Stockmann DÅ: ett lyxvaruhus på paradplats, med ett fastighetsbestånd att avundas. Köpet av modekedjan Lindex gjordes ursprungligen för att skapa synergier och för att utvidga Lindex verksamhet mot Ryssland och övriga Östeuropa.
Stockmann NU: en helhet bestående av två delar: en varuhuskedja som gått kräftgång och numera befinner sig i saneringstillstånd samt en modekedja- Lindex, på vars axlar den största intjäningsförmågan vilar. Fastighetsbeståndet är sålt - och verksamheten fungerar numera på hyra.
VAD GICK SNETT?
Köpbeteendet förändrades och näthandeln gjorde intåg. I Stockmanns fall skedde den östeeuropiska avvecklingen innan Rysslands attack på Ukraina, men mönstret är tydligt: världen- och köpbeteendet har förändrats. Varuhusens tid är inte nu.
Att Lindex visar resultatförmåga i världens kanske tuffaste bransch: mode är tecken på styrka. Att utbudet vilar på annat än kvinnomode är en fördel, att man nått så långt i sina digitala försäljningkanaler (även tredje-parts samarbeten) en annan. Synergierna till “moderskeppet” Stockmann , som i den stora bilden spelar en sidoroll är dock få och affärsenheterna är väldigt självständiga. Även på webbshopnivå.
Att sälja fastighetsbeståndet var antagligen den åtgärd man då kunde gripa till, men detta för med sig en del komplikationer: i synnerhet värderingsmässigt: detta en bokföringsmässig krusidull utan like. Hur sell-lease back tolkas enligt IFRS 16 standarder är minst sagt intressant. Analytiker @rauli.juva reder ut begreppen i videon vid följande minuter:
Behandlas i ett nötskal på videon vid följande minuter: 17:30 Real estate and IFRS 16 24:05 Investor’s point of view on IFRS 16
I sin helhet: över 40 sidor analys: fri att läsa! Enjoy!
Enligt information från en pressmeddelande har Mercator Media Ab och Peek & Cloppenburg Holding B.V. ingått ett joint venture-avtal för att styra respektive parts rättigheter och skyldigheter avseende vissa frågor som rör verksamheten och förvaltningen av Nordic Retail Partners JV LP och dess ansvariga bolagsman (general partner) (Nordic Retail Partners JV General Partner Ltd). Parterna har bildat ett joint venture för att sammanföra sina aktieinnehav i Stockmann Oyj Abp. Enligt joint venture-avtalet har Mercator Media Ab, Peek & Cloppenburg Holding B.V. och varje parts närstående bolag, inklusive Föreningen Konstsamfundet r.f. och JC Switzerland Holding AG, överfört alla sina aktier i Stockmann Oyj Abp till Nordic Retail Partners JV LP.
Ja-a, Stockmann, Stockmann. Vad det innebär i praktiken att två storägare går samman vet @rauli.juva bäst, men jag antar att det handlar om att man har såpass lika syn angående skötseln av bolaget att man “röstar som en man”? Eller: what you say @rauli.juva ?
JC Holding äger den tyska varuhuskedjan Peek & Cloppenburg och danska Magasin du Nord, dvs erfarenhet av varuhusverksamhet finnes, vilket inte kan tolkas som annat än positivt för Stockmanns del… Om detta är tillräckligt för att vända skutan: I am not the one to tell…
Angående Stockmann i övrigt: enl. min åsikt (inte expertutlåtande ) handlar det hela om hur mkt man tror på Lindex, som i praktiken utgör loket som drar tåget i detta case. Varuhusverksamheten trampar i träsket, Lindex fungerar (men opererar inom en oerhört tuff bransch). Synergierna är väl egentligen inte så stora i praktiken, men att skilja dem åt är inget troligt scenario inom de närmaste åren.
@börsen84
Stockmann’s main owner Konstsamfundet (KSF) had deliberately search for an owner with industry knowledge and found one from JCS Holding/P&C. They agreed to vote together already in December and then announced they would form a joint venture with their shares. We wrote the following in January regarding this, which still is very valid:
What do you think of Rauli, the new CEO? I feel positive about it, as the fact that the new CEO comes from Lindex, which is the reason why I own this company, seems promising. Perhaps the much-discussed “strategies” will progress even faster now?
Clearly the focus is turning more towards Lindex, which propably will be reflected somehow in the updated strategy. See comment of the CEO change earlier.
Analytikern Rauli Juva skrev följande text på finska. Förhoppningsvis är översättningen åtminstone i huvudsak korrekt. Om det finns några fel är det mitt fel.
Finlands användningsvarumarknad ökade något i maj.
Dagligvaruhandelsförbundet meddelade idag att omsättningen för användningsvaror i varuhus- och hypermarknadskedjor (K-Citymarket, Prisma, Sokos, Tokmanni, Minimani och Stockmann) ökade med 1 % jämfört med föregående år. Kedjornas totala omsättning ökade med 7,5 %, drivet av en tillväxt på över 10 % för livsmedel. Försäljningen av kläder inom användningsvarugrupperna ökade med 3 % och hem och fritid med 1 %. Under april-maj var tillväxten inom klädsektorn 6 %, hem- och fritidsprodukter 2 % och hela användningsvarugruppen 3 %. Enligt vår åsikt är utvecklingen bra inom kläderna, där jämförelsetalena för föregående period är relativt höga, men tillväxten är svagare för hem- och fritidsprodukter.
Marknadsutvecklingen bättre än vår prognos för Stockmanns varuhus.
För kläder är Stockmanns varuhus tydligt den största produktgruppen och därmed stöder en kraftig tillväxt inom den produktgruppen enligt vår åsikt Stockmann. Den goda efterfrågan på kläder stöder också Lindex, även om klädaffärernas siffror inte ingår i denna statistik. Vår prognos för tillväxten av Stockmanns varuhusomsättning under Q2 är 1 %, så hittills verkar kvartalets utveckling åtminstone marknadsmässigt vara bättre än våra förväntningar. Stockmanns siffror påverkas dock av minskningen av ytan för varuhuset i Itis.
För Tokmanni var marknadsutvecklingen något sämre än förväntat i maj.
För Tokmanni är tillväxtsiffrorna i maj något lägre än våra förväntningar, eftersom vi har modellerat en omsättningstillväxt på 6 % för Q2. Vi tror att Tokmanni har växt i närheten av marknadens tillväxttakt, även om de också har ett brett sortiment av användningsvaror som inte inkluderar kläder med stark tillväxt. Åtminstone för våren har försäljningen av trädgårds- och utomhusprodukter varit bättre än förra året under april-maj. Vi förväntar oss därför en ganska bra kvartalsrapport från företaget och prognostiserar att det justerade rörelseresultatet återigen kommer att överträffa föregående år under Q2, efter sex kvartal av avmattning.
Stockmanns juridiska chef Jukka Naulapää berättar för Iltalehti att varuhusen som öppnas i Ryssland inte har något att göra med Stockmanns verksamhet i Finland.
Öppnandet av varuhusen i Ryssland är en del av licensavtalet för användningen av företagets varumärkesnamn, säger Naulapää.
Licensavtalet möjliggör användningen av Stockmanns varumärkesnamn i Ryssland. De har full rättighet till det genom avtalet, vilket de gärna utnyttjar, fortsätter han.
Hi,
This was explained pretty well above. Just to put the timeline here: Stockmann sold its department stores in Russia in 2015 and made a licensing agreement for the Stockmann-brand back then with the buyer, which was renewed in 2019 to be valid until 2028.
“July figures for the Swedish clothing market were published last Friday. Comparison figures to 2019 levels are no longer published, but the comparison figure for July 2022 (vs. 2019) was 3%. Svensk Handel, which publishes the statistics, still considers the volume trend to be declining and thus weak, but the development was quite expected compared to our expectations. During January-June, the market grew by 2%.”
Stockmann announced today that it is planning to change the name of the company to Lindex and is investigating strategic options for the Department Stores business. Analyst Rauli Juva comments on the news.
Content: 00:00 Changing name to Lindex and considering strategic options for the Department Store business 01:36 How the news affects outlook for 2023/2024 02:21 Positive news for share value