Marimekko - lifestyle desing company

Marimekko är enligt min åsikt ett coolt företag, så jag ville skapa en egen företagskedja åt det. Företaget har gått bra särskilt de senaste åren. :slight_smile:

Marimekko är ett textil- och konfektionsbolag. Sortimentet innefattar kläder, väskor, accessoarer och hushållsartiklar som berör alltifrån möbeltyger till porslin. Produkterna säljs via fysiska butiker under bolagets varumärke runtom den globala marknaden, främst inom Europa, Nordamerika och Asien. Marimekko grundades ursprungligen 1951 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.

Q2-resultatet förbättrades jämfört med föregående år och överträffade analytikernas förväntningar tack vare en stark internationell tillväxt och olika licensintäkter. :slight_smile:

Utsikterna ser relativt goda ut och många faktorer är på plats med tanke på den internationella tillväxten.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/08/17/2726890/0/en/HALF-YEAR-FINANCIAL-REPORT-OF-MARIMEKKO-CORPORATION-1-January-30-June-2023-Marimekko-s-net-sales-grew-and-operating-profit-improved-in-the-second-quarter.html

1 gillning

The latest analysis in English is from May, but later there might be various “materials” in English. :slight_smile:

Marimekko har utvecklats massor och tycker att ledningen har gjort ett mycket bra jobb på långtsikt.

Nästa steget är att internationella tillväxten måste lyckas och närmast kollas ju in på Asien, vilket är fokus nu hos ledningen. Tycker att det kom starkt fram i senaste kvartalrapporten.

2 gillningar

Samma åsikt.

VD Tiina Alahuhta-Kasko är enligt min åsikt en av de bästa ledarna på Helsingforsbörsen. Strax därefter säger jag att jag inte är någon expert på området i slutändan.

Tiina Alahuhta-Kasko (född 1981) har fungerat som företagets marknadschef och medlem i direktionen sedan 2011, samt som operativ chef sedan 2014. Hon blev VD år 2015. Jag känner mig lugn när Tiina är i ledningen.

Även om hemlandet är mycket viktigt för Marimekko, är jag nu och särskilt i framtiden mest intresserad av utlandsresultaten. :slight_smile:

1 gillning

Jag är def. inte någon expert på Marimekko, men såpass coolt “paket” att jag gillar att följa med lite smått hur det går för dem. Håller till 100% med er föregående talare :slight_smile: : @börsen84 om att VD Tiina Alahuhta-Kasko absolut hör till Helsingforsbörsens toppskikt. Vad hon har åstadkommit under sin tid vid rodret får mången annan att blekna! Som klar representant av kundgruppen kan jag även säga att bolaget gör många saker rätt.

Det andra jag håller med om är @Lillen s tankar om 1) Ledningen igen! 2) Den internationella tillväxten. I världsaltet är en finländsk - nordisk marknad väldigt liten…

Gällande de internationella satsningarna verkar det lovande: nedan utdrag ur senaste kvartalspresentationen, först kvartalssiffror, sedan halvår:



Halvårssiffrorna:

(Länk till hela presentationen här:
Marimekko Q2'23 – Thursday, Aug. 17 at 2:00 pm EEST)

Gillar bolaget, gillar brandet, gillar ledningen, tycker om vartåt “skutan verkar vara på väg”, helt ärligt! Äger dock ej aktien. Varför?

För mig kokar det ner till två saker:

  1. Ledningen. Vad händer om man lyfter ut Alahuhta-Kasko ur ekvationen? Jag tror inte att det finns en kotte som är av motsatt åsikt. Som företagsledare, visionär och “levererare” finns det få motsvarigheter. Detta är en risk som minskar, enligt mig, efter tid o ju längre hon sitter kvar: hon får teamet med sig och får rekrytera enligt egna preferenser, sprida kunskapen o visionen osv…
  • Nu har jag inte kollat på ägarstatistiken: hur stor del äger hon? Ngn som har koll? Dvs vad är hennes drivkraft?
    Hör i hop med följande punkt, dvs:
  • Minns även att jag i ngt skede kollade upp hennes lön (men det är ett antal år sedan). Jämfört med andra Helsingforsnoterade bolag (även mindre) låg hon i klar underkant i jämförelse med andra VD:ar.

Var och en förhandlar naturligtvis om sin egen lön, men då ngt görs rätt borde det premieras. ( Även om bolaget inte kanske då hade resurserna - Nu har jag, som sagt inte de dagsfärska siffrorna på detta, men om ngn känner sig hugad: kolla gärna :wink: ).

Obereonde: VAD är det som säger att Alahuhta-Kasko inte tar sitt pick och pack och försvinner om ngt annat mode/brand varuhus viftar med en större paycheck?
Det kan hända att risken är minimal och att jag överdriver. (Skjut gärna ner mina argument!).

  1. Mitt andra huvudbry, den internationella tillväxten hör egentligen ihop med Brand awareness och segmenttillhörighet.
    Jag tycker (mycket tyckande här ;)… , men det är väl det ett forum är till för??) att Marimekko gjort ett fantastiskt jobb med internationell brand-awareness iom samarbetena med ikoner som Gavriel Mansur, Adidas , IKEA, ja, you name it. Även med ett kosmetikaföretag jag just nu inte kommer ihåg namnet på…

The awareness höjs, internationellt, men vad är det egentliga segmentet? Att nordbor, som känner till Marimekkos historia och gillar både produktkvaliteten, bolaget och ledningen är beredda att betala ett price premium goes without saying. Att man som asiat/amerikan/sydeurope´skulle göra det återstår att se.

För egen del har jag svårt att se den ekvationen gå i hop (hur mkt Hillary Clinton än poserar i Marimekkos klassiska tunikor). Vissa produkter är helt enkelt för lätta att kopiera (i synnerhet i Asien). Skönt att höra att detta är ngt som ledningen tar fasta på (om jag fattade rätt) : “the grey areas”. (Se webcastsändningen).

För att kunna lägga på en premiumprislapp, så måste man uppnå “premiumstatus” in the mind of your customers. Med premium avser jag,definitionsmässigt ngt som ligger under lyx-segmentet, men ovanför “medel”. Detta iaf från ett nordiskt perspektiv.

Då kan man debattera om hur man skulle definiera detta ur ett internationellt perspektiv, eller asiatiskt… Och det är precis det jag vill komma till: kommer Marimekko att lyckas positionera sig?

1 gillning

Oj oj, det belv en lång text… hade tydligen mkt att säga. Vill ändå upprepa mina ord om Alahuhta-Kasko. Jag är övertygad om att världen vore en bättre plats om det fanns fler som hon (på alla möjliga positioner!).

Detta även en åsikt jag står för, sade även samma sak då det kom på senast jag blev “officiellt” tillfrågad vad jag tyckte i frågan (nedan klipp från YLEs sändning om placerande).

Många kvinnor äger tydligen Marimekko. För mig är ägarnas könstillhörighet irrelevant. Definierar mig själv som kvinna. Äger ej aktien, i alla fall inte ännu.

Allt fler investerar - men kvinnor och män gör det på olika sätt | Slaget efter tolv - dagens debatt | Yle Arenan – poddar

1 gillning

Till alla som funderar på vad Marimekko egentligen gör kan jag rekommendera denna video. Det är ett år sedan vi svängde ihop den, men har stått sig rätt väl i tiden :)!

Som bilden, liksom videon visare är det analytiker @rauli.juva som täcker bolaget hos oss. Han har stenkoll! Om n ihar specifika frågor så vet ni vart ni skall vända er :slight_smile: !!

DIREKTLÄNK TILL VIDEON (old but gold… , eller nej, inte så väldigt gammal: exakt ett år).

1 gillning

Tack så mycket för all information och dina tankar, Isa! :pray: :slightly_smiling_face:

Jag anser att Tiina är en utmärkt VD och jag tycker att hon har gjort ett fantastiskt jobb, men det finns ju en viss risk om hennes roll i Marimekos framgång är lika stor som det allmänt antas. Visst kan hon ha rekryterat kompetent personal och tränat sitt team att vara “självständiga”.

Jag oroar mig för att om Marimekko inte fortsätter vara Marimekko, utan börjar likna de andra för mycket. Visst måste företaget utvecklas osv.