HARVIA - Världsledande inom sauna & spa

Harvia förtjänar definitivt en egen kedja. Hoppas det är ok @Antza1 att jag inleder med dina ord om bolaget :slight_smile: ““Harvia : Marknadsledare inom sauna & spa tillsammans med svenska TylöHelo. Expanderat kraftigt de senaste 3 åren både organiskt och icke-organiskt och vunnit marknadsandelar i USA, Japan och tyskspråkiga Europa. Var såklart en coronavinnare och kursen har fått en rejäl smäll i år (-70%), vilket lett till attraktiv värdering idag med p/e ~10 och EV/EBIT 8,5 (2022e). Europas pågående energikris som största risk i nuläget (vinstvarnade tidigare i år), detta tycker dock många är redan inprisat i aktien. Stora möjligheter i naiva marknader såsom Östasien och USA och bra track record på konsolidering inom branschen. Blev en populär folkaktie bland finska småsparare under corona, men tydligen har många lämnat skeppet… Värt att notera att Harvia i grunden är ett relativt defensivt bolag trots stor volatilitet i aktiekursen.””

Citat - från kedjan
https://forum.inderes.se/t/intressanta-bolag-pa-helsingforsborsen-just-nu/157

Här berättar analytiker @rauli.juva mer om bolaget:

Här en kort kommentar om Q3’22 i videoformat:

Den senaste översatta analysen: publicerad 2022-09-13:

Bolaget återfinns även i Inderes modellportfölj: den senaste positionen köptes i oktober (2022-10-11).

4 gillningar

För några veckor sedan meddelade bolaget att nuvarande vd:n Tapio Pajuharju byter bolag och tar över som vd för KAMUX (se mer i aktuell kedja).

Korrigerat börsmeddelande:

Idag, den femte december publicerades följande börsmeddelande om personalens "Long term Share Plan for Key Employees:

Gäller att hålla nyckelpersoner i bolaget. Nyheter om vem som ersätter Pajuharju har ej offentliggjorts i skrivande stund.

Intressant detalj: Harvia behandlades även i kvalitetsaktiepodden för några veckor sedan: (avsnitt 130, 24 NOV 2022)

Direktlänk till poddavsnitten via länken:
https://www.kvalitetsaktiepodden.se/category/poddavsnitt/

5 gillningar

Det är omöjligt att ge ett helt säkert svar på min nästa fråga.

Såvitt jag förstår har det varit en sorts wellness-trend de senaste åren, och kanske delvis därför har bastu också varit lite på modet.

Finns det tydliga tecken på att denna wellness-trend kommer att fortsätta globalt? Jag förstår att Harvias framtida framgång beror på hur intresserade människor är av bastubad runt om i världen.

Harvia är ett kvalitetsföretag och välhanterat, så jag tror att företaget kommer att klara sig ganska bra, men större framgång kan kräva en internationell bastutrend. :slight_smile:

Tack för dina svar på förhand!

1 gillning

It’s really hard to tell whether or not there’s a strong trend continuing for saunas, but definetly there has been some increasing awareness in newer markets. And perhaps more importantly for Harvia, the company itself has been putting increasing efforts to this “new” markets. Still, over 90 % of sales comes from Nordics, Central Europe and USA, where especially US should be able to grow nicely as well. So reaching company target of 5 % sales growth doesnt require any sauna-boom in new countries. If you would expect growth higher to 10 %, there should be some clear pick-up also in new markets, I think.

3 gillningar