Nokian Tyres - Mot en ny framtid (?)

Jag anser att denna företags nära framtid ser ljus ut, så jag startade en egen tråd för detta företag. :slight_smile:

Nokian Tyres är en däcktillverkare. Bolaget levererar däck för personbilar, lastbilar och jordbruksmaskiner. Störst specialisering återfinns inom utveckling av däck specialiserade för nordiska klimatförhållanden som kräver grepp mot kyla, snö och regn. Idag innehas verksamhet och försäljning på global nivå med störst marknad inom Norden, Europa och Ryssland. Bolaget grundades ursprungligen 1931 och har sitt huvudkontor i Nokia.

1 gillning

@Isa_Hudd, @rauli.juva ja Nokian Tyres

2 gillningar

Här är en ganska ny analys från juli.

1 gillning

Jag är själv mycket skeptisk för Nokian Tyres. Jag är lite biased för har gjort ett stort misstag med dem, men ändå så ser jag inte varför bolaget är lockande. Deras största tävlingsförmåga har försvunnit. Samtidigt har jag ännu svårt att vara säker att Rumanien är tillräckligt bra?
Och det jag undrar över är varför man skulle köpa Nokian Tyres i sin bil? Ringarna är dyra och det är svårt att förmedla bränd värdet från däcken. Samtidigt är konsumenternas köpkraft i press…

Men försök övertyga mig att det är en bra deal! :grinning:

2 gillningar

Jag är inte expert och äger inte själv. Här är mitt svaga försök att övertyga dig:

Nokian Tyres har ett riktigt gott rykte och har haft en stark marknadsposition. De har sina egna nätverk som stödjer verksamheten, och dessutom har de starka framsteg på den amerikanska marknaden.

Kursen har redan tagit höjd för de problem som Ryssland har orsakat och allt annat. Samtidigt tror kursen för närvarande inte att något skräckscenario är på väg att förverkligas.

Om den moderna fabriken i Rumänien kan drivas effektivt enligt plan och om företaget och produkternas rykte inte glöms bort under tiden, så är aktien billig. Om företaget glöms bort och ryktet förstörs, samt om den rumänska fabriken försenas och inte lever upp till förväntningarna, så ser scenariot annorlunda ut.

Det är viktigt att komma ihåg att företaget har mycket pengar i kassan och potentialen i Förenta Staterna bör inte heller glömmas bort. :slight_smile:

1 gillning

Detta är roligt :slight_smile:

1 gillning

Bra poäng och tack för opponeringen! :slight_smile: Jag har inte analyserat bolaget på några år, och hänger bara med tack vare Kauppalehti artiklar. Förstår helt väl bull sidan, men i mig lever nog en starkare björn i detta case. Kursen har dock nog reagerat kraftigt och mycket illa finns säkert i priset…men är orolig om bolaget har kvar några tävlingsförmågor?

2 gillningar

Det är för mig en väsentlig fråga när företaget kommer tillbaka ordentligt i verksamheten, det vill säga hur snabbt till exempel fabriken i Rumänien är redo.

Detta är sedan min egen roliga spekulation:
Om ägarna under tiden provar något annat än det bekanta märket och inte märker någon skillnad förutom lägre pris och/eller bättre egenskaper, kanske de inte längre återvänder till det välkända märket.

Det finns möjligheter att komma in “billigt” här, men å andra sidan riskerar företaget att gradvis falla ur tävlingen… :slight_smile:

1 gillning

Håller med er båda @börsen84 och @Lillen .

  • Det hänger en hel del på hur man får fabriken + logistiken “up and running” i Rumänien. Erfarenheterna från den långsamma starten i USA bådar ej gott, men samtidigt bör man hålla i minnet att Covid kom emellan och satte bokstavligen en hel del käppar i hjulet (sorry, dålig humor :rofl:, kunde inte hålla mig…) gällande det.

  • Det man förlorar under vägen, i form av såväl cred och i reda pengar (samt förlorade marknadsandelar, rent konkret) under tiden man inte kan leverera till kund bör man även räkna in i kalkylen. Att använda sig av underleverantörer äter dessutom på marginalerna rent konkret rätt rejält under tiden.

  • De marginaler (kommer ej i håg siffror, rätta mig gärna om jag har fel, men detta en magkänsla) man hade i produktionen i Ryssland torde vara mkt svåra att nå i framtiden, var än man bygger plants. (Detta talar R.Juva även om på videon).

QUESTION: @rauli.juva : please forgive my boomer memory, but please enlighten me and the rest of us again on thoughts on margins in the future. It will be hard to reach the levels of the Russian production in the future (how good margins ARE we talking? Or is my memory bad again?) , and what would be a realistic outlook in the future regarding the Romanian production plant? Added question: compared to the US: what are we talking about in % vise: and what would be a reasonable target level?

SAMTIDIGT:

  • detta fortfarande ett starkt brand
  • “the rock-bottom” borde vara ungefär nu? Eller? Detta dessutom inprisat? Eller borde det vara ännu billigare.
  • Världen behöver fortfarande däck, även vinterdäck. Hur mkt tekniken än går framåt på andra fronter i bilavseende har det inte hänt såå särdeles mkt på däckfronten… (rätta mig om jag har fel)
  • Balansen rätt trevlig. Dessutom möjliga subsidies på G från rumänskt håll. Om jag nu fattat det hela rätt bör det finnas utrymme i plånboken för satsningar på byggandet.
  • VILKET annat bolag har lyckats göra en RY exit och dessutom få ut lite pengar samtidigt. Detta var ngt som vi enbart nämnde som hastigast på videon, men jag borde egentligen ha ställt följdfrågan:
    QUESTION: @rauli.juva $TYRES managed to get some money out of the Russian exit, but is it possible to calculate the real loss? Of course: factor, a certain amount of tyres, logistical stuff and other things has one pricetag, but on top of that: can you put a pricetag on all the lost cred + harm done to the brand itself?

→ I guess that is also hard to define: there is a certain loss regarding the cred you lose when not being able to deliver, another one with all the aftermath regarding the company itself: people were really upset about the company for staying so long on Russian soil…

1 gillning

Snubblade över detta avsnitt av Snabba cash. Inte så pinfärskt, men ändå kul att höra :slight_smile:

1 gillning

On the margins, if we talk about the passenger car tyre divisioon the EBIT margin was around 30 % when production was mainly in Russia. In Finland I think they can do some 15 %, in USA and Romania then somewhat more. Peers have been doing 15-20 % in the best years and Nokian has better mix since they dont have (cheaper) OEM tires (ie. to new cars) and they have mostly higher priced winter tyres.

So the passenger car tyre division could reach 20 % EBIT margin when Romania is up and running, which would translate to around 15 % at group level (distribution chain Vianor diluting this), which is also the company target for 2027. Our estimates are somewhat more cautious, around 12 % for 2027-28 for the group.

Well, not really. Of course one could calculate some fair value for the Russian operations and the “loss” vs. that, but all that is theoretical and also behind us so when thinking about the share we shouldnt concern us with the history. I dont think there’s any major harm done to the company or the brand.

2 gillningar

Thank you very much for your responses and thoughts, Isa + Rauli! :slight_smile:

Why can’t things ever be simple and straightforward. :grin:

Well, you answered clearly and comprehensibly.

1 gillning