Marimekko - lifestyle desing company

Marimekko är enligt min åsikt ett coolt företag, så jag ville skapa en egen företagskedja åt det. Företaget har gått bra särskilt de senaste åren. :slight_smile:

Marimekko är ett textil- och konfektionsbolag. Sortimentet innefattar kläder, väskor, accessoarer och hushållsartiklar som berör alltifrån möbeltyger till porslin. Produkterna säljs via fysiska butiker under bolagets varumärke runtom den globala marknaden, främst inom Europa, Nordamerika och Asien. Marimekko grundades ursprungligen 1951 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.

Q2-resultatet förbättrades jämfört med föregående år och överträffade analytikernas förväntningar tack vare en stark internationell tillväxt och olika licensintäkter. :slight_smile:

Utsikterna ser relativt goda ut och många faktorer är på plats med tanke på den internationella tillväxten.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/08/17/2726890/0/en/HALF-YEAR-FINANCIAL-REPORT-OF-MARIMEKKO-CORPORATION-1-January-30-June-2023-Marimekko-s-net-sales-grew-and-operating-profit-improved-in-the-second-quarter.html

1 gillning

The latest analysis in English is from May, but later there might be various “materials” in English. :slight_smile:

Marimekko har utvecklats massor och tycker att ledningen har gjort ett mycket bra jobb på långtsikt.

Nästa steget är att internationella tillväxten måste lyckas och närmast kollas ju in på Asien, vilket är fokus nu hos ledningen. Tycker att det kom starkt fram i senaste kvartalrapporten.

2 gillningar

Samma åsikt.

VD Tiina Alahuhta-Kasko är enligt min åsikt en av de bästa ledarna på Helsingforsbörsen. Strax därefter säger jag att jag inte är någon expert på området i slutändan.

Tiina Alahuhta-Kasko (född 1981) har fungerat som företagets marknadschef och medlem i direktionen sedan 2011, samt som operativ chef sedan 2014. Hon blev VD år 2015. Jag känner mig lugn när Tiina är i ledningen.

Även om hemlandet är mycket viktigt för Marimekko, är jag nu och särskilt i framtiden mest intresserad av utlandsresultaten. :slight_smile:

1 gillning

Jag är def. inte någon expert på Marimekko, men såpass coolt “paket” att jag gillar att följa med lite smått hur det går för dem. Håller till 100% med er föregående talare :slight_smile: : @börsen84 om att VD Tiina Alahuhta-Kasko absolut hör till Helsingforsbörsens toppskikt. Vad hon har åstadkommit under sin tid vid rodret får mången annan att blekna! Som klar representant av kundgruppen kan jag även säga att bolaget gör många saker rätt.

Det andra jag håller med om är @Lillen s tankar om 1) Ledningen igen! 2) Den internationella tillväxten. I världsaltet är en finländsk - nordisk marknad väldigt liten…

Gällande de internationella satsningarna verkar det lovande: nedan utdrag ur senaste kvartalspresentationen, först kvartalssiffror, sedan halvår:



Halvårssiffrorna:

(Länk till hela presentationen här:
Marimekko Q2'23 – Thursday, Aug. 17 at 2:00 pm EEST)

Gillar bolaget, gillar brandet, gillar ledningen, tycker om vartåt “skutan verkar vara på väg”, helt ärligt! Äger dock ej aktien. Varför?

För mig kokar det ner till två saker:

  1. Ledningen. Vad händer om man lyfter ut Alahuhta-Kasko ur ekvationen? Jag tror inte att det finns en kotte som är av motsatt åsikt. Som företagsledare, visionär och “levererare” finns det få motsvarigheter. Detta är en risk som minskar, enligt mig, efter tid o ju längre hon sitter kvar: hon får teamet med sig och får rekrytera enligt egna preferenser, sprida kunskapen o visionen osv…
  • Nu har jag inte kollat på ägarstatistiken: hur stor del äger hon? Ngn som har koll? Dvs vad är hennes drivkraft?
    Hör i hop med följande punkt, dvs:
  • Minns även att jag i ngt skede kollade upp hennes lön (men det är ett antal år sedan). Jämfört med andra Helsingforsnoterade bolag (även mindre) låg hon i klar underkant i jämförelse med andra VD:ar.

Var och en förhandlar naturligtvis om sin egen lön, men då ngt görs rätt borde det premieras. ( Även om bolaget inte kanske då hade resurserna - Nu har jag, som sagt inte de dagsfärska siffrorna på detta, men om ngn känner sig hugad: kolla gärna :wink: ).

Obereonde: VAD är det som säger att Alahuhta-Kasko inte tar sitt pick och pack och försvinner om ngt annat mode/brand varuhus viftar med en större paycheck?
Det kan hända att risken är minimal och att jag överdriver. (Skjut gärna ner mina argument!).

  1. Mitt andra huvudbry, den internationella tillväxten hör egentligen ihop med Brand awareness och segmenttillhörighet.
    Jag tycker (mycket tyckande här ;)… , men det är väl det ett forum är till för??) att Marimekko gjort ett fantastiskt jobb med internationell brand-awareness iom samarbetena med ikoner som Gavriel Mansur, Adidas , IKEA, ja, you name it. Även med ett kosmetikaföretag jag just nu inte kommer ihåg namnet på…

The awareness höjs, internationellt, men vad är det egentliga segmentet? Att nordbor, som känner till Marimekkos historia och gillar både produktkvaliteten, bolaget och ledningen är beredda att betala ett price premium goes without saying. Att man som asiat/amerikan/sydeurope´skulle göra det återstår att se.

För egen del har jag svårt att se den ekvationen gå i hop (hur mkt Hillary Clinton än poserar i Marimekkos klassiska tunikor). Vissa produkter är helt enkelt för lätta att kopiera (i synnerhet i Asien). Skönt att höra att detta är ngt som ledningen tar fasta på (om jag fattade rätt) : “the grey areas”. (Se webcastsändningen).

För att kunna lägga på en premiumprislapp, så måste man uppnå “premiumstatus” in the mind of your customers. Med premium avser jag,definitionsmässigt ngt som ligger under lyx-segmentet, men ovanför “medel”. Detta iaf från ett nordiskt perspektiv.

Då kan man debattera om hur man skulle definiera detta ur ett internationellt perspektiv, eller asiatiskt… Och det är precis det jag vill komma till: kommer Marimekko att lyckas positionera sig?

1 gillning

Oj oj, det belv en lång text… hade tydligen mkt att säga. Vill ändå upprepa mina ord om Alahuhta-Kasko. Jag är övertygad om att världen vore en bättre plats om det fanns fler som hon (på alla möjliga positioner!).

Detta även en åsikt jag står för, sade även samma sak då det kom på senast jag blev “officiellt” tillfrågad vad jag tyckte i frågan (nedan klipp från YLEs sändning om placerande).

Många kvinnor äger tydligen Marimekko. För mig är ägarnas könstillhörighet irrelevant. Definierar mig själv som kvinna. Äger ej aktien, i alla fall inte ännu.

Allt fler investerar - men kvinnor och män gör det på olika sätt | Slaget efter tolv - dagens debatt | Yle Arenan – poddar

1 gillning

Till alla som funderar på vad Marimekko egentligen gör kan jag rekommendera denna video. Det är ett år sedan vi svängde ihop den, men har stått sig rätt väl i tiden :)!

Som bilden, liksom videon visare är det analytiker @rauli.juva som täcker bolaget hos oss. Han har stenkoll! Om n ihar specifika frågor så vet ni vart ni skall vända er :slight_smile: !!

DIREKTLÄNK TILL VIDEON (old but gold… , eller nej, inte så väldigt gammal: exakt ett år).

1 gillning

Tack så mycket för all information och dina tankar, Isa! :pray: :slightly_smiling_face:

Jag anser att Tiina är en utmärkt VD och jag tycker att hon har gjort ett fantastiskt jobb, men det finns ju en viss risk om hennes roll i Marimekos framgång är lika stor som det allmänt antas. Visst kan hon ha rekryterat kompetent personal och tränat sitt team att vara “självständiga”.

Jag oroar mig för att om Marimekko inte fortsätter vara Marimekko, utan börjar likna de andra för mycket. Visst måste företaget utvecklas osv.

1 gillning

Asian revenue increased by 11%. The number of Marimekko stores has grown by 12 by the end of September, and openings in Asia continued even in October. Apparently, things are going well in Asia. Is there a view on whether this trend is strong and sustainable? I understand, of course, that one cannot say for certain.

Are there any weaknesses in Marimekko’s partner model in Asia? The strengths include capital efficiency and the fact that this model reduces Marimekko’s own business risk, as the company does not have to invest as much in growth and can leverage local expertise.

Thanks in advance for the answers! :slight_smile:

2 gillningar

I think in general the biggest “weakness” for Marimekko is the brand. Currently the brand is in great shape and very attractive, but fashion is driven by trends and they come and go. The good thing is that Marimekko seems to have achieved a “timeless” design style. So it probably won´t go out of style that fast?

Currently I´m quite optimistic about the potential in Asia. The lack of control probably increases some brand related risks, like how are the shops managed etc. but I think there´s more benefits than risks?

3 gillningar

Bra tankar, tack för dem.

I och med tanke på trender och mode måste jag säga att det är skönt att Marimekko har hållit fast vid sin egen linje, smidigt utvecklande utan att för mycket anpassa sig till att bli 'likadana som alla andra.

2 gillningar

Marimekko announced today a new collaboration collection with the Japanese clothing brand UNIQLO, set to be available from the beginning of next year. The collaboration will bring visibility and licensing revenues to Marimekko, already recorded for the second and third quarters of this year. :slight_smile:

20 Dec 2023

## Marimekko and UNIQLO reunite for a new limited-edition collaboration collection

Marimekko Corporation, Press release, 20 December 2023 at 7.00 a.m. EET

Marimekko and UNIQLO reunite for a new limited-edition collaboration collection

Finnish design house Marimekko and UNIQLO, a Japanese global apparel retailer, will launch a new limited-edition collaboration collection in early 2024. The collection combines Marimekko’s art of printmaking with UNIQLO LifeWear of simple and high-quality everyday clothing. The capsule celebrates warm, joyful dressing for a vibrant New Year and will be available in UNIQLO stores and at uniqlo.com in all markets from 1 January 2024 onward. The launch date differs from country to country.

“We are excited to reunite with UNIQLO for this new limited-edition collaboration collection that brings together Marimekko’s art of printmaking with Uniqlo’s commitment to create high-quality clothing that is functional and democratic for everyone’s daily lifestyle. Limited-edition brand collaborations with wide global reach increase Marimekko’s international brand awareness and this way support our growth strategy, especially in international markets. We believe that this collaboration is a great opportunity to introduce Marimekko to large new audiences around the world – and to offer customers something fun and surprising,” says Sanna-Kaisa Niikko, Chief Marketing Officer of Marimekko.

“We are delighted to collaborate with Marimekko once again. The latest line combines UNIQLO’s signature simplicity with Marimekko’s beautiful prints inspired by Nordic nature and wildlife. The collection is designed to be enjoyed with family and friends and is perfect for staying warm. I hope everyone can enjoy this special collection available for a limited time only,” comments Yukihiro Katsuta, Head of Research & Development, UNIQLO.

The limited-edition collection offers head-to-toe warmth with UNIQLO’s winter signatures featuring Marimekko’s world-renowned prints: Kivet, Kissapöllö, and Seireeni by Maija Isola, along with Hattara by Pentti Rinta. Each pattern, inspired by Nordic nature, echoes a serene winter landscape in pearl grays, muted gold, and timeless black.

Limited-edition brand collaborations increase Marimekko’s international brand awareness and this way support Marimekko’s international growth strategy. In addition, brand collaboration collections typically generate licensing income to Marimekko. Licensing income from the collaboration with UNIQLO has been recognized as revenue for Marimekko in the Asia-Pacific region in the second and third quarter of 2023.

Här är Marimeks senaste pressmeddelande, inte något stort, men alla sådana små saker driver tillsammans företagets framgång framåt. :slight_smile:

Finnish design house Marimekko and a global technology leader Samsung will launch a limited-edition collaboration combining Marimekko’s joyful lifestyle philosophy and art of printmaking with Samsung’s innovative design to inspire the world. The collaboration introduces a catalog of limited-edition lifestyle accessories to Samsung Galaxy products featuring the iconic Unikko floral print, which celebrates its 60th anniversary this year. In addition, over 40 iconic Marimekko designs from designers such as Maija Isola will be available as artwork in the Samsung Art Store for The Frame TV.

1 gillning

Det här var nog en stor överraskning. Tänkte aldrig jag skulle se Marimekko göra samarbete med teknologibolag. Mycket innovativt tänkande!

En liten risk som jag började tänka på är att konsumenter kan såklart också tröttna på bränd om man over-leverage dem och blir för utsatta för dem. Tänker närmast på t.ex Angry Birds

2 gillningar

OM Marimekko börjar samarbeta mycket med billiga varumärken eller på fel sätt, så är det inte coolt.

Jag hoppas att Marimekko någon gång får synlighet på rätt plats vid rätt tidpunkt, till exempel i en film eller på lämplig persons kläder.

På något sätt tror jag att Marimekkos större framgång kräver lite tur och till och med slump.

2 gillningar

Marimekkos Q4 är ute.

The fourth quarter in brief

  • Marimekko’s net sales increased by 5 percent and totaled EUR 50.6 million (48.4). The increase in net sales was driven particularly by the growth in international sales but also by the positive development of Finnish retail sales.
  • Net sales in Finland grew by 2 percent as retail sales increased. International sales grew by 10 percent as especially wholesale sales developed favorably both in the Asia-Pacific region and North America and licensing income grew.
  • Operating profit was EUR 8.1 million (6.8) and comparable operating profit totaled EUR 8.3 million (6.9) equaling to 16.4 percent of net sales (14.3).
  • Operating profit was boosted especially by increased net sales but also improved relative sales margin. On the other hand, an increase in fixed costs had a weakening impact on operating profit.

Year 2023 in brief

  • Company’s net sales grew by 5 percent and amounted to EUR 174.1 million (166.5). Net sales were boosted in particular by increased international wholesale sales but also by the good development in Finnish retail sales.
  • Marimekko’s international sales in 2023 grew by 10 percent. Net sales in Finland increased by 1 percent.
  • Operating profit was EUR 31.4 million (30.2) and comparable operating profit totaled EUR 32.0 million (30.4) equaling to 18.4 percent of net sales (18.2).
  • Operating profit was improved especially by increased net sales. On the other hand, higher fixed costs decreased operating profit. Improved relative sales margin had a positive effect on the operating profit.

Tyvärr träffade resultatet inte riktigt förväntningarna. Tillväxten stark i USA och Asien, men Norden och Finland var lite trögt. Mode och väskor växer väl, medan home-segmentet fortsätter sjunka.

1 gillning

Jag upplever att aktien är dyr och eftersom Q4-resultatet var dåligt samt företagets framtidsutsikter, så kom jag fram till detta beslut:

Varning, mitt skrivande innehåller generaliseringar och överdrifter samt min egen “känslomässiga tänkande”. :smiley:

Det verkar som att många lyxiga varumärken har klarat sig ganska bra åtminstone de senaste åren i olika ekonomiska konjunkturer.

Å andra sidan har budgetvarumärken klarat sig relativt bättre när branschen har varit lite svagare.

Marimekko är inte ett billigt varumärke, men å andra sidan är det svårt att betrakta det som ett lyxmärke. Har någon någon uppfattning om hur just Marimekko eller liknande varumärken klarar sig i olika ekonomiska konjunkturer?