Fiskars vill vinna med vinnare

Fiskars starka varumärkesportfölj är imponerande, men samtidigt har bolaget historiskt varit något av en underpresterare. Potential finns, både kvalitetsmässigt, produktmässigt och marknadsmässigt.


Fiskars imponerande brandportfölj, källa: Fiskar Group CMD presentation 2021

Bolaget är globalt, med verksamhet i 100 länder. De största marknaderna är Europa och USA, medan Kina är den marknad som växer snabbast, även om den totala andelen i procent fortfarande är liten.

Bolaget omsätter över en 1,2 miljarder euro. Ändå är det omsättningen som tidigare år har varit stötestenen. Man har kunnat förbättra resultatet, men haft svårt med att växa organiskt. Med ny ledning och strategi, där man ”satsar på vinnare för att vinna”, rustar man nu om för tillväxt, vilket man även kunnat uppvisa under de senaste kvartalen.

Kan bolaget hålla fast vid sina finansiella målsättningar även i en inflatorisk miljö, medan hemmatrenden avtar?

På videon nedan guidar Fiskars analytiker Thomas Westerholm genom verksamhet, strategi, tillväxtpotential och risker.

6 gillningar

3 gillningar

2 gillningar

Fiskars: en solid Q3:a och ett bolag som verkar väl rustat för att möta en marknad med svalnande efterfrågan. Analytiker Rauli Juva summerar:

3 gillningar