RevolutionRace - Att sälja funktionskläder online ger en ständig diskussion kring tillväxt

Att grundare säljer och innevarande VD köper kan även ses som en naturlig utveckling. Att Fischbein tankade för 1,3 miljoner SEK i fredags är en klart förtroendeingivande signal gentemot aktieägarna.

Förstår debatten - o kommunikationen kring det hela + tidpunkten kan man alltid ifrågasätta, (lock-ups, återköpsprogram osv) men på sikt, för själva bolagets (+ aktiens utveckling) är detta en del i utvecklingen: ny styrelse på plats också o positiv rapport i motvindsklimat (med en vd som visar skin in the game): not too bad, eller?

Altor minskade alltså, enl uppgift ägande från 31% till 27 %, grundarparet Nyrensten från 23,3 till 20% om jag inte missminner mig.

Nedan rubrikklipp från Affärsvärlden och Di.

1 gillning

Lyssningstips till alla som är intresserade av bolaget:
Kvalitetsaktiepodden, dvs KAP: Ola, Claes och Markus diskuterar bolaget + manglar rapporten i det senaste poddavsnittet :slight_smile: ! Kul att de även nämner vår intervju där :slight_smile: !

Avsnitt 160 - Ska vi ta in en konsult? • Kvalitetsaktiepodden

Även Börspoddens Skogman och Isaksson hade tankar kring både bolaget + vd: när de kommentarede rapportflödet:

Avsnitt 546 - Bra jobbat Eken! - Börspodden (borspodden.se)

1 gillning

Som du säger Isa tror jag inte det är något allvarligt på lång sikt utan snarare ett orosmoment på kort sikt. Har ett stort förtroende för Paul sett till hans bakgrund men även sett till hur han har presterat i bolaget.

3 gillningar

Kan bara hålla med. Jag tycker Paul gör mycket rätt när det kommer till sända signaler från hans sida.

2 gillningar

Kul att Paul tydligen bjudit in sig själv till Börspodden också. Han får mer poäng av mig där!

Alltså avsnittet veckan efter det som ovan nämndes (i onsdags): deltog han o svarade på kritiken :)! Direktlänk nedan. Kom in sist i programmet, efter det vanliga snacket:

Disclaimer: äger fortfarande ej.

1 gillning

RevolutionRace ger ut siffrorna för sitt räkenskapsår som avslutas i juni i sin finansiella rapport imorgon. Publiceras kl. 07:30, och resultaten presenteras i en webcast som börjar kl. 10:00.

På grund av säsongsmässiga variationer är Q4 RVRC:s näst minsta kvartal när det gäller intäkter. Konsensusprognosen förväntar sig en omsättningstillväxt på ungefär 15 % för Q4 och en rörelsemarginal på omkring 18 %.

I Q1 rapporten som publicerades i maj gav RVRC ut sina finansiella mål för de kommande tre räkenskapsåren. Bolaget siktar på en årlig omsättningstillväxt på 20 %. Konsensusprognosen för omsättningstillväxten för räkenskapsåret 2025 är något över 16 %.

Företaget sänkte sitt lönsamhetsmål och siktar nu på en rörelsemarginal på 20 % (jämfört med föregående strategiska periods mål på 25 %). Detta lönsamhetsmål verkade lägre än marknadsförväntningarna, då företaget hade uppnått över en 25 % rörelsemarginal under de starka åren 2020–2022. Företaget motiverade minskade målen med att de eftersträvar mer aggressiv tillväxt.

4 gillningar

Q4 var överlag ganska i linje med konsensusprognosen:

• Omsättningstillväxten låg 2 procentenheter under konsensusestimatet.

• Rörelsevinstprocenten överträffade konsensusestimatet med 1 procentenhet.

Kommentarer gällande det pågående Q1-kvartalet var något svaga. Tillväxten fortsatte i juli, men handeln har varit långsammare i augusti och september. Enligt företaget beror detta på säsongsvariationer, men det är osannolikt att denna säsongsvariation skiljer sig från jämförelseperioden.

Edit:

Q1:s intäkter är koncentrerade till augusti-september, så vid detta tillfälle var företaget försiktigt i sina kommentarer. Kommentaren var dock mjuk i jämförelse med referensperioden.

4 gillningar

@tommi.saarinen En fråga till dig men även övriga som läser.

Personligen hade jag skissat på 14% tillväxt och ca 18% EBIT-marginal då det var tydligt att de hade börjat blivit påverkade av den svagare marknaden och tillväxttakten därför borde avta. Att de dessutom skulle drabbas av sämre (försäljningsmässigt) väder räknade jag inte på och att de skulle bli så tagna av den lägre efterfrågan var inte heller en del av min skiss.

Vad gäller lönsamheten tänkte jag att man skulle tappa något då man uttalat sig om att man ska börja satsa på mer på icke mogna marknader för att diversifiera intäkterna och skapa nya vägar till tillväxt. Sen att man tappar ner till 16% snarare än 18 såg jag inte komma men tycker ärligt talat inte att det är någon katastrof heller när man jämför mot hur jäkla illa det går för andra (t.ex fenix vars resultat minskat väsentligt mycket mer).

Framåt är egentligen den punkt jag velat höra hur du tänker. De säger att man inledningsvis har norr om 5% tillväxt i Q2 + att vissa intäkter förskjuts in i det kommande kvartalet vilket bör skapa ytterligare möjligheter att skala och tjäna mer pengar. Jag tänker att man når 7% tillväxt i Q3 och 10% i Q4 % mot enklare comps och att marknaden senare mjuknar upp i 2025 där marginalerna bör återgå när de nya marknaderna börjar bidra och efterfrågan ökar.

Så, vad är din take på framtiden här? Jag känner att det inte bör vara omöjligt att ha 1 till 2 svagare kvartal men lägre tillväxt men att man senare bör kunna växla upp igen till högre nivåer, om än lägre än historiska tal. Paul känner jag personligen stor tilltro i och tycker mig se flera kvalitetsmärken som förutsägbar tillväxt, lönsamhet - utstark balansräkning och fina kassaflöden. Förutsatt att man lyckas med detta och att jorden inte går under, vilket den sällan gör, ser jag nog att det känns lite för billigt NTM.

Hade gärna hört någon annans take på det hela vad gäller runway, lönsamhet och caset i stort.

Äger idag!

3 gillningar