Rusta är en svensk lågpriskedja som grundades i Uppsala 1986 och noterades på Stockholmsbörsen hösten 2023. Företaget har över 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland, och dess e-handel är aktiv i Sverige och Finland.
Rusta är starkt beroende av fysiska butiker, då e-handelns andel av nettoomsättningen för räkenskapsåret 2022/23 var endast 1,6 %.
Rusta har aggressivt expanderat sitt butiksnätverk och öppnat i genomsnitt över 10 nya butiker per år. Målet är att öppna 40-60 nya butiker mellan 2024 och 2026. Historiskt sett har öppnandet av butiker varit kostnadseffektivt, med en genomsnittlig återbetalningstid på 10-11 månader.
Rusta strävar efter en genomsnittlig omsättningstillväxt på cirka 8 % per år utan företagsförvärv. Målet för lönsamheten är en EBITA-marginal på 8 %, medan den nuvarande marginalen är omkring 5 %. I Sverige och Norge uppnår Rusta redan en betydligt högre lönsamhet, medan effektiviteten i Finland och Tyskland behöver förbättras. Företaget återinvesterar en betydande del av vinsten i tillväxten och har som mål att dela ut 30-50 % av nettovinsten i utdelning.
På den nordiska lågprismarknaden konkurrerar Rusta bland annat med Biltema, Clas Ohlson och Jula. Den osäkra ekonomiska situationen och ökande prismedvetenhet förväntas öka Rustas möjligheter.
Sverige är den viktigaste marknadsregionen för Rusta, med en andel av försäljningen och butikerna på cirka 60 %. Sverige är också företagets mest lönsamma marknad. Rusta är uppdelat i tre segment: Sverige, Norge och Övriga marknader (Finland, Tyskland och e-handel). Av dessa är Sverige och Norge de viktigaste när det gäller lönsamhet, medan det finns behov av förbättringar i Finland och Tyskland.
Rusta fortsätter aktivt att expandera sitt butiksnätverk och fokuserar på att förbättra lönsamheten på olika marknader. Företaget investerar kraftigt i tillväxt och utdelningar och har en tydlig strategi för att öka sin marknadsandel i Norden.
Rusta förbättrar sin lönsamhet, expanderar sitt lojalitetsprogram och öppnar nya butiker. Konsumenterna är försiktiga med dyrare produkter, men tillväxten fortsätter. VD Göran Westerberg sammanfattar Q1 och ser framåt.
00:00 Start
00:18 Sammanfattning av Q1
00:58 Lönsamhet
02:45 Hur mår konsumenten?
05:35 Nyöppningar
08:23 Geografisk expansion
09:15 Läget i Tyskland
10:21 Lönsamhet i olika länder
13:25 Tillväxt framöver
14:48 Produktsortimentet
19:31 Medlemsprogram
20:54 VD:ns favoritprodukter
Mina egna short-notes från intervjun och presentation för Q1 (Rusta har brutet räkenskapsår - i samband med torsdagens rapportsläpp presenterades siffrorna för perioden maj, juni och juli).
Svår marknad för retail: kunderna håller igen på “kapitaltyngre köp”: dvs man handlar allt smått krafs väldigt prismedvetet (tandborstar, toapapper osv), men håller skjuter på större inköp, som nya utegrillar eller soffmöblemang.
Rusta växer, trots detta, i samtliga segment: SVE, NO, + övrigt (FIN, TY + online)
Man förbättrar marginalerna, o går mot en “normalisering” på bruttomarginalnivå (mål på 44-45% touchas nästan iom 43 + % just nu )
Marginalförbättring med samma, el lägre prisnivå-dvs av rätt anledning bådar gott
Sämre “makrotider” bäddar för fler butiksöppningar iom att man på så sätt att man har god förhandlingsposition gällande bra lokaler , på centrala platser, till låga priser .
I pipen just nu inte mindre 35 butiksöppningar - detta fördelat över Norden.
I Danmark som bekant ingen verksamhet (än), men detta inte ngt som man stänger dörren till i framtiden
Tyskland: man gör just nu genomgång av alla steg man tagit hittills o hur nästa satsningar kommer att se ut. Stor o. intressant marknad för famtiden.
Club Rusta växer kontinuerligt. GW påpekar att det är få lojalitetsprogram, eller aktörer överhuvudtaget som når lika många kunder inom så olika typer av segment.
Antal artiklar i affären: ca 6000, vilket är betydligt färre än ex. peers Tokmanni, Dollarstore o Puuilo. Detta även ngt som bidrar till det vinnande konceptet: koncentrerat antal produkter, som är helt rätt.
Det som behandlades på webcasten, men jag helt enkelt glömde ta upp i intervjun: Tietoevry fadäsen nu över. (Detaljer kunde de oavsett inte diskutera, men en förlikning har nåtts).
Egna kommentarer: En VD som är tydlig i sin kommunikation. Duckar inte för någon fråga och man märker att han brinner för det han gör.
Att han brinner för det han gör märker man, håller med dig där. Alltid kul!
Sen måste jag personligen bara lyfta upp Rusta som jag starkt och framförallt min sambo starkt uppskattar. Som en person som bor utanför Stockholms innerstad går jag i god för rusta där butikerna ofta är trevliga att vandra runt i, många produkter så man hittar ofta det man söker efter samt lite mera (tyvärrr )… Jag tycker ofta de är bra placerade butiker också!