Investerarnas kafferum

Här är en glad och trevlig stämning! :heart: :slight_smile:

Här finns lärorikt material från Isa:

2 gillningar

Oj tack, det vore en stor ära! Fast jag är nog lite inne på samma linje som Lillen var tidigare; i dessa samhang är det bäst att vara mycket ödmjuk, för den enda som [alltid] har rätt är marknaden. :grin: Å andra sidan är det ju två olika saker att skriva kvalitativ text och att göra kvalitativa investeringar. :rofl:

5 gillningar

Hej stort grattis @Lillen, både för titeln och för födis :heart_eyes:

1 gillning

Tack @Johannes_Sippola ! Har spenderat födelsedagen med att bekanta mig med olika AI tools på jobbet och försökt lista ut vad vi kunde ha nytta av i ett mikro bolag :joy:. Det här betyder alltså vilka gratis verktyg finns det och har vi någon nytta av dem. Blev överraskad hur bra speciellt Google Bard verkar.
Resten av dagen har gått till skola… har nog blivit inspirerad av vår financial analysis kurs att inspektera bolag ännu närmare. Det blir nog dags att revidera mina excels till mera detalj! :nerd_face:

3 gillningar

Jag tror inte det är någon som kan tävla med aktivitet, när det kommer till @börsen84 , så kanske något i det tema? Min kreativitet ligger på 0% just nu, hittar inte på något :joy:

3 gillningar

“Spam machine”
:grin:

3 gillningar

En negativ vinstvarning i dagen börjar vara motto på Helsingfors börsen. Tills vidare har 4 träffat på mitt bingokort.

-F-Secure
-Administer (sålde efter varningen)
-Talenom
-Revenio

Dock av 26 aktier i portföljen, så känns det inte så illa. Hur ser det ut hos er?

1 gillning

Här är din översättning till svenska:

  • LeadDesk
  • Scanfil
  • Siili

Cirka 15 aktier, även om det inte har varit många negativa resultatvarningar som har drabbat mig, har det ändå gått riktigt dåligt.

I portföljen har det inte funnits några positiva överraskningar på sistone. Närmast bara dåliga prestationer och ännu sämre. :slight_smile:

1 gillning

Har fått många vinstvarningar på bingokorten här också, tills vidare har varnat:

  • Witted
  • Talenom
  • Duell (sålt alla aktier i 0,726 € efter varningen, med ngt. -61 % förlust, usch)

Har 12 aktier i portföljen nu, efter sålt Duell helt ut från portfölj efter varningen. Talenoms varning var int roligt: hade just köpt mer 20 dagar före varningen och vikten i portföljen var ngt. 8,6 % :nauseated_face: Witteds varning var sku jag säga även förväntat. Hade just tradat aktien lite och sålde min ökning (av 1700 aktier) med ~+15 % vinst nån en vecka före varningen, så hade lite lyckan där.

2 gillningar

I tider som dessa har det varit skönt med en relativt hög exponering till den amerikanska marknaden och speciellt mega-cap teknologiföretagen som drivit portföljen fint uppåt. Portföljen med finska tillväxtbolag har dock varit en annan story :smiley: Från att de amerikanska teknologiföretagens värderingar tidigare varit mycket attraktiva har de ökat rejält den senaste tiden, helt enkelt lite för högt för min smak. Samtidigt börjar Helsingforsbörsen och enskilda bolag här se såpass billiga ut så har flyttat en del kapital till den finska portföljen och börjat med uppköp. Tror inte på någon stark uppgång direkt, men på sikt ser jag detta som en bra chans att öka inom finska företag som visar fin tillväxt, lönsamhet och betalar ens en liten dividend.

För övrigt gillar jag inte att sälja vinnande aktier enbart för att priset eller värderingen blivit hög, och därför förblir en stor del av den totala porföljen i de högtvärderade teknologibolagen.

4 gillningar

@Johannes_Sippola
Jag skulle vela ställa en fråga angående Qt. Märkte från finska forumet att du köpt idag och du har en del Qt i portföljen.
Hur förhåller du dig till det att VD:n i bolaget har två år haft en enorm lön. 2021 27,4milj€ och 2022 15,9milj.€. Det är bundna till long-term incentives och optioner, men kan ändå räknas som kompensation.

Det är ju liksom grymma summor för ett bolag som gjort nettoresultat 2022 34milj€.
Funderar på möjligheten att köpa Qt, men blev förvånad över detta. :face_with_raised_eyebrow:

Or could perhaps @Antti_Luiro comment. How should an investor position himself regarding the large compensation that the CEO of QT group is getting. Since most of the compensation was options, are they already taken into account in EBIT and net result as personnel costs, or should one adjust the results and be prepared that the options are going to be paid later? I´m sorry, I´m not familiar how options affect financial statement results…
I would also like to know if these were one -off compensations or are there still similar option packages waiting in the future?

2 gillningar

This was a topic of conversation in our Finnish forum before! Not a simple one I must admit :smiley:

Out of memory (might remember something wrong): The Profit & Loss effect of the program was logged as personnel expenses with a fixed recurring amount during the period of the rewards accumulation period. The amount was set already when the program was started.

The needed stocks were bought from the market over time (by a external rewards-service provider). Because the personnel cost -effect was set in advance, any discrepancy between cash effect vs. logged PnL effect was fixed in their cash flow statements. But big picture: Qt took in most of the cash effect already during the accumulation period.

The benefit became quite big (in absolute terms) due to the big share price appreciation during the program. I’m thinking of it this way: Management compensation is not a problem as long as shareholders value is created on the way. I think this was the case in the compensation you mentioned, if I remember correctly Qt Group’s share price got >10x’d during the reward period.

The program itself was one-off. But now Qt Group now has a new similar program (linked to revenue targets for 2024, rewards starting from 240 MEUR >) but the # of shares included is much smaller (share price is higher as well vs. when the earlier program was created). Currently our estimates are below that 240 MEUR revenue for 2024 (~235 MEUR) so might be that this rewards program doesn’t lead to any payouts.

Qt also has had some older options programs (from like 2016 if I remember correctly) but the role of these is very small (and actually these might have already ended, didn’t find the information quickly - either way not significant from investor point-of-view).

Small disclaimer here, working a bit from memory here so above might have come with some inaccuracies :slight_smile:

3 gillningar

Thanks @Antti_Luiro this helped a lot! The most important thing for me to know is that the compensation has been taken into account in the numbers and that this isn´t “normal” compensation for the management team.
Revenue as an incentive target is probably not the best one, but ok.

I´m sure that the CEO is a hard working fellow and you should be compensated for hard work and success, but this kind of compensation is a little bit too much in my opinion. But I´m happy to see that his base salary is within my estimates of “enough” :slight_smile:

The one issue I have with the company is to understand the product and the competition. I have a hard time seeing how a quite small Finnish company has the potential to defend its market share against Googles Flutter. Or I saw that some car companies develope their own software for the touch screens. I need to read the extensive report again… :joy:

3 gillningar

Yeah can’t argue with you there, revenue-based incentives are not ideal in my view either :smiley:

Flutter has been discussed in the previous quarterly earnings webcasts’ Q&A-sections, I recommend checking at least the Q&A’s of some of the earlier webcasts. You can also send questions live in the next Q&A (Q3-report coming out on 26.10.) via a chat-box in your browser :slight_smile: these Q&As give one good perspective to the company :+1:

One of Qt’s arguments has been that Flutter comes with Google’s desire for having data access and many customers don’t want that. I’m thinking the market will have room for at least another bigger player, so I’m not super concerned if Flutter were to rise closer to Qt’s position in the embedded software development tools -market. But need to keep monitoring Flutter, things can sometimes move fast in technology-sector :eyes:

3 gillningar

Antti just gave an excellent explanation regarding the CEO’s compensation, can’t really add anything new to that conversation, though I do recall that it was discussed a lot especially in 2021 if I recall correctly :smile:

2 gillningar

Jag är intresserad av hur länge du har investerat?

Jag började 2018 med indexfonder och köpte sedan även några enskilda aktier till min portfölj. Under 2020 ökade jag mina aktieinvesteringar och har sedan 2021 investerat fullt ut i aktier.

Numera tar jag emot allt arbete jag kan få och sparar mer än någonsin för att kunna investera.

Tack på förhand för dina svar! :slight_smile:

Jag tror att de första fonderna blev köpta till mig i slutet av nittiotalet. När jag var tillräckligt gammal för att förstå vad en fond är, ca. 5-6 år så sparade jag ihop veckopengar för att kunna teckna mera fonder mha. min mor som jobbade på en bank. Har en del kvar av dessa.

Sedan kommer jag ihåg att min pappa lärde mig hur jag kunde dagligen skriva in i excel i vilken kurs fonderna noterades. Och så kunde jag följa med hur det gick för fonden. Detta var tiden innan nätbanker blev det vanliga. Orkade kanske göra detta i en månad, sedan glömde jag det…det var nog ändå roligare att spela NHL eller COD.

Ordentligt blev jag intresserad av investeringar när jag började köpa finska aktier. Då var jag 23 år. Och nu har jag hållit på med det i 4 år, tillsammans med indexfond sparande.

3 gillningar

Tack för ditt svar! :slight_smile:

Du har haft en bra “ekonomisk fostran” hemma, eller vad skulle vara ett bättre uttryck? Det du lärde dig som barn har säkerligen påverkat dig på något sätt ända fram till idag, även om många andra intressen har dykt upp mellan barndom och vuxenliv.

Hemma har jag inte direkt lärt mig att investera, men jag har definitivt fått lära mig att hantera min egen ekonomi.

1 gillning

This giant of access solutions grow very well. Well done! Quarterly Report Q3 2023 | ASSA ABLOY

• Omsättningen ökade med 16% till 36 881 MSEK (31 820), varav 1% (14) organisk tillväxt och 11% (3) förvärvad tillväxt netto. Valutaeffekter påverkade omsättningen med 4% (16).

• En god organisk försäljningstillväxt uppvisades av Global Technologies och Americas, stabil organisk försäljning för Entrance Systems medan organisk försäljning minskade för Asia Pacific och EMEIA.

4 gillningar

Bra resultat från seriel acquirer Lagercrantz:

“ANDRA KVARTALET (1 JULI - 30 SEPTEMBER 2023)
Nettoomsättningen ökade med 12% till 1 871 MSEK (1 668), varav den organiska tillväxten uppgick till -1%.
Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 21% till 333 MSEK (275), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 17,8% (16,5).
Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 21% till 258 MSEK (214).
Resultat efter skatt ökade med 21% till 204 MSEK (168).
FÖRSTA HALVÅRET (1 APRIL - 30 SEPTEMBER 2023)
Nettoomsättningen ökade med 20% till 3 917 MSEK (3 265), varav den organiska tillväxten uppgick till 2%.
Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 28% till 690 MSEK (540), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 17,6% (16,5).
Resultat efter finansiella poster (EBT) ökade med 20% till 535 MSEK (446).
Resultat efter skatt ökade med 19% till 413 MSEK (347). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick resultat per aktie efter utspädning till 4,01 SEK (3,70 för räkenskapsåret 2022/23).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 505 MSEK (213).
Avkastning på eget kapital för den senaste tolvmånadersperioden uppgick till 30% och soliditeten vid periodens utgång uppgick till 36%.
Under räkenskapsåret har fyra förvärv genomförts med en total årsomsättning om cirka 310 MSEK.”

Webcast:

2 gillningar