Harvia förtjänar definitivt en egen kedja. Hoppas det är ok @Lumino att jag inleder med dina ord om bolaget ““Harvia : Marknadsledare inom sauna & spa tillsammans med svenska TylöHelo. Expanderat kraftigt de senaste 3 åren både organiskt och icke-organiskt och vunnit marknadsandelar i USA, Japan och tyskspråkiga Europa. Var såklart en coronavinnare och kursen har fått en rejäl smäll i år (-70%), vilket lett till attraktiv värdering idag med p/e ~10 och EV/EBIT 8,5 (2022e). Europas pågående energikris som största risk i nuläget (vinstvarnade tidigare i år), detta tycker dock många är redan inprisat i aktien. Stora möjligheter i naiva marknader såsom Östasien och USA och bra track record på konsolidering inom branschen. Blev en populär folkaktie bland finska småsparare under corona, men tydligen har många lämnat skeppet… Värt att notera att Harvia i grunden är ett relativt defensivt bolag trots stor volatilitet i aktiekursen.””
Det är omöjligt att ge ett helt säkert svar på min nästa fråga.
Såvitt jag förstår har det varit en sorts wellness-trend de senaste åren, och kanske delvis därför har bastu också varit lite på modet.
Finns det tydliga tecken på att denna wellness-trend kommer att fortsätta globalt? Jag förstår att Harvias framtida framgång beror på hur intresserade människor är av bastubad runt om i världen.
Harvia är ett kvalitetsföretag och välhanterat, så jag tror att företaget kommer att klara sig ganska bra, men större framgång kan kräva en internationell bastutrend.
It’s really hard to tell whether or not there’s a strong trend continuing for saunas, but definetly there has been some increasing awareness in newer markets. And perhaps more importantly for Harvia, the company itself has been putting increasing efforts to this “new” markets. Still, over 90 % of sales comes from Nordics, Central Europe and USA, where especially US should be able to grow nicely as well. So reaching company target of 5 % sales growth doesnt require any sauna-boom in new countries. If you would expect growth higher to 10 %, there should be some clear pick-up also in new markets, I think.
Harvia’s stock movements have been wild in recent years. There was a significant surge, followed by a sharp downturn, but on the other hand, it bounced back up again.
Many wondered what went wrong with the company. Perhaps nothing particularly negative happened within the company itself, but the stock valuation became unreasonably high.
In my opinion, the company is still of high quality. Harvia maintains strong profitability, an excellent market position, and commendable cash flow.
I don’t consider the stock to be cheap, and there can always be various changes related to megatrends. It’s interesting to follow this company, even though I no longer own it.
Currently my main interest is in the new CEO. What´s his main focus and talents and how will he tackle the weak customer demand. Another interesting detail was that Sauna360 was sold to the US, so Harvia will face harder competition there from here onwards.
What comes to valuation, my take is that currently the valuation expects things to turn out well, so there´s no room for error. I don´t currently hold a position in Harvia, since in my opinion the valuation got a little too high again.
Mikael Järnefelt is a new name to me as well, although I have read about him in the press releases. For now, I approach it quite neutrally without any preconceptions.
Analyst Juva said something like this: “For Harvia, the deal may tighten the competition in the USA, although both companies have succeeded in growing well in the US market in recent years.”
It will be interesting to see how much this will indeed affect Harvia.
Here is an interesting comment to share here. It is in Finnish, but sure some translator can translate it.
In short, one of Harvia’s biggest competitors was sold to the United States. Analyst @rauli.juva thinks that the deal could increase competition in the US, although he mentions that both companies have managed to grow well in the US market in recent years. The transaction price (EV/EBIT multiple of 14x) is approximately same as Harvia’s valuation for this year.
Det är kanske en lite konstig fråga, men ser det ut som att bastu- och spa-marknaderna globalt sett kommer att växa på lång sikt, med tanke på de nuvarande förhållandena? Finns det några argument för att detta skulle kunna hända?
Även om dessa branscher inte växer så är marknaderna för bastu och spa redan enorma över hela världen, och Harvia kan säkert ta marknadsandelar på olika marknadsområden.
Tipsar om, i mitt tycke Sveriges bästa ekonomijournalist: Helene Rothstein och podden Ett rikare liv !
Alla de nya poddavsnitten är alldeles superba, så stark lyssningsrek. på samtliga avsnitt hittills! I det detta behandlas Harvia, alldeles kort, men kul att det kommer på tal iom att det ingår i portföljen som Oscar Karlsson (Enter Fonder) förvaltar !
Det är fantastiskt att en verkligen lämplig person har utsetts till chef för det här fantastiska företagets Nordamerika-region!
Harvia Plc has appointed Jennifer Thayer as Head of Region, North America and President of Harvia US Inc., and a member of the management team of Harvia Group. In her role, Thayer will be responsible for leading the North American commercial organization and driving the growth and profitability of Harvia’s business in the region. She will assume her position on 1 February 2024 and report to the CEO of Harvia Plc.
Harvia will update its financial targets during its first Capital Markets Day to emphasize accelerating growth, especially outside Europe. Growth targets may be raised, while profitability targets are expected to remain steady.
Harvia’s strategy centers on increasing purchases, geographical expansion, and enhancing productivity. Significant changes aren’t expected, but market potential outside Europe may be highlighted.