Kamux : varthän?

Intressanta nyheter fortsätter gällande Kamux! Hade int själv i alla fall i mina förväntningar att vi ser en ny öppning i Tyskland under Q1:n 2023 :open_mouth:

5 gillningar

Ja, interesting indeed. Vad säger @Thomas.Westerholm ? Hade du väntat dig detta?

3 gillningar

En väldigt bra fråga! Förvärv är ju vanligare bland affärer som säljer nya bilar då det möjligheterna för synergier är mångsidigare. I Kamux fall har ju bolaget endast gjort ett förvärv av en affär i slutet av 2019. M&A ser jag som ett verktyg för Kamux för att 1) Köpa upp billigt lager, 2) komma åt attraktiva affärslägenheter och 3) för att öppna snabbt nya marknadsområden (t.ex. i Tyskland). Bolagets blivande VD Tapio Pajuharju har ju gjort en hel del lyckade förvärv med Harvia, så jag ser det väldigt möjligt att förvärv blir verktyg bolaget använder oftare.

Då man kollar på Kamux operationer i Finland eller på konkurrenterna Saka och Riddermark har deras lönsamhet vanligen ökat med bolagets storlek. En orsak är helt enkelt att de kan förhandla bättre villkor med sina finansieringspartners. I Kamux fall är jag överraskad att vi inte ännu sett lönsamheten förbättras i Sverige, trots att bolaget är redan bland de största aktörerna i försäljning av begagnade bilar. En annan faktor bakom Sveriges och Tysklands lägre lönsamhet är troligen att endast 20–30 % av kunderna säljer sin nuvarande bil åt Kamux, medan motsvarande andel i Finland är ungefär 60 %. Läkemedlet mot detta ser jag att bolaget måste förstärka sin brand utomlands och kundernas tillit mot det.

Detta vore ett intressant alternativ. Jag ser det trots allt lite kortsynt att ta bolaget privat nu och lista det igen då marknadsläget har normaliserat sig. För en strategisk köpare begränsar Kamux storlek sannolikheten att bli uppköpt. Samtidigt borde ju Kalliokoski gå med om det, vilket vore en stor överraskning för mig.

Verkligen! Den nya lokalen med en kapacitet på 200 bilar passar väl ihop med Kamux affärsmodell som satsar under nya strategiperioden på större affärer. Ser det också som positivt, att bolaget spelar långa spelet i stället för att optimera lönsamhet på kort sikt. Bolaget är finansiellt i starkt skick, så det har möjligheten att växa och ta marknadsandelar då konkurrenterna har det svårt.

6 gillningar

En svår och minskande marknad i alla geografiska områden, samt ett färre antal sålda bilar till usla marginaler tyngde Kamux’ kvartalsrapport. På den positiva sidan: Tyskland uppvisar lönsamhet och balansen är stark. Analytiker Thomas Westerholm sammanfattar.

5 gillningar

Tack för en bra och informativ intervju! :pray: Mest intressant blir att se hur utvecklingen i Tyskland fortsätter framöver, och i synnerhet försäljningen av tjänster där. Nya VDn har ju dessutom erfarenhet av att arbeta i uppförsbacke i Tyskland.

Om ni vill ha lite konstruktiv feedback, så var gärna lite mera återhållsamma med ordet liksom. Jag räknade 45 st. liksom på 15 min, så ett snitt på 3 st. liksom / minut. :crazy_face:

5 gillningar

Kamux är ett mycket intressant företag om man tittar på lång sikt. Jag anser att dess kurs redan har sjunkit alltför mycket, även om den har återhämtat sig lite på senare tid och det finns fortfarande kända risker.

Tror du, @Thomas.Westerholm , att Kamux kan höja lönsamheten för sina verksamheter i Sverige och Tyskland på samma nivå som i Finland?

Hur ser du på att de höjda räntorna påverkar Kamux verksamhet?

Tack för ditt svar på förhand! :slight_smile:

5 gillningar

Jag kommer inte exakt ihåg var jag läst detta (kanske i Inderes Analys), men kommer ihåg att Kamux skall lägga fokus på lönsamheten under närmaste tiden. Så kanske de tar lite foten från gaspedalen med tillväxten och kollar mera på med vilken lönsamhet omsättning skapas.
Detta är i mitt tycke ett mycket bra alternativ, för mig har det i allafall under senaste tiden blivit ett mysterium hurudan lönsamhet kan Kamux producera. Resultatet har alltid blivit inverkat av investeringar. Så kanske man så småningom kan få en bättre bild var bolaget ligger?

8 gillningar

Det är nog intressant att följa Tysklands utveckling i framtiden. Tror Verrelli är rätt person för att leda operationerna där och själva marknaden är rätt unik pga. att det inte finns stora etablerade aktörer som fokuserar endast på begagnade bilar och digitalisering i handel är ännu i barnskor i jämförelse med Norden.

Tack, all konstruktiv feedback uppskattas. Trots att svenska är mitt officiella modersmål är språket ganska rostigt då jag använder det så sällan nuförtiden. :sweat_smile:

Jag tror att det kan vara svårt att uppnå Finlands lönsamhetsnivå utomlands då bolaget har en så stark marknadsposition här och marknaden för begagnade bilar är dessutom den mest konsoliderade i hela världen. Sverige har som en marknad varit förvånansvärt svår för Kamux trots att bolaget har en rätt stor skala där. Tror att en orsak är personalomsättning och en annan orsak är att de inte får lika många bilar från i utbyte från kunder som i Finland. Dessa utmaningar är dock något som borde gå att fixa så vi får väl se hurdana idéer nya VD:n har. Riddermark har ju uppnått en EBIT-marginal på 3-5 % så det borde vara möjligt att uppnå en hög lönsamhet med försäljning av begagnade bilar även i Sverige. Enligt Autoalan Tiedotuskeskus har samtliga aktörer inom bilhandel (dvs. inklusive återförsäljning av nya bilar) i medeltal bättre avkastning på sysselsatt kapital i Sverige än i Finland vilket är uppmuntrande med tanke på lönsamhetspotentialen utomlands.

I Tyskland kommer det att ta tid att höja lönsamheten pga. bolagets begränsade storlek och investeringar, men jag ser nog definitivt potential där då de inte riktigt finns konkurrenter med motsvarande affärsmodeller. Begagnade bilar säljs ju där främst via bolag som säljer också nya bilar.

Höjda räntorna har ceteris paribus en negativ inverkan då kostnaden på låntagande ökar vilket minskar på efterfrågan för bilar. Kamux förmedlar ju sina partners finansieringsprodukter vars avgift kommer att krympa pga. höjda räntorna.

Positiva sidan med höjda räntorna är att bolaget är rätt konservativt finansierad så höjda räntekostnaderna kommer att ha en större inverkan på konkurrenternas lönsamhet. En stor del av konkurrenterna finansierar dessutom sina lager med skuld vilket kan leda till en situation där de måste minska på antalet fordon i lager då ifall bankerna minskar på deras kreditfaciliteter. Detta borde ge möjligheter att vinna marknadsandelar.

Sant! I år fokuserar Kamux på lönsamheten och de skall inte öppna nya affärer i Sverige (I Tyskland är detta dock möjligt och de öppnade nyligen en ny affär i Düren). Man borde få en bättre bild, men marknaden kommer troligen att fortsätta svår i år pga. inflationen och en försvagande ekonomi. Det kan vara svårt att uppnå en hög lönsamhet på kort sikt då konkurrenterna har som mål att hålla sig i liv och kan pga. detta pressa prisnivåerna (som vi såg under Q4). Torts att svåra marknadsomgivningen lägger press på lönsamheten på kort sikt kommer det troligen att öka takten i industrins konsolidering. Detta borde gynna stora spelare som Kamux.

5 gillningar

Tack så mycket för det uttömmande svaret Thomas! :fire:

Nu är jag lite klokare igen. Du gör ett riktigt bra jobb. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Kamux publicerade just Q1:n, och resultatet var lite svagare på omsättnings basis i jämförelse med @Thomas.Westerholm:s förväntningar, men rörelsevinsten var mycket svagare än förväntat. Kollade lite noggrannare och det verkar så att svaga siffror i Sverige på riktigt pressar hela koncernen ner, siffrorna i Finland och Tyskland var enligt min åsikt nästan det som marknad hade redan förväntat - alltså svaga siffror, men inte mycket svagare än vad marknad hade förväntat (nästan tvärtom i jämförelse med Sveriges siffror…)

2 gillningar

Ouch vilket resultat. Har svårt att se hur Kamux kommer att behålla sin plats i Inderes mallportfölj då resultaten bara blir sämre och sämre för varje rapport. För tillfället är Kamux ca.6% av inderes mallportfölj. Som någon skrev på det finska forumet så börjar ursäkterna för Kamux fortsatt dåliga resultat låta som en trasig skiva som varit på för länge redan.

3 gillningar

Personligt har jag ägat Kamux nu nästan två år pga. den där potentialen som Inderes har redan länge beskrivat i analyserna (kolla t.ex. raporterna från 2021). Hade mycket tur före resultatet och sålde ngn. 1/3-del av positionen, som var väldigt klart största positionen i portfölj (nu är den “bara” näst störst). Det har redan varit sådär en längre tid att man har kunnat motivera Kamux dåliga marginaler och tillväxt med svår marknad, men nu när resultaten inte når även väldigt låga marknadsförväntningar börjar man ifrågasätta hela tesen.


Jag är personligt mest orolig över Sveriges situation: Kamux har redan länge varit där, och resultaten blir bara sämre och sämre år efter år till den graden att det pressar ner hela koncernen, och kanske den värsta saken är att situationen inte ändras. Om Kamux kunde förbättra situationen i Sverige, sku det vara solklart att EBIT-% sku också vända till >2,5 %, kanske även >3,0 %. Men det börjar se ut som om där finns större problem än bara dålig marknad - hur länge tar det att fixa situationen i det här skedet…?

3 gillningar

Man kan säga att rapporten lämnade en hel del övrigt att önska…
@Thomas.Westerholm kommenterar. Även det knepiga med Sverige.

4 gillningar

Jag är orolig för Kamux. Jag funderar på om företaget har gett sitt bästa under tidigare år och jag känner att det inte längre har något extra att erbjuda.

Det kan vara bra att öppna nya butiker, men det är svårt att se hur det kommer att generera tillväxt för aktien i framtiden. Plötsligt vet jag inte varför det skulle få tillväxt genom digitala affärer efter alla dessa år eller de kommande åren jämfört med sina konkurrenter. Företaget är redan stort och borde ha uppnått bättre skalafördelar och volymfördelar vid det här laget. Kamux har haft tid att bevisa vad det är som företag.

Man kan hoppas på olika saker för Kamux, jag önskar Kamux lycka till, men vanligtvis räcker det inte med bara lycka.

Har Kamux verkligen några dolda fördelar eller faktorer som kan hjälpa dem att klara sig bättre än sina konkurrenter i framtiden?

Jag beklagar: jag är ingen expert, men dessa är de saker jag har funderat på.

Tack på förhand för dina svar! :slight_smile:

Jag har lagt märke till att du, @JohannesSippola, verkar veta mycket om Kamux.

Vilka saker följer eller skulle du följa för närvarande angående Kamux i år? Om du orkar kan du nämna tre saker som du anser att en investerare bör följa med detta företag, korta svar räcker. Jag vet att du skulle kunna ge en omfattande och utförlig svar, men jag förstår att du också har begränsad tid på grund av olika upptagenheter.

Min fråga kanske låter knäpp, men ibland följer man omedvetet irrelevanta saker om vissa företag.

Du behöver inte stressa med att svara. Tack på förhand för ditt svar! :slight_smile:

1 gillning

Hejsan @börsen84 och tack för frågan (och förlåt att det tog så länge att svara)!

Tre saker som jag följer angående Kamux i år:

  • Utveckling av lönsamheten, alltså i det här fallet EBIT-%. Skulle vara väldigt bra om EBIT-% började stiga, speciellt i Sverige.
  • Kommentarer av ny VD Tapio Pajuharju angående marknadssituation och utveckling utomlands. Väldigt intressant att se om Pajuharju i första kvartalrapporter pressar ner marknadsförväntningar :thinking:
  • Lageromsättning: börjar det hända utveckling till snabbare omsättning, som säkert aktieägare sku hoppas :slight_smile:
2 gillningar

Hej Johannes!

Du behöver inte be om ursäkt, och det tog inte lång tid för dig att svara. Tack för det bra svaret, det fanns åtminstone några saker som jag inte har tänkt tillräckligt på. :slight_smile:

1 gillning

Trots sämre kvartalsrapporter har Kamux fortsatt kunnat uppvisa relativt god lönsamhet (EBIT% 5) i Finland. Problemet just nu är verksamheten i Sverige (och Tyskland) som går på förlust. Även makroekonomiska klimatet har blivit tuffare och nollräntetiden är över.

Samtidigt har dock även marknadens förväntningar för Kamux blivit mycket låga och idag betalar man priset i princip endast för finska verksamheten.

Jag gick in i Kamux ursprungligen i 2019. Investeringstesen var att bilhandel var ineffektiv och det fanns alldeles för många oseriösa spelare i braschen. Tesen gäller delvis fortfarande men samtidigt har andra stora spelare utvecklat sig minst lika snabbt som Kamux (Wetteri/Saka i Finland, bla Bilia i Sverige). Idag är branschen mera professionell och konkurrensen hårdare.

Det finns absolut utrymme för fortsatt konsolidering i bilhandelbraschen och de stora brukar förbli stora. För att nå marknadens förväntningar behövs det inte längre 4-5% lönsamhet i Sverige/Tyskland utan det kanske räcker med 2-3%. Det borde inte vara alldeles för högt mål att nå och därför har jag valt att behålla min position.

5 gillningar

Kamux’s result surprised the markets, and the stock is on the rise at the time of writing. :slight_smile:

Revenue increased, and the adjusted operating profit remained at the previous year’s level.

Revenue grew by 3.3%, reaching a total of EUR 255.0 million (246.8).
Gross profit increased by 7.5% to EUR 26.3 million (24.5), or 10.3% (9.9) of the revenue.

4 gillningar

Lite börjar det bli intresse på marknaden, eller åtminstone bland investerarna, för de svenska och tyska marknaderna, åtminstone enligt mina egna observationer. Från Finland får man en hyfsad kapitalavkastning, och olika tilläggstjänster hjälper Kamux att gå framåt.

Det är dock svårt att avgöra om företaget verkligen har starka konkurrensfördelar som är hållbara på lång sikt. Företaget har haft det lite tufft de senaste åren och konkurrenterna har utvecklats. Okej, det har varit svåra tider i branschen generellt och ekonomin. Man funderar bara på om det är värt att investera i denna sektor, särskilt om företaget inte har tydliga konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter. :slight_smile:

1 gillning