Investerarnas kafferum

Har du lust att veta mer om Circhem, Duearity, MedHelp, Obducat eller Windon Energy Group?
Eller är du öppen för att bli introducerad till nya bolag och höra om deras strategi?

Nu är fem färska intervjuer publicerade från vår dag tillsammans med Eminova Partners där analytiker hos oss fick chansen att ställa sina frågor till VDs eller styrelesemedlemmar i dessa bolag.

3 gillningar

haven’t had a chance to watch all of them yet, but based on at least a few interviews, I must say that they are well-executed and of high quality. Good questions from the analysts and good answers. In addition, the companies seem interesting. :slight_smile:

3 gillningar

Kan någon berätta för mig vilka som är bra, pålitliga, officiella datakällor på samma sätt som Finland har till exempel Tilastokeskus.

Och har de någon officiel organ som talar om ekonomi än Suomen Pankki eller FED.

2 gillningar

Om du menar Sverige, så kan jag verkligen tipsa om följande:

Sveriges Riksbank :

Konukturinstitutet:

SCB, Statistiska Centralbyrån

De stora bankerna har även utomordentliga nyhetsbrev. Gillar själv SEB, Swedbank och Handelsbanken :slight_smile:

3 gillningar

Ju… Jag menade Sverige. Förlåt.

Tack så mycket.

Jag måste bekanta mig dessa material.

Tack igen.

2 gillningar

No probs! Det var så lite så :heavy_heart_exclamation: Kul att du är intresserad!

Vill gärna tipsa om följande poddar om du hellre lyssnar än läser (mer lättsmält o lite underhållning samtidigt):

Ett rikare liv - med Helene Rothstein, drog tidigare podden Marknaden: lika bra intervjustil i båda <3! Har bl.a jobbat som journalist på Di tidigare. Fokus på personporträtt bakom storbolagen och i finansvärlden. Kikar in bakom kulisserna på suveränt sätt! Min absoluta favorit!

Börspodden - utkommer varje onsdag, dras av John Skogman och Johan Isaksson . Fokus på case och trejding, samt väldigt frispråkig kritik av marknaden som helhet - skrattar varje gång jag lyssnar.

Kvalitetsaktiepodden - utkommer varannan vecka, om jag ej ljuger, så är det på torsdagar. Dras av Ola, Claes och Markus. Som namnet säger: fokus på kvalitetsbolag. Har egen portfölj o delar frikostigt med sig av sina egna tankar. Kvalitetspodd med glitmten i ögat.

Har träffat alla ovanstående profiler, förutom Markus i Kvalitetsaktiepodden.
Har inget annat att säga än: lika proffsiga som trevliga. Rekommenderar varmt och med gott :heart: att lyssna!

2 gillningar

Jag måste sätta mig in i tiden.

Ja, det grannlandet är intressant.

Jag är också vara intresserad av vad svensk skogsindustri och lagstiftning har med ESG-frågor att göra. Så vitt jag förstår var Sverige ett föregångsland inom dem och coronastödpaketet bestod också av dessa saker, men vad jag hört att de har minskat regeringens vägledning i dem.

Är det sant?

Åtminstone var fördelningsskyldigheten beräknad. Vad annars?

2 gillningar

Sverige

VS

Finland

image

:cowboy_hat_face:

3 gillningar

En intressant vecka har börjat :point_down: :scream:

2 gillningar

Har någon kollat in på Sectra AB? Tankar om framtiden och priset? De verkar ha en mycket intressant service inom health care och cybersecurity, var dessutom omsättningen lärs skall växa enligt bruk i framtiden.
Verkar som ett intressant och lönsamt bolag, men priset känns för mig lite onödigt dyrt :sweat_smile:.

1 gillning

Här är en spännande tankeväckare inför helgen. :slight_smile:

2 gillningar

Jag köpte lite Avtech AB idag :stuck_out_tongue:

Det handlar om en riktigt liten pumpa (ungefär tio personer) som utvecklar mjukvara för flygbolag för att optimera bränsleförbrukningen, bland annat.

Företaget grundades 2001 och blev börsnoterat 2011, men produktutvecklingen och ledningen verkar ha varit splittrad och inte nått kommersiell framgång. Prestationerna har inte motsvarat de högtflygande uttalandena. Pandemin påverkade företaget hårt och en ny VD från företaget tog över rodret. Nu har produktutvecklingen fokuserats och ungefär 1600 flygplan flyger med mjukvaran.

Marknadsvärdet är grovt sett 250 MSEK, vilket motsvarar cirka 23 MEUR. EV/SALES med förra årets siffror är 9x, även om värderingar för ett så litet företag är osäkra om företaget lyckas kommersialisera produkten betydligt. Om rätt personer är nuvarande och om produkten är tillräckligt bra i köparnas ögon kan jag inte säga.

Trots sin lilla storlek är företaget mycket lönsamt: kassaflödet var över 8 MSEK med en omsättning på 28 MSEK. Nettomarginalen var över 30 %.

Därför en liten position och vi kommer att följa den framtida utvecklingen.

Vad tänker ni?

2 gillningar

Måste erkänna att fick lite Fomo nu. Har kollat in på Avtech någon gång. Blev helt imponerad, men köpte inte, för ville se lite närmare hur businessen utvecklas. Nu verkar det ju nog som om kiosken har vänt om efter koronan.

Imponerande är ju nog lönsamheten och ROIC. Måste kanske skaffa åt mig lite av detta för att följa närmare :sweat_smile:

Förstår nog mig inte mycket om branschen, vilket gör det svårare att analysera nyttan av softan. Är t.ex 0,5-2% bränsle spar liksom betydligt och tillräckligt…hurudana tävlande verktyg finns det på marknaden. Utvecklar en del flybolag själv sådana? Då Avtech har 10 personer anstälda så har säkert nyckelpesonerna en stor betydelse i framgången…vilket är ju också en risk.

Har annars också använt mycket av min senaste fritid för att kolla in på svenska små bolag. Det finns otroligt intressanta små bolag i svenska börsen och många av dem har toppen lönsamhet! Köpte en liten smula Firefly Ab i början av året. Blev imponerad av deras framgång inom en nisch. Har ännu ett litet Saas bolag i kikaren, påminner mig lite om Avtech, men tänker inte ännu berätta vilket…är ganska nära på att köpa :face_with_hand_over_mouth:

3 gillningar

Vill du bäretta mer? :stuck_out_tongue:

1 gillning

Kolla på Opter AB. Har köpt nu så det är ingen hemlighet mera😂

De gör softa till transport bolag. Optimerar rutter och leveranser. Har etablerat i hela Norden men finska och danska market share ännu lågt. Tyckte att deras track var ganska tuff. Kan göra en kedja senare…

2 gillningar

Den här veckan finns det också mycket intressant.


och Suomi :smiley:

Verkligen mycket som händer denna vecka. Något du särskilt ser framemot att ta del av? :slight_smile:

2 gillningar

Någon som fortfarande vill kalla sig ekonom? :wink:

En längre version på engelska:

1 gillning

Tack för att du frågar!

Nordeas resultat var en besvikelse, även om det måste sägas att företaget har presterat överlag riktigt bra.

Intressant också med ASSA Abloys Q4 och lite om Handelsbanken, och varför inte även Sampo.

Neste och Stockmann är intressanta eftersom jag äger dem. :slight_smile:

Dessa är förmodligen intressanta för nästan alla på en allmän nivå:
“20% of S&P 500 companies report earnings”


Vad förväntar du dig mest av den här veckan?

2 gillningar

Håller med angående Nordea, säger kanske inte allt om branschen men kommit in lite olika rapport från konkurrenter. :face_with_peeking_eye: Handelsbanken blir därför spännande för mig med, och dessutom äger jag den aktien.
Ework Group på torsdag blir också intressant för mig pga ägande, och för att få en liten mätning inom konsultbranschen och se om bolag har behov av konsulter när ekonomiska situationen i landet ständigt förändras.

Men är självklart mycket annat utanför eget ägande som är av intresse att följa och en vecka som denna kan ge många möjligheter i mina ögon även om jag i stora hela blickar långt framåt i portföljen. Hexatronic, Kjell Group och AstraZeneca för att nämna några. :smiley:

2 gillningar