Tokmanni - undervärderad värdeaktie?

Ett större innehav i min portfölj är Tokmanni. Jag har mina vana trogen under flera års tid ökat positionen i bolaget, eftersom utvecklingen först mött mina förväntningar och sedan överskridit dem rejält. Jag måste erkänna att samma sak hände i Tokmanni som i Harvia: båda verkade i flera års tid vara passligt tråkiga, pålitliga bolag, vilket är exakt vad jag alltid letar efter. Sedan kom corona och plötsligt var detta supertrendiga, heta tillväxtaktier. Kanske rätt beslut skulle ha varit att kliva av tåget i det skedet, men jag valde att fortsätta hålla fast vid min egen strategi (blundade dock lite för värderingarna; medges), och ökade fortsättningsvis positionerna. Sedan gick som bekant luften ur det mesta, och ur alla “heta” bolag i synnerhet. Nåväl, jag fortsätter envist öka mina positioner.

Tokmanni börjar nu i mina ögon se riktigt attraktiv ut. Om botten-EPS är ca. 1€ och bottendividenden landar på ca. 6% som Olli Vilppo förutser, så aktien i mitt tycke förmånlig (pris i skrivande stund ca. 11€), även tillväxten framöver skulle förbli mycket måttlig. Om det dock skulle visa sig att Tokmannis målsättningar (1500 M€ omsättning & 150 M€ EBIT) ens är någorlunda reaslistiska, så är aktien rentutav riktigt billig.

Summa summarum, så har jag svårt att se att en investering på dessa nivåer skulle bli riktigt misslyckad. Jag har själv köpt aktien för drygt 7€ och för knappa 24€, och för nästan allt däremellan. Jag fortsätter i vanlig ordning att tanka. Vad anser ni om värderingen?

7 gillningar

Här kommer några analytikers funderingar och rekommendationer:

Kepler Cheuvreux: “Köp” / riktpris: 21,00 EUR.
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2022/12/19/tokmanni_group.csp

Inderes: “Öka” / riktpris: 12,50 EUR.
https://www.inderes.fi/fi/uutiset/tokmanni-inflaatio-ykkoshuolena

OP: “Köp” / riktpris: 14,00 EUR.

Nordea: “Behåll” / riktpris: 12,80 EUR.

En observation här är att Inderes har det lägsta riktpriset av dessa fyra. Baserat på Inderes estimat, så ser Tokmanni köpvärd ut i mina egna ögon, så känns ju även enl. denna jämförelse av riktpriser då som en uppsida är mer än möjlig. :wink:

5 gillningar

Tokmanni har även kommenterats tidigare ( i september 2022) av
Antza1 under kedjan "Intressanta bolag på Helsingforsbörsen just nu!

Mina egna tankar om bolaget då:

4 gillningar

Hej

I am the analyst covering Tokmanni at Inderes! My written Swedish is a bit rusty and in order to save time I write in English.

Have you read our extensive report on Tokmanni that I updated in Autumn?

It is accessible also with free account and still very valid as the estimates are still mostly intact. It is written In Finnish but with google translate it should be very understandable also to international audience.

There is a good package of the Tokmanni business model,
Strategy and market and competitive landscape

In summary we see Tokmanni as a good long term investment, but now the high inflation is challenging for it as it supresses the buying power of the consumers and also their confidence. Hence affecting negatively on revenues. It also increases the the company’s own costs in almost every line which dilutes the ebit-margins.

Also the acceptable valuation multibles fot defensive stocks like Tokmanni have gone significantly down as the risk free interest rates have gone up in last 12 months.

We expect the Tokmanni 2023 results to be flat in absolute terms compred to 2022 and without incresisng profits the Tokmanni stock lacks upward drivers on short term.

However we see this as a good investment in long term and the profits should continue increasing when the buying power of the Finnish people recovers. At the mean time Tokmanni has strong competitive position and will be in relatively good position to take this weaker market conditions.

5 gillningar

Övertygande prestation i svår marknad. Det var ett exceptionellt svårt år för Tokmanni, men ändå 27% ROE. Den överraskande stora dividenden samt den förvånansvärt optimistiska guidningen för 2023 fick mig att åter en gång trycka på köpknappen. Jag betalade idag €13,01. Bra utgångsläge att bygga vidare på.

6 gillningar

Tokmanni var ett ämne som Kvalitetsaktiepodden behandlade i deras senaste avsnitt.

Inte mycket nytt för dem som har gjort research om Tokmanni. Positivt av hållbarhet emot konjunkturväxlingar, bra balansräkning och tydlig business. Värderingen är inte omöjlig, men kommande kvartaler kan vara svåra. Kvalitetsaktiepodden har köpt aktier i Tokmanni efter Q4.

Tokmanni är ett av mina största innehav och har varit det i flera år. Tror att de kommer ha det lite svårt här i några år, men ser det som positivt att de söker tillväxt genom nya modeller, som Miny och skohandeln. Bara de inte såsar till det, så borde detta ju vara en mycket stabil business med lite disruption, även om Amazon risken finns ju till.

5 gillningar

Yeey! Lågpriskedja till lågpris med @olli.vilppo1 !

7 gillningar

Samt senaste analysen på eng :partying_face::

6 gillningar

Tokmanni kom med Q1 resultat idag.

FIRST QUARTER 2023 HIGHLIGHTS
• Revenue grew by 4.7% (0.6%) and was EUR 238.2 million (227.4)
• Like-for-like revenue increased by 2.7 % (-2.7%)
• Comparable gross profit was EUR 75.5 million (73.7), and comparable gross profit % was 31.7%
(32.4%)
• Comparable EBIT amounted to EUR -2.2 million (-0.5), -0.9% of revenue (-0.2%)
• Cash flow from operating activities amounted to EUR -12.9 million (-65.0)
• Earnings per share, diluted was EUR -0.07 (-0.04)

Positiva sidan var att omsättningen ökade och rekord många kunder. Lönsamheten försämrades bl.a på grund av försäljningsmixen, som var tung på rabbaterade produkter och mat.

However, customers’ purchasing behaviour was impacted by weaker purchasing power.
Purchases focused on discounts and inexpensive groceries, and the number of products in the shopping
basket decreased clearly. Tokmanni’s revenue grew by 4.7%, driven by customer numbers and inflation. The
share of grocery sales increased to 55.7% (54.7%) of total sales.

På grund av detta sjönk gross margin till 31,7% (32,4%), förutom det tyngde höjda hyreskostnaderna på resultatet.

Tokmanni Klubi already has more than 2.2 million members, and the Tokmanni mobile app that we launched
in early 2023 has attracted great interest. In April, agreed to acquire Catmandoo, a Finnish outdoor clothing
brand, and related product inventory. Catmandoo further strengthens Tokmanni’s offering in apparel.

Positivt var att Tokmannis egna klub har redan 2,2 miljoner registrerade kunder! (Är det bara jag som finner detta nummer lite mystiskt…alltså nästan varannan finsk medborgare?).

The brands managed by Tokmanni (private label products,
exclusive brands and non-branded products) represented 30.1% of sales in the first quarter (28.4%)

Kvantiteten av egna brand av försäljningen har ökat, vilket är positivt.

Summa sumarum min uppfattning av rapporten var neutral. Svårt att vara jätte nöjd, men väcker inte dess större oro.

Blev överraskad att Tokmanni fortsätter köpa klädesbrand, men kläder är en viktig del av Tokmannis business, så det verkar logiskt?

6 gillningar

Could Tokmanni become the Willy’s of Finland? asks Arhi Kivilahti, Ada Insights’ retail analyst, in his newest article. That would make sense.

Willys is a successful discount retailer in Sweden that has managed to capture a significant share of the market by offering low prices and a wide selection of products.

It would be possible to Tokmanni replicate this success in Finland by expanding its product range and investing in its online and digital capabilities. While Tokmanni has a strong position in the Finnish market, it will need to adapt to changing consumer preferences and competition from other retailers in order to achieve sustained growth.

4 gillningar

Tokmanni behandlades igen i Kvalitetsaktiepodden. Inget speciellt för dem som bekantat sig med Q1 rapporten. Podden ansåg att negativa kurs reaktionen var en överraskning, i och med att resultatet var förväntat. De talade att marknaden inte kanske uppfattar att Q1 är alltid svagt (en liten egen åsikt här: men resultatet var sämre än väntat och ett negativt resultat var förväntat).
I allafall hade Podden köpt mera Tokmanni i portföljen.

5 gillningar

Jo, det var skoj att de tog upp bolaget igen :)! På slutet hänvisade de till en inbjudan till Finland. Nu vet jag inte om även Tokmanni bjudit in dem själva, men det gjorde även jag :)! Skickade vår senaste Tokmanni video + en kommentar att de borde besöka oss på Inderes och ta en sväng i ngn Tokmanni butik samtidig :).

3 gillningar

I asked this last Autumn from the management but they seemed kind of reluctant to challenge the big food retailers, Kesko and S-group. Tokmanni’s strategy is to focus on their top of mind categories where they aim to be among the biggest players in Finland. In Apparel they are already second biggest and the biggest in garden.

6 gillningar

That’s interesting to hear. The grocery market in Finland is not the easiest, as we did see once again when Oda decided to leave the market. Kesko and S-Ryhmä will dominate the market, and Lidl is good competitor to them.

5 gillningar

Analytikern Rauli Juva skrev följande text på finska. Förhoppningsvis är översättningen åtminstone i huvudsak korrekt. Om det finns några fel är det mitt fel. :smiley:

Finlands användningsvarumarknad ökade något i maj.

Dagligvaruhandelsförbundet meddelade idag att omsättningen för användningsvaror i varuhus- och hypermarknadskedjor (K-Citymarket, Prisma, Sokos, Tokmanni, Minimani och Stockmann) ökade med 1 % jämfört med föregående år. Kedjornas totala omsättning ökade med 7,5 %, drivet av en tillväxt på över 10 % för livsmedel. Försäljningen av kläder inom användningsvarugrupperna ökade med 3 % och hem och fritid med 1 %. Under april-maj var tillväxten inom klädsektorn 6 %, hem- och fritidsprodukter 2 % och hela användningsvarugruppen 3 %. Enligt vår åsikt är utvecklingen bra inom kläderna, där jämförelsetalena för föregående period är relativt höga, men tillväxten är svagare för hem- och fritidsprodukter.

Marknadsutvecklingen bättre än vår prognos för Stockmanns varuhus.

För kläder är Stockmanns varuhus tydligt den största produktgruppen och därmed stöder en kraftig tillväxt inom den produktgruppen enligt vår åsikt Stockmann. Den goda efterfrågan på kläder stöder också Lindex, även om klädaffärernas siffror inte ingår i denna statistik. Vår prognos för tillväxten av Stockmanns varuhusomsättning under Q2 är 1 %, så hittills verkar kvartalets utveckling åtminstone marknadsmässigt vara bättre än våra förväntningar. Stockmanns siffror påverkas dock av minskningen av ytan för varuhuset i Itis.

För Tokmanni var marknadsutvecklingen något sämre än förväntat i maj.

För Tokmanni är tillväxtsiffrorna i maj något lägre än våra förväntningar, eftersom vi har modellerat en omsättningstillväxt på 6 % för Q2. Vi tror att Tokmanni har växt i närheten av marknadens tillväxttakt, även om de också har ett brett sortiment av användningsvaror som inte inkluderar kläder med stark tillväxt. Åtminstone för våren har försäljningen av trädgårds- och utomhusprodukter varit bättre än förra året under april-maj. Vi förväntar oss därför en ganska bra kvartalsrapport från företaget och prognostiserar att det justerade rörelseresultatet återigen kommer att överträffa föregående år under Q2, efter sex kvartal av avmattning.

2 gillningar

Tokmanni har köpt upp svenska Dollarstore. Något oväntat men mycket intressant förvärv med rimlig prislapp. Dollarstore har historiskt haft något sämre lönsamhet (EBIT% ~4) än Tokmanni (8-10%), återstår att se om man lyckas få ut skalfördelar och synergier. Dollarstore kommer att fortsätta sin verksamhet under sitt nuvarande namn vilket känns som ett klokt val.

https://news.cision.com/tokmanni-group-oyj/r/inside-information–tokmanni-to-acquire-the-swedish-discount-retail-chain-dollarstore-to-create-a-no,c3801835

6 gillningar

Jag håller med. Tycker att det var ett mycket klokt val att köpa ett existerande brand i Sverige, istället för att föra Tokmanni konceptet till Sverige och starta från noll. Tokmanni borde ha möjlighet att effektivera lönsamheten, men det blir ju att se hur det egentligen lyckas. Enligt analytiker bör DollarStore ha mycket utrymme att växa i Sverige, så det kan ju hända att effektivering sker i efterhand då tillväxt investeringarna är genomförda?

4 gillningar

Intressant fotnot också att Tokmanni nu fick två affärer i Danmark “på köpet” och därmed ett fotfäste i ett tredje land. :slight_smile:

3 gillningar

Förra veckan fick vi Tokmanns kvartalsresultat. Företagets jämförbara rörelsevinst hade utvecklats uppåt efter en lång tid. Resultatet var dock i huvudsak ganska förväntat, men bra. Andra observationer; företaget lyckades minska sina lagernivåer och inköpspriserna har minskat… sedan företagets egna varumärken klarade sig utmärkt.

Just nu är Dollarstore mest intressant, om jag förstod analytikern rätt, så kommer Dollarstores största fördel att komma från att företagets tillväxtutsikter utvecklas framåt. Företaget verkar mycket passande tillsammans med Tokmanns och det är intressant att se om det kommer tydliga volym- och synergieffekter.

1 gillning

Tack för översättningen :slight_smile: . Denna text finns även tillgänglig på engelska:

The Finnish consumer goods market grew slightly in May (inderes.se)

1 gillning