Dina senaste aktieaffärer: Vad köpte eller sålde du?

Yes! Har funnits på min long-list! Principen gillar jag inte: där ändå pirater till en början… samtidigt en fantastisk resa och en verklig “disruptor” i en bransch, som behövde få sig en släng med sleven (nu är detta redan historia, men å andra sidan skall man inte förneka historien.).

Men på det stora hela: KUL! Ser framemot fler kommentarer om utvecklingen framöver.
Om jag kommer ihåg rätt är detta en rad du fyller på?

O grattis till köp! En inhandlad aktie är alltid bättre än en summa pengar på kontot :slight_smile: !

Det är bra det här, att man blir påmind om att ngn annan handlar: då får man impulser själv (att handla, dvs) ! Kanske inte leder till köp samma dag, men sätter någon boll i rullning…

1 gillning

I samma båt, men inte till lika stort belopp :)!

Inget för den kortsiktige, men ser inte några orsaker till varför detta inte skulle fungera på sikt. Småningom kommer de att få ordning på fabrikerna i Rumänien - o däck kommer världen att behöva ett tag till.

1 gillning

Jag kan för lite om spelbranschen för att ha en ordentlig åsikt, men alla förståsigpåare hyllar ju Paradox. De har sin nisch!

Dessutom är bolaget ju ett av dem som bjudit Per H (Spiltan) på en fantastisk resa, om jag inte missminner mig :smile:.

2 gillningar

Vad säger @christoffer.jennel spontant om Paradox? Inte under din bevakning, men som peer och del av segmentet?

2 gillningar

Äger Fortum. Fortfarande. Trist, men detta nog en av mina Buy and hold. Även om detta är motsägelsfullt för egen del. Gillar inte statlig inblandning, eller något som är alltför beroende av faktorer bolaget själv inte kan påverka, men som motargument: ALLA är gifta med någon/till något.

Att Ryssland skulle gå som det gick kunde ju få förutspå. Har nog lagt ut texten o egna åsikter om att jag har hamnat att utmana mitt eget tankesätt på detta plan. “Business är business” stämmer def. INTE.

Att det inte finns något så komplicerat som prissättning på “power” har jag förstått först iom Ukrainakriget.

Nog om Fortum. Grattis till till transaktionen. Kul att du har kvar en liten rad. På sikt tror jag nog varje finsk portfölj kan innehålla lite av fortum (talar för egen del… :joy: :sweat_smile:: INTE ett råd!)

2 gillningar

Bara att erkänna: har GRYMT dålig koll på Leaddesk!!

2 gillningar

Jag köpte Amazon för 4000 euro, vilket är ungefär en “halv position”. Företaget har en stark ekonomisk grund och verkar på snabbt växande marknader. Amazon Web Services (AWS) är en viktig drivkraft för tillväxten på kort sikt, särskilt vad gäller resultatförbättringar. Företagets satsningar på teknik, AI och logistik stödjer långsiktig tillväxt. Exempelvis projektet för satellitbaserad internet “Project Kuiper” samt förbättringar av logistiknätverket ger nya inkomstkällor. Företaget står dock inför konkurrens, särskilt från Kina, och ekonomisk osäkerhet samt lagstiftningsutmaningar kan påverka verksamheten. VD Andy Jassy betonade nyligen förbättringar i effektivitet och företagskultur.

3 gillningar

UPM: ökade @29,06€. De stora investeringarna är på slutrakan. Moderat värdering.

Tokmanni: ökade @10,62€. Stora insider-köp. Låg värdering.

3 gillningar

I DAG, kan jag stolt berätta: har jag sålt något för första gången på LÄNGE! Har ju, öppet berättat att jag drömmer om att städa i portföljen o nu städade jag gladeligen bort en rad: Citycon fick gå.

Orsak: har förhållit mig till bolaget lite som en REIT. Har hängt med länge o gett utdelning varje kvartal. Att “äga väggar” som huserar bl.a. köpcenter i en värld av AI o e-handel är en diskussion i sig, men vad jag inte gillar är hur man behandlar småsparare i förhållande till övriga ägare.

Tacksam för de tider som gått, men mkt nöjd över dagens beslut. En rad mindre i portföljen! I handen : förlustbelopp, som kan dras av på skatterna o en (mkt liten) summa pengar, som gott kan jobba på bättre någon annanstans :slight_smile:
Tjitjing och gott veckoslut på er alla!

5 gillningar

Härligt att höra!
Jag sålde då mitt innehav i Doro här i samband med budet de fick på sig (se tråden om Doro). Så nu är ögonen öppna för nya potentiella köp. :smiley:

2 gillningar

Härligt! Alltid bra med lite action! (Säger en som har svårt att trycka på sälj/köp knappen).
Yey för oss!

1 gillning