Consti - turnaround på rätt väg!

Riktigt fint att se att även under besvärliga rådande makro-omständigheter så förbättrar Consti både det relativa och det absoluta rörelseresultatet! Jag har ägt bolagets aktier redan på den tiden då resultatet var dåligt även i goda tider, så det har skett en rejäl förändring i rätt riktning de senaste åren. Jag ökade ännu en gång min position direkt vid öppningen; jag tycker att priset var mycket rimligt, 9,12€.

Consti Oyj Q3/2022: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/consti-oyj-osavuosikatsaus-11-3092022

Inderes kommentar: Consti Q3-aamutulos: Vakaa kannattavuus johti selkeään tulosylitykseen.

5 gillningar

”Liikevaihto kasvoi alkuvuotta nopeammin ja kannattavuus jopa parantui vertailukauteen nähden vaikeassa markkinassa, mitä voi pitää hyvänä suorituksena.”

Ny rapport: Arvostus ei anna suoritukselle oikeutta

1 gillning

Consti performed very well during Q3 and has done so all the year 2022. Seems that Consti can manage to keep its profitability on a stable level even during exceptionally uncertain and difficult market environment. What is good to see that the order book has remained solid and revenue has been growing also. Next year is of course a little bit of a question mark considering the market environment but we see that renovation has capabilities to withstand poorer conditions on the economy far better than new-building construction. Considering that the valuation is very low in our opinion we see great upside the stock.

8 gillningar

En stor affär för Consti: 26 MEUR. Bolaget omsätter ju ca. 300 MEUR om året, så detta fyller på orderstocken rejält. :+1:

https://www.consti.fi/consti/ajankohtaista/uutiset/consti-toteuttaa-etu-toolossa-sijaitsevan-taivallahden-peruskoulun-mittavan-peruskorjauksen

3 gillningar

Evli ökar riktpriset till 12.00 EUR och behåller Köp-rekommendationen.

Evlis prognos är på det stora hela i linje med Ollis / Inderes. Evli tror dock på högre dividendutdelning: 2022 0.49€, 2023 0.56€ och 2024 0.61€. Motsvarande från Inderes: 0.47€, 0.50€ och 0.55€.

Oberoende vem man väljer att lyssna på, så tycker jag själv att Consti erbjuder en för H:fors-börsen ganska unik kombination av relativt hög direktavkastning, fint stigande dividend, moderat tillväxt, stigande lönsamhet och låg värdering (P/E ~10x). Kommer Consti att bli nästa Apple? Garanterat inte, men här borde finnas alla möjlighet att slå index och med en ganska moderat risk. Branschen i sig är inte speciellt konjunkturkänslig (byggnader är alltid i behov av underhåll, och att skjuta upp underhållet kan i förlängningen ofta bli dyrare för kunden) och Consti verkar har lyckats med att reda ut sina egna, interna problem.

Jag har av princip valt att bojkotta byggbranschen (bränt fingrarna ett par gånger), men jag intalar mig själv att Consti inte är ett byggföretag per se. :slight_smile: Snarare kan Consti tänkas gynnas i för byggföretagen dåliga tider, dvs. då fokus skiftas från nybyggnation till underhåll.

Så summa summarum: tråkig bransch, fragmenterad marknad, bolag med någorlunda tillväxt och stigande lönsamhetstrend, bra direktavkastning som även den är i stigande trend, låg värdering → my kind of company! :nerd_face:

https://www.evli.com/hubfs/ERP/Raportit/Consti/Consti%20Company%20Report%20221222.pdf

2 gillningar

Evli höjer åter igen riktpriset; denna gång till 13,00 EUR. :money_with_wings: Rekommendationen fortsättningsvis ”Buy”.

We expect that the steady performance continues, and operative profitability improves year-on-year.

Länk:
Positive development expected

1 gillning

En rejäl skräll av Consti: omsättningen +13%, vinsten +60% och en dividendökning på 33%! :top:

Kraftigt förbättrat kassaflöde, större orderbok, massivt ökat relativ lönsamhet… I like! :money_with_wings:

1 gillning

Evli, som för bara några dagar sedan höjde riktpriset, konstaterar nu: “Even stronger than expected”. :muscle:

1 gillning

@olli.koponen : do you see a potential shift of Consti’s dividend policy? You’ve forecasted DPS 2024e 0.55€ and now we indeed already reached DPS 2022 0,60€.

1 gillning