Portfölj updates - Hur ser din portfölj ut?

Tack för att du delar med dig!! KUL!

KH Group: du skriver att du har köpt mer: berätta gärna lite mer om hur du tänker här! Äger ej själv, det är Thomas som analyserar på Inderes, men hör gärna dina tankar :)!

1 gillning

Tack för frågan! :blush:

KH Group är verkligen billigt värderat enligt värderingsmultiplar, även om det kan vara ett “symptom” på att det finns något dystert i framtidsutsikterna.

Å andra sidan har KH:s “branscher” gått nedåt och vi är förmodligen i något slags svacka, men även med det i åtanke tycker jag att bolaget är billigt. Man bör också komma ihåg att KH äger bland annat Indoor, som verkar inom möbelbranschen, och det kommer att återhämta sig förr eller senare.

På samma sätt betraktas deras “bygg- och anläggningsmaskinsektor” för kritiskt, men det beror troligen delvis på att många byggprojekt och projekt som kräver vissa typer av maskiner håller på att avta, men å andra sidan fortsätter infrastrukturprojekt och liknande att fortskrida och kommer att göra det i framtiden.

Bolaget hade rykteproblem och det kanske fortfarande påverkar det.

Den nya strategin, satsningen på personal och de stora ägarna har förblivit desamma.

Risken jag ser är om den allmänna ekonomiska situationen eskalerar kraftigt och räntorna stiger, eftersom balansräkningen inte är så stark på Indoor-sidan, det vill säga inom möbelbranschen. Å andra sidan påverkar dessa räntor och den allmänna ekonomiska situationen alla.

Och om KH Group växer organiskt och dessutom gör framgångsrika företagsförvärv, då kommer investerarna att vara nöjda. Dessutom, om den här enligt mig alldeles för billiga bolaget upptäcks på marknaderna eller till och med i Sverige generellt sett, så kommer aktien att jubla. :sweat_smile:

2 gillningar

Kära forum! Inleder semester i morgon!
I och med att jag varit pinsamt inaktiv i min egen portfölj ger jag nu ett tillkännagivande: har handlat idag! Dagen innan semestern till ära!

Har även ngt att erkänna: HELT emot mina egna tankar om att sluta köpa inhemskt och blicka utomlands.

Nu till inköpen:
Har idag handlat NOKIAN RENKAAT samt CAPMAN. Mkt små belopp, men känner mig nöjd att jag äntligen kom till skott.
Tjitjing på alla!

1 gillning

Drygt ett år sedan min senaste portföljuppdatering. Ingen större dramatik. Samma strategi och i hög utsträckning samma positioner.

Planenligt har jag städat upp portföljerna, men är ännu inte färdig. Mikropositionernas andel har minskat från 9,8% till 6,5%, vilket känns bra. Jag har alltså stängt många positioner, men klänger ännu fast vid onödigt många. :sweat_smile:

De enda nya positionerna är Kalmar, vilken kom då Cargotec delades, samt Mandatum vilken kom då Sampo delades.

:white_check_mark: Ökningar av befintliga positioner:
Spiltan Investmentbolag (16x), TietoEvry (5x), Nordea (5x), Aktia (3x), Sampo (3x), Investor B (2x), Investor A, Latour (2x), Lundbergföretagen (2x), Mandatum (2x) , Aspo (2x), Evli (2x), CapMan, Svolder, UPM, Kalmar

:x: Stängda positioner:
Nordnet, Swedbank, Svenska Handelsbanken, Outokumpu, Wärtsilä, Nokia, Puuilo, Alisa

Även med så här pass spretig portfölj avviker resultatet fortsättningsvis ganska mycket från OMX25GI.

• 5 år: +77,9% vs. +37,7% :green_circle:
  • 3 år: –4,4% vs. –11,9% :yellow_circle:
  • 1 år : +16,3% vs. +7,4% :green_circle:
  • YTD: +6,0% vs. 1,3% :green_circle:

4 gillningar

Bra översikt! Tack att du delar! Intressant.
Får ett sting av dåligt samvete för egen del då du talar om att rensning pågår… Alltid bra med översyn och action! Städning pågår även för egen del- men compliance påverkar tidtabellen av min egen städning.

Även om jag handlade inhemskt senast, höll jag mig ändå till egen princip om att ej öka antalet rader på inhemska /nordiska bolag - om det inte är något ALLDELES extra, som man bara MÅSTE få in i portföljen.

För egen del gäller samma i frågan om KALMAR: trillade ner en rad till iom skilsmässan från Cargotec.

2 gillningar

Portföljöversikt

Inga betydande förändringar på två år

Det har inte skett några stora förändringar i min portfölj under de senaste två åren.

Exempel på mina beslut

Jag sålde Konecranes innan min tidigare portföljöversikt, eftersom jag ansåg att aktien var dyr och att utsikterna hade försämrats. Om målkursen hade varit högre kanske jag inte hade sålt. Denna erfarenhet har fått mig att inse misstag i mina beslut, vilket jag gärna vill utforska mer i framtiden. Som nybörjarinvesterare räcker det inte med att erkänna sina misstag om man ständigt upprepar dem. Jag gör mitt bästa, men ibland har dumhet segrat.

Tillgångar

Cirka två tredjedelar av min skuldfri tillgångar finns i min lägenhet. Största delen av min övriga tillgångar finns i Nordnets aktieportfölj, och jag har även PYN Elite, kontanter och en liten mängd kryptovaluta.

Plan framåt

Jag vaknar tidigt på morgonen för att följa investeringsnyheter. Jag använder mina pauser till att studera investeringar och räknar mer på olika siffror. Jag strävar efter att vara en produktiv medarbetare och är medveten om mina egna begränsningar. Min sparandegrad är hög, och jag uppskattar min livsstil. Mina fritidsaktiviteter är ofta gratis eller nästan gratis, och jag njuter av samtal med mina närstående. Efter obligatoriska utgifter går största delen av mina pengar till donationer och gemensamma stunder på restauranger.

Tack vare min sparandegrad och arbetsinsats är min ekonomi stabil. Om min livssituation förändras kan jag överväga att köpa ett fritidshus eller öka mina utgifter. Just nu vill jag dock jobba hårt, men jag kan lugnt minska takten om det behövs.

Min aktieportfölj

Här är en snabb genomgång av mina aktieinnehav:

Gofore

Både kunder och anställda är nöjda, vilket är avgörande inom denna bransch. Kvaliteten och växande marknader gör Gofore till en vinnare.

Fortum

En aktie som ger utdelning och som jag ser som en stabil grund. Jag förväntar mig att efterfrågan på elektricitet ökar på lång sikt, men det finns fortfarande utmaningar.

KH Group

Med tanke på KH-maskinerna och andra faktorer tror jag att KH Groups utsikter förbättras, även om det har funnits svårigheter.

PayPal

Det pratas om att PayPal är billigt, men frågan är om det bara är “billigt”. Jag tror att PayPal fortfarande är en stabil aktör på marknaden.

Nordea

En av mina bästa investeringar, trots kriser. Jag ser effektivitet som en styrka.

LeadDesk

Ofta beskriven som dyr, men de har en konkurrenskraftig produkt. Deras positiva utveckling och företagsförvärv är lovande, men vi bör se mer tillväxt snart.

Nokian Renkaat

Denna aktie har ofta överraskat negativt, men det finns också positiva förväntningar. Den är billig, men det finns risker kopplade till att vänta.

Amazon

Med en stark ekonomisk ställning och växande affärsområden är Amazon en attraktiv investering.

Lindex

Många långsiktiga investerare har varit nöjda med avkastningen, men förväntningarna är höga.

Qt

Tidigare ansågs aktien vara dyr, men efter Q3 är priset nu mer lockande. Det finns skillnader bland ägarna, men potentialen är stor.

Valmet

En kvalitetsaktie där både studenter och anställda verkar trivas. Företaget ligger i framkant när det gäller utveckling.

Scanfil

Med en bra och engagerad ledning är detta en stabil aktie i min portfölj. Jag ser en fortsatt positiv utveckling.

Neste

Företaget har sina utmaningar, men jag tror att det kan återhämta sig.

Boreo

En kompetent VD och långsiktig verksamhet gör Boreo intressant för framtiden.

Siili

Jag köpte aktier till ett högt pris, men det börjar bli en intressant aktie. AI är mycket i fokus, men vi behöver konkretisering.

Jag skrev snabbt, så jag ber om ursäkt i förväg för eventuella misstag! :slight_smile:

1 gillning