Musti Group - Arken Zoo - Vuff vuff! đŸ¶

Musti Group Àr tyvÀrr inte lÀngre Inderes kund, men inget stoppar att skapa ett Àmne och diskutera om bolaget!

NÀr jag kollade in pÄ deras senaste kvartalrapport blev jag direkt sagt imponerad över hur stark business de egentligen driver. Jag hade den tanken att bolaget kommer inte att klara av tiden efter Koronan vidare bra. Inflation och husdjur lÄter inte vidare bra i mitt öra. Jag trodde att mÄnga skulle byta till billigare alternativ, men tvÀrtom har Musti Group vuxit vÀl.

(obs, jag tar inget ansvar att nedan presenterade siffror stÀmmer, granska alltid sjÀlva :wink: )

OmsÀttning, obs mÀrk att de har avvikande kvartalrapportering.

Liikevaihto Q1 Q2 Q3 Q4
2021 84,3 82,4 82,7 91,5
2022 101,3 92,4 95,5 101,8
2023 110,4 101,7 103,3

Bruttomarginal - hÄllits mycket stark Àven under 2023.

Myyntikate Q1 Q2 Q3 Q4
2021 46,10 % 45,30 % 45,40 % 45,70 %
2022 47,50 % 46,50 % 46,40 % 45,20 %
2023 45,90 % 45,10 % 45,70 %
EBIT Q1 Q2 Q3 Q4
2021 8,4 6,1 5,3 8,6
2022 10,2 5,4 6,7 8,5
2023 10,1 7,1 9,9
EBIT% Q1 Q2 Q3 Q4
2021 10,0 % 7,4 % 6,4 % 9,4 %
2022 10,1 % 5,8 % 7,0 % 8,3 %
2023 9,1 % 7,0 % 9,6 %

Antalet affÀrer

MyymÀlÀt Q1 Q2 Q3 Q4
2021 300 301 308 312
2022 320 324 329 335
2023 340 342 341

Antalet stammkunder - obs mÀngderna i tusen, dvs. Q3 2023 ca. 1,5milj stammkunder.

Kanta-asiakkaat Q1 Q2 Q3 Q4
2021 1189 1222 1257 1297
2022 1340 1372 1409 1454
2023 1485 1511 1522

Överraskande starka siffror i mitt tycke! Hur Ă€r det möjligt. Tja, jag Ă€r inte en hundĂ€gare, men min flickvĂ€nn Ă€r. Hon förklarade att ja, om en hundmat har visat sig funka bra, vill man inte gĂ€rna byta för hundmagar Ă€r inte vidare ömtĂ„liga.
Dessutom har Musti en stark stammkundsprogramm som introducerar Musti till valp Àgare direkt. De Àr direkt med och stöder hund förÀldrarna och pÄ sÄ sÀtt skapas lojalitet.

Musti group Àr marknadsledare inom norden. 44,4% av omsÀttningen Àr frÄn Finland, 40,4 % frÄn Sverige och 15,2% av Norge. I senaste kvartalet visade Finland en omsÀttnings tillvÀxt pÄ 15,6%! DÀremot Sverige och Norge visade inte vidare stark tillvÀxt, men dÀr lönar det sig att ta i beaktan valutaeffekterna. Om man rensar bort valutan klarade Sverige av att vÀxa 11,9% och Norge 26,9%. Tufft och samtidigt har de kunnat öka lönsamheten och marginalerna ser mycket bra ut!

MÄlsÀttningar för framtiden ser ut enligt följande:

The long-term financial targets updated by the Board of Directors on 3 May 2021 are:

Growth

Net sales to reach at least EUR 500 million by the financial year 2024 by
continuation of strong customer acquisition momentum and increasing share of
wallet.

Profitability

Mid- to long-term adjusted EBITA margin of at least 13 per cent with steadily
improving profile. Margin increase is expected to be realised through steady gross
margin and improving operating leverage.

Capital structure

Maintain net debt in relation to adjusted EBITDA below 2.5x
in the long term.

Dividend policy

To pay a dividend corresponding to 60-80 per cent of net profit. Any potential
dividend shall take into account acquisitions, the company’s financial position, cashflow and future growth opportunities.

Vad tycker ni om Musti? Jag sjÀlv har börjat köpa försiktigt :grinning: :dog:.

4 gillningar

ack för det fina inledningsmeddelandet!

Jag Àr imponerad av det hÀr företagets framgÄng. Jag hade förvÀntat mig att pandemin och distansarbete skulle ha gett bara tillfÀllig hjÀlp och att företagets prestanda sedan skulle ha gÄtt nedÄt, men jag hade fel!

Jag Àr intresserad av att veta vilka hot och risker du ser för detta företag?

Tack pÄ förhand för dina svar! :slight_smile:

2 gillningar

Hmm, det finns mycket jag gillar i Musti t.ex niché retailer fokuset och möjligheten att de blir uppköpta av nÄgon som vill göra market entry i Norden. Men risker finns det alltid.

  1. Intresset för husdjur / hundar kan sjunka
    Enligt finska kennelliitto finns det 800 000 hundar i Finland. Jag undrar hur mycket mera hundar “rymms” det i vĂ„r lilla marknad. Vet inte situationen i andra nordiska lĂ€nder. DĂ€r har dock Musti Ă€nnu vĂ€l utrymme att vĂ€xa. Men överlag Ă€r jag smĂ„tt orolig av lĂ„ngtidstrenden. Om man tagit en hund under koronan Ă€r man bunden med den i ca. 10 Ă„r. Men tar man en ny valp efter det?

  2. Risken att fokuset tappas. Musti har köpt en fabrik som tillverkar hundmat. Tycker att det kan vara strategiskt rÀtt i och med att de producerar konkurerande brÀnds hundmat. Men jag hoppas att de hÄller fokuset i Hund och katt mat&redskap, för t.ex Faunatar verkar ha gÄtt i konkurs.

  3. Konkurrens. Det finns starka online aktörer som Zooplus och Amazon som kan kapa en del av kakan. Mathandeln har ökat allt mer sortimenten för djur. Musti hamnar nog kÀmpa för tillvÀxt och marknadsandel, men de har tillsvidare goda bevis.

Dessa Àr de första riskerna som jag kommer att tÀnka pÄ nÀr det gÀller verksamheten. HÄller inflationen Ànnu som ett hot, men tillsvidare verkar det inte ha inverkat mycket.

5 gillningar

Tack, Lillen, för dina bra tankar!

Det hÀr Àr faktiskt ett ganska frÀmmande företag för mig, sÄ jag har inget sÀrskilt att kommentera eller nÄgon information om detta företag.

Jag borde nog börja följa det i framtiden.

Antagligen har jag inte följt det tidigare eftersom Inderes inte följer det, och för att jag har trott att branschen skulle minska efter koronaÄren. :slight_smile:

2 gillningar

Man borde ocksÄ mÀrka att Musti Group har utvecklat nya tjÀnster över tiden:

Tills vidare har Musti & Mirri mera olika tjÀnster Àn Arken Zoo men jag tror att urval ska blir liksamma i framtiden. TjÀnsterna binder stammkunder och ökar försÀljning av produkter.

4 gillningar