Jag är def. inte någon expert på Marimekko, men såpass coolt “paket” att jag gillar att följa med lite smått hur det går för dem. Håller till 100% med er föregående talare : @börsen84 om att VD Tiina Alahuhta-Kasko absolut hör till Helsingforsbörsens toppskikt. Vad hon har åstadkommit under sin tid vid rodret får mången annan att blekna! Som klar representant av kundgruppen kan jag även säga att bolaget gör många saker rätt.
Det andra jag håller med om är @Lillen s tankar om 1) Ledningen igen! 2) Den internationella tillväxten. I världsaltet är en finländsk - nordisk marknad väldigt liten…
Gällande de internationella satsningarna verkar det lovande: nedan utdrag ur senaste kvartalspresentationen, först kvartalssiffror, sedan halvår:
Halvårssiffrorna:
(Länk till hela presentationen här:
Marimekko Q2'23 – Thursday, Aug. 17 at 2:00 pm EEST)
Gillar bolaget, gillar brandet, gillar ledningen, tycker om vartåt “skutan verkar vara på väg”, helt ärligt! Äger dock ej aktien. Varför?
För mig kokar det ner till två saker:
- Ledningen. Vad händer om man lyfter ut Alahuhta-Kasko ur ekvationen? Jag tror inte att det finns en kotte som är av motsatt åsikt. Som företagsledare, visionär och “levererare” finns det få motsvarigheter. Detta är en risk som minskar, enligt mig, efter tid o ju längre hon sitter kvar: hon får teamet med sig och får rekrytera enligt egna preferenser, sprida kunskapen o visionen osv…
- Nu har jag inte kollat på ägarstatistiken: hur stor del äger hon? Ngn som har koll? Dvs vad är hennes drivkraft?
Hör i hop med följande punkt, dvs:
- Minns även att jag i ngt skede kollade upp hennes lön (men det är ett antal år sedan). Jämfört med andra Helsingforsnoterade bolag (även mindre) låg hon i klar underkant i jämförelse med andra VD:ar.
Var och en förhandlar naturligtvis om sin egen lön, men då ngt görs rätt borde det premieras. ( Även om bolaget inte kanske då hade resurserna - Nu har jag, som sagt inte de dagsfärska siffrorna på detta, men om ngn känner sig hugad: kolla gärna ).
Obereonde: VAD är det som säger att Alahuhta-Kasko inte tar sitt pick och pack och försvinner om ngt annat mode/brand varuhus viftar med en större paycheck?
Det kan hända att risken är minimal och att jag överdriver. (Skjut gärna ner mina argument!).
- Mitt andra huvudbry, den internationella tillväxten hör egentligen ihop med Brand awareness och segmenttillhörighet.
Jag tycker (mycket tyckande här ;)… , men det är väl det ett forum är till för??) att Marimekko gjort ett fantastiskt jobb med internationell brand-awareness iom samarbetena med ikoner som Gavriel Mansur, Adidas , IKEA, ja, you name it. Även med ett kosmetikaföretag jag just nu inte kommer ihåg namnet på…
The awareness höjs, internationellt, men vad är det egentliga segmentet? Att nordbor, som känner till Marimekkos historia och gillar både produktkvaliteten, bolaget och ledningen är beredda att betala ett price premium goes without saying. Att man som asiat/amerikan/sydeurope´skulle göra det återstår att se.
För egen del har jag svårt att se den ekvationen gå i hop (hur mkt Hillary Clinton än poserar i Marimekkos klassiska tunikor). Vissa produkter är helt enkelt för lätta att kopiera (i synnerhet i Asien). Skönt att höra att detta är ngt som ledningen tar fasta på (om jag fattade rätt) : “the grey areas”. (Se webcastsändningen).
För att kunna lägga på en premiumprislapp, så måste man uppnå “premiumstatus” in the mind of your customers. Med premium avser jag,definitionsmässigt ngt som ligger under lyx-segmentet, men ovanför “medel”. Detta iaf från ett nordiskt perspektiv.
Då kan man debattera om hur man skulle definiera detta ur ett internationellt perspektiv, eller asiatiskt… Och det är precis det jag vill komma till: kommer Marimekko att lyckas positionera sig?