Nokian Tyres - Mot en ny framtid (?)

Jag anser att denna företags nära framtid ser ljus ut, så jag startade en egen tråd för detta företag. :slight_smile:

Nokian Tyres är en däcktillverkare. Bolaget levererar däck för personbilar, lastbilar och jordbruksmaskiner. Störst specialisering återfinns inom utveckling av däck specialiserade för nordiska klimatförhållanden som kräver grepp mot kyla, snö och regn. Idag innehas verksamhet och försäljning på global nivå med störst marknad inom Norden, Europa och Ryssland. Bolaget grundades ursprungligen 1931 och har sitt huvudkontor i Nokia.

2 gillningar

@Isa_Hudd, @rauli.juva ja Nokian Tyres

2 gillningar

Här är en ganska ny analys från juli.

1 gillning

Jag är själv mycket skeptisk för Nokian Tyres. Jag är lite biased för har gjort ett stort misstag med dem, men ändå så ser jag inte varför bolaget är lockande. Deras största tävlingsförmåga har försvunnit. Samtidigt har jag ännu svårt att vara säker att Rumanien är tillräckligt bra?
Och det jag undrar över är varför man skulle köpa Nokian Tyres i sin bil? Ringarna är dyra och det är svårt att förmedla bränd värdet från däcken. Samtidigt är konsumenternas köpkraft i press…

Men försök övertyga mig att det är en bra deal! :grinning:

3 gillningar

Jag är inte expert och äger inte själv. Här är mitt svaga försök att övertyga dig:

Nokian Tyres har ett riktigt gott rykte och har haft en stark marknadsposition. De har sina egna nätverk som stödjer verksamheten, och dessutom har de starka framsteg på den amerikanska marknaden.

Kursen har redan tagit höjd för de problem som Ryssland har orsakat och allt annat. Samtidigt tror kursen för närvarande inte att något skräckscenario är på väg att förverkligas.

Om den moderna fabriken i Rumänien kan drivas effektivt enligt plan och om företaget och produkternas rykte inte glöms bort under tiden, så är aktien billig. Om företaget glöms bort och ryktet förstörs, samt om den rumänska fabriken försenas och inte lever upp till förväntningarna, så ser scenariot annorlunda ut.

Det är viktigt att komma ihåg att företaget har mycket pengar i kassan och potentialen i Förenta Staterna bör inte heller glömmas bort. :slight_smile:

1 gillning

Detta är roligt :slight_smile:

1 gillning

Bra poäng och tack för opponeringen! :slight_smile: Jag har inte analyserat bolaget på några år, och hänger bara med tack vare Kauppalehti artiklar. Förstår helt väl bull sidan, men i mig lever nog en starkare björn i detta case. Kursen har dock nog reagerat kraftigt och mycket illa finns säkert i priset…men är orolig om bolaget har kvar några tävlingsförmågor?

2 gillningar

Det är för mig en väsentlig fråga när företaget kommer tillbaka ordentligt i verksamheten, det vill säga hur snabbt till exempel fabriken i Rumänien är redo.

Detta är sedan min egen roliga spekulation:
Om ägarna under tiden provar något annat än det bekanta märket och inte märker någon skillnad förutom lägre pris och/eller bättre egenskaper, kanske de inte längre återvänder till det välkända märket.

Det finns möjligheter att komma in “billigt” här, men å andra sidan riskerar företaget att gradvis falla ur tävlingen… :slight_smile:

1 gillning

Håller med er båda @börsen84 och @Lillen .

  • Det hänger en hel del på hur man får fabriken + logistiken “up and running” i Rumänien. Erfarenheterna från den långsamma starten i USA bådar ej gott, men samtidigt bör man hålla i minnet att Covid kom emellan och satte bokstavligen en hel del käppar i hjulet (sorry, dålig humor :rofl:, kunde inte hålla mig…) gällande det.

  • Det man förlorar under vägen, i form av såväl cred och i reda pengar (samt förlorade marknadsandelar, rent konkret) under tiden man inte kan leverera till kund bör man även räkna in i kalkylen. Att använda sig av underleverantörer äter dessutom på marginalerna rent konkret rätt rejält under tiden.

  • De marginaler (kommer ej i håg siffror, rätta mig gärna om jag har fel, men detta en magkänsla) man hade i produktionen i Ryssland torde vara mkt svåra att nå i framtiden, var än man bygger plants. (Detta talar R.Juva även om på videon).

QUESTION: @rauli.juva : please forgive my boomer memory, but please enlighten me and the rest of us again on thoughts on margins in the future. It will be hard to reach the levels of the Russian production in the future (how good margins ARE we talking? Or is my memory bad again?) , and what would be a realistic outlook in the future regarding the Romanian production plant? Added question: compared to the US: what are we talking about in % vise: and what would be a reasonable target level?

SAMTIDIGT:

  • detta fortfarande ett starkt brand
  • “the rock-bottom” borde vara ungefär nu? Eller? Detta dessutom inprisat? Eller borde det vara ännu billigare.
  • Världen behöver fortfarande däck, även vinterdäck. Hur mkt tekniken än går framåt på andra fronter i bilavseende har det inte hänt såå särdeles mkt på däckfronten… (rätta mig om jag har fel)
  • Balansen rätt trevlig. Dessutom möjliga subsidies på G från rumänskt håll. Om jag nu fattat det hela rätt bör det finnas utrymme i plånboken för satsningar på byggandet.
  • VILKET annat bolag har lyckats göra en RY exit och dessutom få ut lite pengar samtidigt. Detta var ngt som vi enbart nämnde som hastigast på videon, men jag borde egentligen ha ställt följdfrågan:
    QUESTION: @rauli.juva $TYRES managed to get some money out of the Russian exit, but is it possible to calculate the real loss? Of course: factor, a certain amount of tyres, logistical stuff and other things has one pricetag, but on top of that: can you put a pricetag on all the lost cred + harm done to the brand itself?

→ I guess that is also hard to define: there is a certain loss regarding the cred you lose when not being able to deliver, another one with all the aftermath regarding the company itself: people were really upset about the company for staying so long on Russian soil…

2 gillningar

Snubblade över detta avsnitt av Snabba cash. Inte så pinfärskt, men ändå kul att höra :slight_smile:

1 gillning

On the margins, if we talk about the passenger car tyre divisioon the EBIT margin was around 30 % when production was mainly in Russia. In Finland I think they can do some 15 %, in USA and Romania then somewhat more. Peers have been doing 15-20 % in the best years and Nokian has better mix since they dont have (cheaper) OEM tires (ie. to new cars) and they have mostly higher priced winter tyres.

So the passenger car tyre division could reach 20 % EBIT margin when Romania is up and running, which would translate to around 15 % at group level (distribution chain Vianor diluting this), which is also the company target for 2027. Our estimates are somewhat more cautious, around 12 % for 2027-28 for the group.

Well, not really. Of course one could calculate some fair value for the Russian operations and the “loss” vs. that, but all that is theoretical and also behind us so when thinking about the share we shouldnt concern us with the history. I dont think there’s any major harm done to the company or the brand.

2 gillningar

Thank you very much for your responses and thoughts, Isa + Rauli! :slight_smile:

Why can’t things ever be simple and straightforward. :grin:

Well, you answered clearly and comprehensibly.

1 gillning

The guidance for Nokian Tyres has been revised downward, and Q3 was not in any way flattering. The earnings warning certainly did not warm anyone’s hearts, but I assume that, in the case of this company, the focus is on the longer-term future.

Of course, the waiting period is long, and a lot can happen in the meantime. However, if the Romanian factory starts as hoped, I would imagine this to be an excellent investment. But, as I mentioned, one must still be patient, and if the waiting period is long, it also means increased risk.

Well… and in North America too, many positive things can happen during the time we are waiting for the completion of the Romanian factory. :slight_smile:

1 gillning

Kommissionen vill ta reda på den hemliga priskartellen.

image

Företagets aktie störtade neråt, vissa funderar nu… köpa eller sälja?

1 gillning

Många har funderat över följande om det här företaget:

Det kan vara värt att vänta tills den nya fabriken i Rumänien är klar. Det är möjligt att den inte blir klar i tid och att det uppstår nya problem.

Å andra sidan är det lovande med den nya fabriken i Rumänien på gång, utvidgningen av de befintliga fabrikerna och till och med en helt ny fabrik på en annan kontinent, som kanske också utökas?

Bra produkter men produktionen begränsar försäljningstillväxten… stämmer det?

Vad tycker ni om dessa tankar som några har funderat över?

Tack för era tankar. :slight_smile:

1 gillning

Here are my silly musings; those parts that sound smart are more or less quotes from an analyst or some other smart person/entity. :slight_smile:

I’m not sure if Nokian Tyres is that, but quite a few people like me perhaps see the company as a bit of a controversial one, like, for example, Fortum, which has certainly been a buying opportunity for someone when the stock price has plummeted due to some scandal. Based on my impressions, I also see it as a kind of quality company that produces high-quality products.

Despite scandals and accusations, I see this company as having a fairly solid foundation, with products that are not at least bad, and at least in my bubble, the company’s products are trusted. I perceive the company as forward-thinking and future-oriented, which are great qualities that sometimes surely bring additional costs and failures, but being a pioneer has its known advantages.

The production facilities of Nokian Tyres in Finland and the United States are among the most efficient and productive tire factories in the industry. (quoted from the company’s website) The capacity of the US factory is being increased this year. The Romanian factory may open in 2025 (operating at full capacity apparently from 2027-2028 onwards), and as a layman, I expect even more from this - if for some reason this is significantly delayed, it will likely hit the stock price hard, or if it is completed ahead of schedule. I should get my own spy from the construction site of the Romanian factory and inquire for information.

I remember Porsche having problems with manufacturing and efficiency in the 90s, to some extent with supply chains, and I recall Japanese entities came in to streamline things. From what I understand, Nokian Tyres has generally succeeded in streamlining and optimizing operations in factories and supply chains for quite some time, which is likely a permanent strength. When the company reaches full capacity in a couple of years, its brand is unlikely to have been forgotten, and products can be delivered swiftly.

Many have had the thought that the brand will be forgotten and market position weakened, and the company won’t be able to price its products as desired. The market position has weakened, and one can probably assume the brand has weakened to some extent, but can it weaken that much in this time frame, and won’t the company regain its market position quite well without losing much pricing power? Apologies again for my partial speculation.

Cash flow exists, and the most important thing is in order, dividends :smiling_face_with_three_hearts:. The company focuses on its strengths and operates meticulously without branching out, if some babble is to be believed. What I have forgotten is that the company still has a good financial situation. With its balance sheet and cash flows, I believe the company will continue to thrive in the future.

We’re waiting for the Romanian factory; I’m thinking it would be good to get in early, while others ponder how to watch the progress of the factory, etc. It seems like almost everyone has pretty much the same theses about Nokian Tyres, so have hopes already been factored into the stock price more significantly, giving the impression of a somewhat obvious good investment case.

Ending question:

Could possibly the most concerning thing for investors in Nokian Tyres be the need to wait until there is enough evidence, for example, the Romanian factory opening around 2025 and then operating at full capacity only a couple of years after that? :slight_smile:

Nokian Tyres var en gång en stark investering, men dess nuvarande situation väcker osäkerhet. Företaget hade ett stabilt varumärke i Nordeuropa och Ryssland och dominerade däckmarknaden för utbytesdäck. Men nuvarande VD-bytet och det försvagade varumärkesvärdet utanför Europa är orosmoment. Vinterdäckens marknadsposition är svag i fastlandseuropa jämfört med konkurrenterna. Även om marknaden för utbytesdäck är mer stabil kan framgången med den nya investeringen i Rumänien vara långsam och öka skuldsättningen.

Värderingsnivån är inte attraktiv, och tillväxtutsikterna är osäkra. Även om företaget har möjlighet till tillväxt verkar priset inte särskilt attraktivt med hänsyn till risken. Det kommer att ta lång tid innan företaget fungerar helt optimalt efter kriser och färdigställande av fabriker. Vilka tankar har ni?

Tack för svaren på förhand!

Nokian Tyres känns billigt, även med hänsyn till riskerna.

Fabriken i Rumänien verkar göra goda framsteg och det är inte omöjligt att budgeten till och med kan hamna under det beräknade. I min föreställning överskrids budgetar oftare än de hålls, och det känns som om tidtabeller alltid drar ut på tiden, men i det här projektet verkar det vara annorlunda. Även i USA-fabriken har saker och ting, så vitt jag förstår, gått bra.

Enligt min mening är företagets attraktivitet tydlig genom att de negativa aspekter som har lyfts fram här och där inte är så störande på lång sikt, om jag har förstått rätt, såsom produktionsstopp och leveranssvårigheter. Vissa som väljer investeringsobjekt baserat på kortsiktiga siffror kanske inte alltid förstår företagets attraktivitet; om de tittade bredare och längre fram skulle de kanske se annorlunda på det.

Hot och risker finns alltid, men jag ser dem som kända och bekanta risker, och baserat på min uppfattning och vad jag har läst, är jag inte orolig för exempelvis den bekanta cykliskheten eller minskningen av varumärkets dragningskraft.

Enligt allmän uppfattning har företaget bottnat, och nu väntar vi på att Rumänien ska vara i full gång till 100 procent, och även USA.

Det här känns som samma företag som tidigare före de svåra tiderna… alltså på ett bra sätt. Företagets aktiekurs är ganska låg och det känns som om alla stora områden ser bra ut, med ljusglimtar i Rumänien och USA, samt i själva företaget.

Förklaras aktiens möjliga låga värde av människors kortsiktighet, när de inte har tittat längre och bredare? Kanske hänger företagets rykte från tidigare tider och dess misstag fortfarande kvar – bara gud vet, men låt däcken rulla – dessa saker oroar mig inte mycket.

Endast enstaka saker jag har läst, som gör mycket positiva prognoser långt framåt, gör mig något tveksam, eftersom det ofta görs i företag som står inför problem. Men sett till alla analyser och de flesta meddelanden är andelen av dessa mycket liten. På investeringssidan finns det enligt min kännedom inga messiasfigurer, eftersom inte ens de bästa investerarna, åtminstone baserat på vad jag har läst och diskuterat, kan säga med säkerhet att detta företag mycket sannolikt kommer att dubbla, trippla eller annat. Det här ser mycket bra ut i mina ögon, vilket naturligtvis inte är någon garanti för något.

Jag är intresserad av företaget som investeringsobjekt, och jag tror att särskilt ägare och andra som ser företaget i en positiv dager är intresserade av att höra välgrundade tankar om vad som skulle kunna göra företaget till ett mindre bra investeringsobjekt. Goda och omfattande motiveringar intresserar mig, snarare än personliga erfarenheter av företagets produkter eller korta kommentarer om företagets tidigare misstag. Det har funnits bra tankar om företaget, även när det gäller riskfaktorer, i denna tråd och i företagets rapport, men jag skulle vilja ha ännu fler tankar om detta. Naturligtvis finns det alltid risker när man måste vänta på saker, vilket är tydligt, men detta är inget nytt för mig. :slight_smile:

Nokian Tyres meddelade på lördagen att de utsett Paolo Pompei till nästa verkställande direktör för Nokian Tyres. Pompei har en lång karriär inom däckbranschen.

Enligt Inderes verkar han med sin bakgrund vara en lämplig person att leda Nokian Tyres och vi ser positivt på företagets attraktivitet för internationella talanger.

Pompei planerar att tillträda sin nya roll den 1 januari 2025 och företagets nuvarande verkställande direktör, Jukka Moisio, kommer att fortsätta i sin roll fram till Pompeis tillträde. Nyheten om den nya vd:n var väntad eftersom Nokian Tyres meddelade i slutet av mars att Moisio hade informerat styrelsen om sin avsikt att gå i pension under 2024.

Här är några aktuella saker relaterade till Nokian Tyres. :slight_smile:

Nokian Tyres fick EU-kommissionens godkännande för ett statligt stöd från Rumänien på 100 miljoner euro, vilket stöder bolagets fabriksinvestering på 650 miljoner euro. När fabriken står klar kommer den att producera 6 miljoner däck per år. Stödet förbättrar bolagets balansräkning och kassaflöde när den kommersiella produktionen startar 2025.

Försäljningen av nya bilar i Europa förblev i juli nästan oförändrad enligt ACEA, med cirka en miljon sålda fordon. Försäljningen ökade med 4 % under årets första hälft, men utvecklingen varierade på större marknader: i Tyskland -2 % och i Italien +5 %. I Norden var nedgången större, särskilt i Finland (-19 %). Den rullande 12-månaders försäljningen ökade med 6 %, men förblev under det långsiktiga genomsnittet. Minskad köpkraft och stigande räntor dämpar tillväxten. Försäljningen av nya bilar påverkar även däck- och begagnatmarknaderna, särskilt för Nokian Tyres.