Investerarnas kafferum

Måste säga: oioioi herre Gud. :scream:

2 gillningar

Jag funderar ganska mycket på hur speciellt Kina kommer att påverka världsekonomin och världen i allmänhet de kommande åren, vad som kommer att hända mellan Kina och Taiwan osv. :thinking:

2 gillningar
  • “Gott nytt år!”
  • “Happy New Year!”
  • “Bonne année!”
  • “Frohes neues Jahr!”
  • “¡Feliz año nuevo!”
  • “С новым годом!”
  • “新年快乐!”
  • “あけましておめでとうございます!”
  • “سنة جديدة سعيدة!”

Happy New Year 2024 GIF Images | Funimada.com

3 gillningar

Ibland är det bra att betrakta saker på lång sikt. :slight_smile:

3 gillningar

Jag tror att jag delvis “gnällt” om detta tidigare :slight_smile: , men för mig som jobbar inom branschen är regelverket som styr oss både enastående, men också begränsande.

Enastående av den anledningen att det verkligen är en viktig förtroendefråga gentemot alla aktörer och intressenter, men också oss själva. I och med att alla transaktioner jag gör kontrolleras både före och efter blir detta också en psykologisk spärr i många fall, vilket ju är bra: dvs man handlar inte lika lätt “i blindo”, eller i, vad skall man kalla det “jag fick köplusta”-anfall :)… DÄREMOT är det begränsande av den anledningen, i synnerhet för en “kolla alltid nedsidan” människa som jag själv… Jag kommer helt enkelt inte till skott… jag hindras av alltför många röda flaggor (alltså alldeles egna) innan jag ens kommer så långt som till skottlinjen. DVS i klartext: så långt att jag verkligen skulle fråga om lov “kan jag köpa detta bolag”…

DÄRFÖR: har jag bestämt 2 saker!

  1. Att HANDLA NÅGOT varje kvartal!! Detta var en regel jag satte upp för mig själv redan tidigare (iom att jag är well aware of my own problems… dvs i klartext: jag är för FEG för att handla :slight_smile: ) … Ja - jag erkänner: detta är en så kallad kvinnofälla. Nu sätter jag upp samma regel för mig själv igen- samt ämnar hålla mig till den!

  2. Samma tankar som du, @Lillen : handla mer internationellt!

Önskar er alla ett superbt investeringsår 2024!

2 gillningar

This is a long-term game… :slight_smile: !

1 gillning

Jag har precis tittat igenom min portfölj - o jag skäms fortfarande :joy:! Bland annat av följande anledningar:

  1. Alldeles för spretigt är det! Många, minimala innehav som hänger med, lite i onödan, men ändå.
  2. Mycket “gubbaktier” :joy:, å andra sidan även ett glädjeämne
  3. För liten geografisk spridning! På inköpslistan: ngt amerikanskt!!

Men, för att hänvisa till hur jag tänker inför året: 2 “löften”: 1. Handla, dvs KÖP varje kvartal, 2. Fler utländska bolag!

3 gillningar

Gott Nytt År @Isa_Hudd och alla andra!

Som gammal gubbe :wink: och värde/kontraplacerare tänker jag precis tvärtom. Nu när finska börsen haft ett jättedåligt år vill jag verkligen inte minska på min överstora finska portfölj. På sikt javisst, men inte just nu och eftersom OMXH tagit mer stryk än vad den förtjänat. Jag ser inga klara tecken på att US skulle gå mycket bättre än Finland/Sverige år 2024, även om det hände år 2023. Tack vare just mina ”gubbaktier” klarade jag mig dock på den finska börsen med ett nollresultat och då US-fonderna gick jättebra, så blev medeltalet OK. Däremot kan jag tänka mig att något flytta mig från värdeaktier till tillväxtaktier.

I min aktieportfölj har jag över 50 aktier, men av dem står 4-5 för hälften av värdet. Planen är dock att fortsätta slänga ut småposter ur portföljen. I fjol åkte 7 aktier ut och ingen ny kom in (Mandatum räknas väl inte?). Spretigt, men också en form av både aktivt ställningstagande och diversifiering. På längre sikt har jag överträffat OMXHGI rejält, så en finsk indexfond är inget för mig och så tråkig. Däremot kör jag gärna med utlandsfonder.

Jag är glad över att jag inte har någon extern (eller intern) redovisningsskyldighet, utan kan fritt köpa vad och när jag vill. Faktiskt år 2023 köpte jag något varje månad förutom i juni och juli. Normalt köper jag bara några gånger per år för erhållna dividender. Misstag gör jag ofta, men i medeltal går det bra. De stora misstagen brukar jag döpa om till ”impact investment”, så jag inte behöver bli långsint.

2 gillningar

Isa, du måste någon gång berätta mer detaljerat om dina investeringar. Vi är intresserade!

Det är viktigt att kunna prata öppet om investeringar. :slight_smile:

Tack och gott nytt år även till dig! :slight_smile:

Har du tänkt minska antalet aktier ytterligare?

För tillfället har jag 13-14 aktier och cirka 10 procent i likvida medel. För mig är 20 aktier lite för mycket, men 10 är kanske för lite.

Vilken intressant fråga som fick mig att tänka på min egen investerings”filosofi”. Tro inte jag kommer ändra mycket på min approach. Har för tillfället 7 finska aktier i min portfölj som huvudsakligen är ”långtråkiga” aktier med relativt bra dividendavkastning. Har inte riktigt ännu våga hoppa på ”spekulativa” aktier och kanske aldrig heller kommer göra det eftersom jag är en gammal tant som försöker spara in pengar för möjlig pensionstid :older_woman:. Investerade i några ETF i slutet av hösten med fokus på Amerika och Asien och sku kunna tänka mig att öka vikten i dessa under det här året. Dessutom har jag naturligtvis en viss andel Inderes aktier.

Som Isa sa så har vi ju ganska strama begräsningar på vad vi kan köpa och för mig är tröskeln alltid hög att fråga om jag kan köpa en viss aktie. Jag vet att det låter fånigt men jag tänker alltid att analytikern jag frågar måste tänka ”vilken tönt som vill köpa just den aktien” :blush:. Kanske mitt löfte till mig själv angående investering är att jag ska lita mera på mig själv och min ”expertis”. Jag tycker även om Isas ide att köp nåt varje kvartal så kanske det ät nåt jag kunde kopiera.

3 gillningar

Möjligen minska något, men det är inget jag har som strategi. Knappast fler företag, men däremot kan jag tänka mig att byta några vid behov. Egentligen är det bara de fyra största (Neste, UPM, Kesko och Kemira) jag följer med på detaljnivå. Det är kanske något onödigt, eftersom jag varken har planer att sälja dem eller köpa mera i oberoende av kursutveckling. Grupp två består av åtta-tio företag (bl.a. Konecranes, Nordea, Wärtsilä och Nokia) jag satsat rätt mycket i och som jag kan tänka mig sälja eller köpa mer i. De här företagen funderar jag på aktivt. Grupp tre består av ca femton nordiska företag där jag ganska långt följer min banks rådgivning. Sista gruppen är småposter i företag (främst tillväxtaktier) som jag köpt för att kunna följa med och kanske besöka deras bolagsstämmor. Jag orkar nämligen inte intressera mig för företag som inte finns i min portfölj. Blir jag intresserad och kursen inte stiger för mycket, så gör jag en ordentlig analys och kanske köper jag mer. Annars åker de ut när jag behöver pengar eller skatteavdrag. Eftersom jag är alldeles för osystematisk vid valet av dessa småposter, vill jag inte nämna vilka de är. Om posterna växer och de kommer upp i min grupp två, så kanske jag nämner dem. Så i praktiken koncentrerar jag mig på aktierna i grupp två plus några till eller ungefär tio-femton aktier.

2 gillningar

Tack för din omfattande respons! :slight_smile:

1 gillning

Bra o omfattande, faktiskt inspirerande svar :slight_smile: !!

1 gillning

GOTT NYTT ÅR!! Länge leve gubbaktierna säger jag!! Erkände precis i ett annat inlägg att jag äger Fortum :slight_smile: ! Ngt man ju- kan trösta sig med då elräkningarna skjuter i höjden och den egna gubben vrider ner temperaturen här hemma (sitter invirad i halsduk på hemmakontoret som bäst…)

Superbt- och uttömmande svar! O som sagt: inspirerande också! Personligen tänker jag likadant: att köpa mer utländskt handlar inte om att fly det inhemska - snarare sprida de geografiska riskerna. Iom våra compliance regler, som både jag och @Pia_Maljanen skrev om, så är det verkligen väldigt långsiktigt tänkande som gäller: det jag tar in, det ser jag till att är ngt, som jag verkligen vill behålla. (Iom att besväret med att sälja är lika stort, som besväret med att köpa :).

Och @börsen84 , liksom alla andra: någon gång skall jag väl våga öppna väskan :wink: , men det blir till en annan gång.

Direkta aktier: i FIN, SVE och USA. Därtill en globalt via fonder + lite räntepapper.
Det mest negativa med min portfölj är dock storleken: alldeles för liten :slight_smile: ! Men som tur, är detta ett long time game… o vem har bråttom :)?

Önskar ALLA: ett gott nytt år - än en gång! SAMT ett gott veckoslut!

2 gillningar

Lite Fredagsstämning och extra fint veckoslut önskar jag er alla, så här, när årets första vecka är avklarad!

Och bara för att jag kan - o hade den i telefonen, delar jag med mig av denna bild :joy:! Såhär barnsligt glad över denna minitesla blev jag :joy: :joy:!

Och nej - äger varken bilen (denna, eller i naturlig storlek) eller aktien för den delen. En snackis kommer den fortsättningsvis att vara framöver, tror jag dock :wink:

Tjitjing!

2 gillningar

Here is an interesting article from Inderes’ Head of ESG Solutions. :slight_smile:

The title is a quote from the CEO of Chinese-owned ultra fast fashion company Shein. And I am confident that SHEIN can become a catalyst for that transition). Shein announced at the end of November that it is aiming for listing in the US, possibly already in 2024. Shein is interesting to traditional investors thanks to its significant market position and growth (estimated figures, no public reporting) and appalls those who advocate responsibility. We decided to examine potential ESG risks and opportunities for those who are considering investing in Shein.

2 gillningar

Jag tror att jag inte ens är en genomsnittlig investerare… :grimacing:

2 gillningar

Intressant undersökning där tiden låter tillräckligt lång. Jag blev tvungen att undersöka hur det är med min egen placeringshistoria och -avkastning. Undersökningen gäller tydligen hela placeringsportföljen. Tyvärr har jag själv bara siffror 16 år bakåt på hela placeringsportföljen och för 2008-2023 är min TWR 8% på hela portföljen. Däremot har jag siffror för mina finska börsaktier längre bakåt för hela tjugoårsperioder. För åren 2001-2020 hade mina finska aktier en TWR avkastning på 10%.

Låter väl jättebra, men det är inte riktigt så enkelt. Resultaten är nämligen väldigt beroende av vilken period man väljer. För tjugoårsperioden 2000-2019 hade jag en TWR avkastning på endast 4%. Andra ytterligheten är åren 2003-2022 då min TWR var hela 14%. Väljer jag den nyaste tjugoårsperioden 2004-2023 blir TWR för aktierna strax under 12%.

Varför sådana här stora kast även för en jättelång placeringsperiod? Helsingforsbörsen gick mycket dåligt åren 2000-2002, men den hade gått fantastisk bra åren 1996-1999. Orsaken var naturligtvis Nokia! Visserligen påverkade det inte mig, eftersom jag inte ägde Nokia på den tiden. För mig var dock året 2000 ett verkligt dåligt aktieår, när jag hade en avkastning på -54%. Även året 2002 var extremt dåligt för mig -57%. Inget nytt under solen alltså. :wink: Helsingforsbörsen betyder volalitet och med odiversifierade portföljer kan vad som helst hända.

Det är dock först från 2009, som jag verkligen investerat i aktier. Före det placerade jag betydligt mer i fonder och annat, så nedgångarna i femtioprocentsklassen för aktierna var beloppsmässigt små. För mig kommer den första relevanta tjugoårsperioden för att vara 2009-2028. Allt före 2008 var mest bara en inlärningsperiod, men visserligen verkligen lärorik.

PS. Total-weight-return TWR använder jag för att se hur jag lyckats i förhållande till index. Måttet beaktar inte kassaflöden (köp- och säljorder) och visar inte om eller hur förmögenheten vuxit. För mig är det dock utvecklingen av nettoförmögenheten viktigare än procenttal.

4 gillningar

Tack för ditt intressanta meddelande! :slight_smile:

Det är fantastiskt att se att du har genomfört en noggrann undersökning av din investeringshistorik och avkastning. Jag uppskattar att du betonar betydelsen av tidsaspekten och din öppna inställning till varierande resultat under olika tidsperioder. Du har tydligt illustrerat Helsingforsbörsens svängningar och deras påverkan på investeringarna.

Det är imponerande att du har identifierat en förändring i ditt investeringsbeteende och fokuserat mer på aktier. Användningen av Total-Weighted-Return-mätaren är smart och tar hänsyn till framgången relativt index.

:+1: :muscle:

2 gillningar

Bitcoin är varken tråkig eller förutsägbar. Det passar inte mig, även om dessa lotter har erbjudit många höga avkastningar, men också stora förluster. :slight_smile:

1 gillning