Tokmanni - undervärderad värdeaktie?

Ett större innehav i min portfölj är Tokmanni. Jag har mina vana trogen under flera års tid ökat positionen i bolaget, eftersom utvecklingen först mött mina förväntningar och sedan överskridit dem rejält. Jag måste erkänna att samma sak hände i Tokmanni som i Harvia: båda verkade i flera års tid vara passligt tråkiga, pålitliga bolag, vilket är exakt vad jag alltid letar efter. Sedan kom corona och plötsligt var detta supertrendiga, heta tillväxtaktier. Kanske rätt beslut skulle ha varit att kliva av tåget i det skedet, men jag valde att fortsätta hålla fast vid min egen strategi (blundade dock lite för värderingarna; medges), och ökade fortsättningsvis positionerna. Sedan gick som bekant luften ur det mesta, och ur alla “heta” bolag i synnerhet. Nåväl, jag fortsätter envist öka mina positioner.

Tokmanni börjar nu i mina ögon se riktigt attraktiv ut. Om botten-EPS är ca. 1€ och bottendividenden landar på ca. 6% som Olli Vilppo förutser, så aktien i mitt tycke förmånlig (pris i skrivande stund ca. 11€), även tillväxten framöver skulle förbli mycket måttlig. Om det dock skulle visa sig att Tokmannis målsättningar (1500 M€ omsättning & 150 M€ EBIT) ens är någorlunda reaslistiska, så är aktien rentutav riktigt billig.

Summa summarum, så har jag svårt att se att en investering på dessa nivåer skulle bli riktigt misslyckad. Jag har själv köpt aktien för drygt 7€ och för knappa 24€, och för nästan allt däremellan. Jag fortsätter i vanlig ordning att tanka. Vad anser ni om värderingen?

3 gillningar

Här kommer några analytikers funderingar och rekommendationer:

Kepler Cheuvreux: “Köp” / riktpris: 21,00 EUR.
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2022/12/19/tokmanni_group.csp

Inderes: “Öka” / riktpris: 12,50 EUR.
https://www.inderes.fi/fi/uutiset/tokmanni-inflaatio-ykkoshuolena

OP: “Köp” / riktpris: 14,00 EUR.

Nordea: “Behåll” / riktpris: 12,80 EUR.

En observation här är att Inderes har det lägsta riktpriset av dessa fyra. Baserat på Inderes estimat, så ser Tokmanni köpvärd ut i mina egna ögon, så känns ju även enl. denna jämförelse av riktpriser då som en uppsida är mer än möjlig. :wink:

3 gillningar

Tokmanni har även kommenterats tidigare ( i september 2022) av
Antza1 under kedjan "Intressanta bolag på Helsingforsbörsen just nu!

Mina egna tankar om bolaget då:

3 gillningar

Hej

I am the analyst covering Tokmanni at Inderes! My written Swedish is a bit rusty and in order to save time I write in English.

Have you read our extensive report on Tokmanni that I updated in Autumn?

It is accessible also with free account and still very valid as the estimates are still mostly intact. It is written In Finnish but with google translate it should be very understandable also to international audience.

There is a good package of the Tokmanni business model,
Strategy and market and competitive landscape

In summary we see Tokmanni as a good long term investment, but now the high inflation is challenging for it as it supresses the buying power of the consumers and also their confidence. Hence affecting negatively on revenues. It also increases the the company’s own costs in almost every line which dilutes the ebit-margins.

Also the acceptable valuation multibles fot defensive stocks like Tokmanni have gone significantly down as the risk free interest rates have gone up in last 12 months.

We expect the Tokmanni 2023 results to be flat in absolute terms compred to 2022 and without incresisng profits the Tokmanni stock lacks upward drivers on short term.

However we see this as a good investment in long term and the profits should continue increasing when the buying power of the Finnish people recovers. At the mean time Tokmanni has strong competitive position and will be in relatively good position to take this weaker market conditions.

4 gillningar