Investerarnas kafferum

Inderes: vd:s favoritlåt :blue_heart:

1 gillning

:thinking:

Alltså @Lillen : Firefly! Har något att erkänna: har själv handlat (även till min mamma…) någon gång de första dagarna i januari… Har inte kollat på bolaget sedan dess! (Detta är så jag fungerar- vrider, vänder, vrider vänder: om jag besluter mig för att köpa sitter jag tyst o försöker glömma hela saken (den känslan brukar gå över efter en tid)… men inte ännu.

Firefly kan ju uppvisa rätt stor slagighet mellan kvartalen, men det finns mkt jag gillar i övrigt.

Personrisken med Lennart är ju def något… han är ingen ungdom längre… (Nu låter det som om jag skulle känna honom, men det göra jag inte).

2 gillningar

Mycket risk absolut, och speciellt är jag lite orolig om det är mera möjligt att orderingången fortsätter i samma tillväxt bana, men överlag finns det mycket att tycka om i bolaget! Jag följer noggrant med på kommande kvartalrapporter.

Måste säga att det börjar bli lite skratträtligt med skillnaden mellan min finska och svenska portfölj, avkastningen är liksom mellan dag och natt för detta år. Synd bara att jag har mycket mera placerat i Finland :grimacing:

2 gillningar

Kul, att ha “fötterna i båda länderna” :slight_smile: ! Om man inte har skin in the game, så följer man ju inte med :slight_smile: på samma sätt.

O Firefly: ja, får se hur det går. Ska vi starta en skild tråd :wink: :slight_smile: ?

2 gillningar

Höll själv koll på Upsales, verkade som ett intressant Saas bolag, men tyvärr verkar de ha svårt att växa för tillfälle och ARR krympte. :grimacing:

1 gillning

Fortnox fortsätter växa…

2 gillningar

:thinking:

image

3 gillningar

Analytiker Thomas Westerholm gästar Uppesittarkväll 22/2 som kör från Inderes Event Studio.

Uppesittarkväll är ett av Sveriges mest omtyckta program för dig som är aktie- och sparintresserad. Under två timmar väntar Albin Kjellberg, Nicklas Andersson och Emma Hedman tillsammans in lönen med alla tittare. De diskuterar sparande, aktualiteter inom aktievärlden och går igenom intressanta bolag tillsammans med meriterade gäster.

Gäster
Elin Wiker, förvaltare Humle fonder
Thomas Westerholm, analytiker Inderes
Peter Örneholm, AI-expert

Programledare:
Albin Kjellberg, @aktiealbin
Nicklas Andersson, @investeraren
Emma Hedman, @emmavhedman

5 gillningar

Gårdagens Uppesittarkväll gästades av ingen mindre än vår egen @Thomas.Westerholm :partying_face:!

Direktlänk till programmet finner du här:

Mkt matnyttigt innehåll! Rekommenderas!

6 gillningar

Buffett är Buffett :heart:

5 gillningar

Inga mirakel finns i dessa listor, men intressanta förstås. :slight_smile:

1 gillning

Till alla som tittat på Uppesittarkväll:
Översatt analys på Orthex finns här:

3 gillningar

Det är värt att titta på, särskilt om du inte redan är bekant med Inderes och deras analyser! :slight_smile:

3 gillningar

Min andelsandel av mina investeringstillgångar i Finland är cirka 75%. Mina dåliga procenttal beror dock främst på mina egna dåliga val. Dåliga val kommer naturligtvis från min okunskap och inkompetens. :slight_smile:

image

2 gillningar

Fem år är en rätt kort tid för att avgöra om över-/underavkastningar beror på färdigheter, marknaden eller tur. I det här fallet skulle jag säga att marknadsvalet är grundorsaken, inte nödvändigtvis dåliga placeringar. Du har det mesta placerat i Finland (75%), men väljer att jämföra bara mot Sveriges GI-index. Äpplen mot päron! Varför jämför du inte med OMXHGI? Din utveckling är ändå kring 40%, då OMXHGI gett 25%. Själv har jag fått lite över 50% avkastning på mina finska aktier de senaste fem åren, men förstås också förlorat mot OMXSGI, som gett kring 80%. Ett av världsindexen (W1DOW) har under motsvarande tid gett 48%, så rent generellt är avkastning på fem år helt OK både för dig och mig. Sedan kanske man med facit i handen kan säga att det varit dumt att mest placera i Finland de senaste fem åren. Själv gör jag det medvetet och hoppas på mera finsk sisu och tur de kommande åren, men placerar ”bara” kring 35-40 % i finska aktier.

3 gillningar

Tack för ditt fina meddelande! :slight_smile:

Du har rätt i att fem år är en ganska kort tid.

Måste säga att jag vanligtvis jämför med OMXHGI, men ibland också med Nasdaq … det kanske inte är så klokt i alla fall. Det kan vara att det inte är bra att jämföra för mycket med index överlag. Det du sa om “indexfrågor” är helt rätt.

Jag tror att jag fortsättningsvis kommer att ha ungefär 66-80 procent av mina investeringar i Finland. Det är den marknad jag känner mest till.

Jag vill tipsa om denna dag vi anordnar från Inderes Event Studio imorgon. Åtta spännande bolagspresentationer kan ni lyssna in på under morgondagen samt frågestund på samtliga. :smiley:

2 gillningar

God kvinnodag! :slight_smile:

International Womens Day" Imagens – Procure 441,940 fotos, vetores e vídeos  | Adobe Stock

Fly Working GIF by People Of Piramal

Jag tycker att det är en rolig observation, men inte särskilt betydelsefull… :slight_smile:

https://twitter.com/MichaelAArouet/status/1766099320313385273