Investerarnas kafferum

Herr Sippola har massor av saker att göra; golf, tennis, stetoskop, investeringar, jobb osv. Du har antagligen inte mycket tid att ligga på soffan. :smiley:

2 gillningar

:rofl::rofl: Den var bra! Varför svinga med klubbor om man inte måste :rofl:

2 gillningar

Som sagt behöver man inte svinga med klubbor för att tala aktier🤣! Aktiepromenad är ett annat koncept som def inte går av för hackor.

2 gillningar

Nästa vecka är också en mycket hektisk resultatvecka. Åh, nej. :grimacing:

1 gillning

Jo, det finns verkligen program även i Finland för denna vecka! :slight_smile:

3 gillningar

Just när jag lite trimmade min position före Q2:an kommer sen bättre än förväntat resultat :joy:


(har ännu 2020 aktier kvar)

3 gillningar

ojojojojojo, Herre Gud

Nå, sånt här händer ständigt mig.

Vila i frid, Sippola’s investeringsportfölj.

1 gillning

Murpy’s law :rofl: ! Vi har alla varit där! För mig brukar dt oftast gå andra vägen: jag tänker på att KÖPA ngt och så får jag det inte gjort (av ett eller annat skäl) och sedan händer ngt radikalt och aktien sticker iväg till nya häjder/bolaget köps ut med grym premie. Been there… ett antal gånger kan jag lova…

Den som aldrig gör något överhuvudtaget förlorar iaf allra mest! - Det är ngt att hålla i minnet då nedförsvacken drabbar en själv :slight_smile:

2 gillningar

@Johannes_Sippola :slight_smile:

3 gillningar

Shit🥴
Goda nyheterna är ju dock det att om man tror att verksamheten återhämtar sig så är ju aktien inte verkligen dyr, så man kan ju köpa en del tillbaka.
Jag själv håller mig nog lite försiktig😅

4 gillningar

Det är tillräckligt mycket att följa nästa vecka om man är intresserad av alla dessa. :smiley:

1 gillning

I Finland finns det lite mer måttfullt att följa. :slight_smile:

Mitt investeringsbana i bilder :frowning:

2 gillningar

Jag tror inte du är den ända😅 såg just att portföljen i Euron räknat gått på minus idag på YTD nivån. Mycket jobb, analys och tänkande, men ingen belöning…även detta år.

2 gillningar

Tack! :slight_smile:

Sant.

Och vad spelar det för roll med ett eller två eller tre år, om hela min investeringskarriär kommer att vara flera tiotal år lång?

2 gillningar

If one guesses and predicts a lot, sometimes they hit the mark right… at least by luck. :slight_smile:

3 gillningar

Yes indeed. Been there, done that! Many times!

Min egen lillebror brukar göra sig lustig på min bekostnad rätt ofta faktiskt. Han är den som trycker på KÖP då jag velar, för att sedan skratta åt mig då samma bolag sticker i väg kursmässigt, eller blir uppköpt. :rofl: :rofl:

1 gillning

Jep! :smiley:

Någon skulle kunna tro att mitt motto är:
Köp dyrt och sälj billigt
eller
Det bästa är inte billigt

:smiley:

1 gillning

@aili.jarvinen_72273

The text of Aili’s tweet has been freely translated into English, so there might be mistakes:

Tacit knowledge, or silent knowledge, is information that is difficult to describe, explain, or transmit.

It is knowledge that accumulates within an individual. It is highly personal and experiential.

What kind of tacit knowledge is shaping the economy right now?

1 gillning

Klassisk mem:

3 gillningar