Dina senaste aktieaffärer: Vad köpte eller sålde du?

Här kan du berätta vad du köpte eller sålde. :slight_smile:

  1. Berätta vad du köpte.
  2. Det skulle vara bra om du också förklarar varför du sålde eller köpte.
3 gillningar

Jag sålde mina Marimekko-aktier från min portfölj till ett pris av 11,90 euro per aktie, även om det var min minsta ägande, var dess andel av portföljen ändå 5%. :slight_smile:

Företagsledningen är övertygande och har modigt drivit företaget framåt.

Q4-resultatet var en besvikelse, men den internationella försäljningen gick enligt förväntningarna. Besvikelserna berörde främst Finland.

Jag hade en känslomässig koppling till Marimekko och har fortfarande det, vilket gjorde det svårt att fatta mitt säljbeslut, men jag ansåg att aktien var för dyr och att förväntningarna på internationell expansion var för optimistiska. Försäljningen motiverades också av bättre avkastningsmöjligheter på andra håll. Medelpriset låg betydligt under 6 euro, så försäljningen genererade en betydande vinst.

Här kan vi diskutera mer om Marimekko:

4 gillningar

Bra kedja, det är alltid intressant att läsa väl motiverade beslut!

Jag bestämde mig i går för att sälja mitt lilla Kempower innehav på en 24% förlust. Köpte en liten bit för några veckor sedan, med tanken att lära mig mera och följa med nogrannare. Q4 resultatet var dock en besvikelse till mig och jag tror att det kommer räcka en tid innan marknaden vet hur den skall prissätta Kempower. Därför beslöt jag mig för att sälja. En annan sak, var att jag tycker det finns en hel del annat billigt på marknaden, så alternativ att allokera kapitalet annanstans verkar mera lockande! :slight_smile:

4 gillningar

Jag köpte mer Boreo och det utgör nu cirka 8 procent av min aktieportfölj. :slight_smile:

“Boreo är verksamt inom detaljhandelnsbranschen. Bolagets produkter består av elektronikprodukter och innefattar alltifrån batterier, komponenter, antenner och kablar till verktyg för krävande miljöer inom elektronik – och kommunikation. Försäljning sker via bolagets E-handelsplattform men även via fysiska butiker. Störst verksamhet återfinns inom den finska - och baltiska marknaden. Bolaget gick tidigare under namnet Yleiselektroniikka och har sitt huvudkontor i Esbo.”

Jag märker att företagets ledning tror på sitt eget företag och är mycket engagerade i det genom sina ägarandelar.

Om… när räntorna sjunker, så hjälper det säkert Boreo på ett eller annat sätt… och det gynnar nog också många andra företag.

Jag tror att företaget kan göra lyckade företagsförvärv och jag litar också på att Boreo kan slipa och utveckla organisk tillväxt framåt. Det finns egentligen inte en mycket stor behov av investeringar och företaget fungerar kapitaleffektivt.

Företaget kan enligt min förståelse anpassa sig och anpassa sig mycket bra till olika situationer och företagets verksamhet kan inte heller kallas ineffektiv.

Jag anser att företagets aktie är billig med tanke på vad vissa av oss förväntar oss av det, men det känns också som att vissa klokare ser något som en vindpust inte ser. Risken är betydande att det som vi förväntar oss av detta företag är långt ifrån och på lång sikt kan vad som helst hända.

Orderboken verkar generellt vara kort om företagsförvärven misslyckas och kostnaderna stiger medan konkurrensen ökar, då går det väldigt dåligt. Det finns många osäkerheter och man måste vänta, men samtidigt ser jag många stora möjligheter på lång sikt och jag tycker att jag har lagt till detta företag till ett rimligt pris.

Jag anser att företaget utvecklas med lämplig tålamod och en god vision på ett långsiktigt sätt, vilket kan resultera i relativt säker och effektiv tillväxt på lång sikt. Det är alltså inte något kortsiktigt panikartat kvartalspel, utan ett målinriktat och smart långsiktigt spel.

3 gillningar

Intressant! Får jag fråga en klurig fråga? :slight_smile:
Varför väljer du att koncentrera dig på Boreo? Det finns ju en hel del svenska serieförvärvare som klarar av att göra mycket bättre avkastning på eget kapital? Jag har nämligen många gånger funderat på att köpa Boreo, men är inte själv liksom övertygad att det är bättre val, istället för t.ex Lifco, Momentum Group, Teqnion osv. Vad tycker du? :slight_smile: Boreo är ju nog betdligt billigare än svenska alternativen…

3 gillningar

Tack för frågan! :blush:

Det är en mycket bra fråga, och kanske den korta och ärliga svaret är att jag inte vet mycket om de företag du nämner. Mycket lite faktiskt. De svenska företag du nämner kan vara mycket bättre… :thinking:

Det finns tiotals och tiotals alternativ i grannländerna, men jag har bara bekantat mig med några få. Jag har läst om andra liknande företag, men de verkade vara dyra och jag personligen upplevde inte att de hade tillväxtpotential. Självklart borde jag ha undersökt andra aktörer inom branschen mer ingående.

Och jag vill också betona till sist att jag är en nybörjare inom investeringar. De klokare tankarna i mina texter är lånade från andra, och de mer udda tankarna är mina egna. :sweat_smile:

Kanske kan jag avslutningsvis säga att det är viktigt att undersöka olika företag mer brett. Gör som jag inte gjorde. :cowboy_hat_face:

2 gillningar

Köpte Nvidia idag efter gårdagens otroliga rapport samt väldigt övertygande conf call :smiley:

4 gillningar

Superb idé!!! TACK @börsen84 !! Du har många goda tankar! Ändrade minimalt i rubriken, men budskapet det samma! Kul, alla är antagligen lika nyfikna :)!

2 gillningar

Jag lider lite av FOMO ang detta! Måste erkännas!

2 gillningar

Köper och säljer mkt sällan - o skäms fortfarande över portföljen. MEN nu kan jag erkänna: mina senaste köp (i början av året):
FIREFLY och LYKO. Återkommer till längre förlklaringar en annan gång.

2 gillningar

Jag köpte mer av detta. :slight_smile:

Värderingen verkar vara relativt låg, och det skulle vara konstigt om någon säger att detta är dyrt. Å andra sidan kan denna låga värdering betyda “billigt”, vilket innebär att vissa vet eller ser saker om hur detta utvecklas, så det kan bara se billigt ut, även om det inte är det.

Utvecklingen fortsätter, och det känns som att utvecklingen alltid överraskar med hur snabbt det sker. Vilken typ av affärsverksamhet kommer Neste att ha om fem eller tio år, vissa branschkännare tror kanske att de vet hur saker kommer att gå och försöker sakta sälja av sina innehav, vilket sänker aktiekursen.

När konkurrensen ökar minskar marginalerna så mycket, och med tiden blir det svårare att få samma marginaler från bekanta produkter, men vi hoppas också att åtminstone det tidigare innovativa Neste kan utveckla och introducera nya saker som genererar mer vinst för företaget.

Företaget är innovativt och verkar inom växande branscher, vilket är fantastiskt, men om man ser längre framåt så blir man orolig. Å andra sidan är företaget starkt positionerat.

Den svaga långsiktiga efterfrågan på oljebaserade bränslen kan orsaka stora problem för detta företag.

Oh No GIFs | GIFDB.com

2 gillningar

I bought some shares of LeadDesk. :slight_smile:

The company isn’t the most well-known in the industry, making it difficult to assess its future performance. This uncertainty presents a risk for me as an investor, as it’s challenging to predict how the company will fare. I do hold an optimistic view of its future, but I also perceive it as a riskier investment compared to others.

There have been discussions about currency issues in Norway and Sweden. Economic conditions haven’t been ideal, which impacted revenue unfavorably. However, a strong player could still have managed to increase revenue without sacrificing profitability.

The debate around artificial intelligence (AI) presents both threats and opportunities. LeadDesk seems enthusiastic about it, though it’s uncertain how quickly AI will reshape the industry or how well the company will adapt. LeadDesk doesn’t seem to be lagging behind, but I’m concerned whether larger players with greater resources might dominate with AI and other modern solutions.

I’m confident in the management, especially the CEO, who has significant personal investment and seems genuinely knowledgeable about the product and the industry. While mistakes have been made, overall, management decisions have been quite favorable, including acquisitions and strategic focus.

The cloud market is expanding, and LeadDesk’s offerings are in demand. From what I understand, their products are user-friendly and competitive, which has attracted interest from various customers, potentially leading to more significant clients in the future.

LeadDesk is praised for its flexible business model and scalable cost structure. Against local competitors, the company performs well, and there are signs of successful internationalization. As the market environment improves, LeadDesk stands to benefit along with others, especially in conservative Europe, where there’s ample room for their solutions.

Profitability hasn’t been disappointing recently, and with market development, we may see further growth in profitability alongside revenue. Positive long-term profitability prospects are appealing, albeit with increased risk due to the extended waiting period for developments.

3 gillningar