Ett större innehav i min portfölj är Tokmanni. Jag har mina vana trogen under flera års tid ökat positionen i bolaget, eftersom utvecklingen först mött mina förväntningar och sedan överskridit dem rejält. Jag måste erkänna att samma sak hände i Tokmanni som i Harvia: båda verkade i flera års tid vara passligt tråkiga, pålitliga bolag, vilket är exakt vad jag alltid letar efter. Sedan kom corona och plötsligt var detta supertrendiga, heta tillväxtaktier. Kanske rätt beslut skulle ha varit att kliva av tåget i det skedet, men jag valde att fortsätta hålla fast vid min egen strategi (blundade dock lite för värderingarna; medges), och ökade fortsättningsvis positionerna. Sedan gick som bekant luften ur det mesta, och ur alla “heta” bolag i synnerhet. Nåväl, jag fortsätter envist öka mina positioner.
Tokmanni börjar nu i mina ögon se riktigt attraktiv ut. Om botten-EPS är ca. 1€ och bottendividenden landar på ca. 6% som Olli Vilppo förutser, så aktien i mitt tycke förmånlig (pris i skrivande stund ca. 11€), även tillväxten framöver skulle förbli mycket måttlig. Om det dock skulle visa sig att Tokmannis målsättningar (1500 M€ omsättning & 150 M€ EBIT) ens är någorlunda reaslistiska, så är aktien rentutav riktigt billig.
Summa summarum, så har jag svårt att se att en investering på dessa nivåer skulle bli riktigt misslyckad. Jag har själv köpt aktien för drygt 7€ och för knappa 24€, och för nästan allt däremellan. Jag fortsätter i vanlig ordning att tanka. Vad anser ni om värderingen?