgång.
  • Nordea har överraskat mig positivt flera gånger på sistone, vilket ger mig en trygg känsla av att äga detta företag.
  • Stockmann, på grund av Lindex.
  • Boreo, det finns inget tvivel om att de senaste siffrorna har varit besvikelser, men jag tror uppriktigt på framtiden - företaget har en fantastisk VD. Tro är dock inte en strategi och hopp är det inte heller.
  • KH Group är verkligen billig… eller är det… om framtiden är mörk är det här av en anledning “billigt”. Ena eller andra, jag ser att nya affärsområden och låga priser ger mig fina vinster.
  • Gofore, första tanken när det här företaget nämns är arbetsnöjdhet och @emmiberlin . Företaget har en fantastisk historia och förmodligen också en fantastisk framtid.
  • Neste kan se in i framtiden och hantera risker, men historia är ingen garanti för framtiden… jag är hoppfull och orolig samtidigt.
  • Optomed, mycket riskabelt - det finns potential om FDA-godkännanden och andra lyckas, men jag skulle inte förvånas om jag sålde detta härnäst.
  • Scanfil, företaget har en imponerande track record och bra ledning. Det är verksamt inom en inte särskilt sexig bransch och kanske därför väcker detta företag inte diskussion. Jag rekommenderar att du tar en titt på företaget.
  • Siili, jag förväntade mig mycket och företaget har levererat många stora besvikelser. Enligt min uppfattning har dock företaget och dess framtid inte förändrats mycket, en del av kursnedgången är helt förtjänad, men jag tycker att aktien har slagits för mycket.
  • Valmet, före detta Neles ger trygghet, företaget verkar billigt, företaget utvecklas och utvecklar + jag har fått intrycket att de anställda trivs där.
  • Konecranes, ett kvalitetsföretag och aktien är fortfarande inte i dåligt skick. Enligt min uppfattning har det varit, är och kommer att vara en föregångare.
  • Qt är ett företag där jag förväntar mig ganska mycket även i framtiden. Jag tycker att företagets risker och hot måste följas noga, jag har både en hoppfull och lite negativ känsla om detta.
  • Biohit, en stor börda har försvunnit, det har skett positiva förändringar i ledningen och företaget har förbättrat sin verksamhet. Siffrorna är bättre än någonsin.

Jag äger också krypto, men bara lite.

Sedan äger jag PYN Elite, som jag har köpt för 14 000 euro, men den går ganska dåligt.

Jag äger också kryptovalutor, men bara en liten summa.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att din portfölj verkar vara ganska diversifierad, även om den har en tydlig inriktning på det finländska marknaden. Du har en bra blandning av olika sektorer och företag. Det är bra att du är medveten om de mindre positionerna och deras påverkan på din motivation. Att överväga att konsolidera eller öka storleken på de positioner du har mest tro på kan vara en övervägande. Lycka till med din investeringsstrategi! :slight_smile:

4 gillningar

UPPDATERING OM MITT PORTFÖLJLÄGE

Mina tre största innehav:

Fortum: Jag har köpt mer eftersom det fortfarande är ett bra bolag och jag fick det till ett ännu billigare pris.

KH Group: Jag köpte mer eftersom jag tycker att aktien är riktigt billig och jag tror att utsikterna på längre sikt är riktigt bra.

Gofore: Jag köpte mer eftersom det är ett kvalitetsföretag med hög medarbetarnöjdhet.

Andra åtgärder:

Siili: Jag köpte mer eftersom företaget har sina grundläggande saker i ordning och verkar på växande marknader. Aktien är billig med tanke på framtidsutsikterna.

Neste: Ett kvalitetsbolag som är ledande inom sina branscher och dessutom är mycket innovativt. Aktiekursen sjönk för mycket, så jag ökade min position.

Biohit och Optomed: Jag led stora förluster på dessa, jag ägde inte mycket av dem, de är ganska riskfyllda och svåra att förutsäga. Därför sålde jag alla dessa.

image

4 gillningar