RevolutionRace - Att sälja funktionskläder online ger en ständig diskussion kring tillväxt

Tråd kring RVRC Holding som presenterade sin Q3 22/23 (brutet räkenskapsår) igår den 9/5.
Jag brukar tänka att jag är ansiktet utåt för den nya generation när det kommer till aktieintresse. En som läser mycket på diverse olika kanaler som nås av olika åsikter och tankar från många individer. Här kommer mitt första inlägg, halvt partisk då jag jobbar med detta hos Financial Hearings, men förhoppningsvis kan detta vara starten på något. :grinning:

Om RevolutionRace
RevolutionRace erbjuder högkvalitativa funktionskläder för människor med en aktiv livsstil. Bolaget grundades 2013 av Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten, Creative Director. Genom att sälja kläder online, direkt till konsument utan onödiga mellanhänder, kan RevolutionRace erbjuda produkter som har ett oslagbart värde avseende pris, kvalitet och design. Tillsammans med sina kunder har vi vuxit snabbt och säljer våra produkter till fler än 35 länder.

Men sedan augusti 2022 är inte Pernilla Nyrensten VD för bolaget. Den dåvarande ordförande i styrelsen Paul Fischbein, tog över som VD. Tillsammans med CFO Jesper Alm presenterade duon RVRCs Q3 rapport den 9/5.

Lyssna på Q3 rapporten här.


Personligen är inte jag den som sitter på mest kunskap när det kommer till analysera rapporter. Så för mig är intervjun nedan väldigt intressant att lyssna på, då det ger mig mer klarhet kring RevolutionRace som aktie för mycket av rapportens innehåll summeras på ett enklare sätt.

@Isa_Hudd ställer sig frågan: hur sover VD Paul Fischbein?
Se intervju av @Isa_Hudd med Vd Paul Fischbein här.

Kommentarer
Aktien har fallit omkring 18 procent sedan årskiftet med fick en halv-positiv reaktion på rapporten. Försäljningen minskar återigen på den nordiska marknaden men VD Paul Fischbein benämner att man är inte är så beroende av enskilda marknader längre. Investeringar sker inom marknadsföring (vilket man själv har märkt hos influencers). Men reaktionen från aktiemarknaden påverkades även av att man i rapporten flaggar för att tillväxten har varit högre hittills under innevarande kvartal.
Så det ska bli intressant att följa RVRC och se om förväntningar nu på tillväxten blir för hög till nästa kvartalsrapportering eller om det kan bli en positiv reaktion.
RVRC kommer att presentera sin Q4 rapport den 15/8.

Skulle vara kul att läsa andras tankar kring RVRC, eller komma med förslag kring vad vi kan fråga VD Paul Fischbein om vi får chansen att intervjua honom igen vid nästa rapport.

9 gillningar

I took a look into RVRC and its financials, and I was impressed by their business model and performance. Here are some noteworthy highlights on their financials:

Gross profit >70 % - This is quite impressive considering the outsourced manufacturing and cost leadership within comparable producers. Also, the outsourced production keeps the balance sheet asset light and CAPEX needs low.

The company has low CAPEX needs and comparably low level of working capital (currently around 10 % NWC/Sales). This allows the company to translate profits efficiently to cash. Additionally, the balance sheet is debt free, which gives the company a solid position to invest in growth or distributing cash back to owners as dividends.

High ROIC (around 30 % in the last 12 months) and strong track record of organic growth (above 70 % revenue CAGR during the last three financial years) – If sustained, High ROIC with organic growth enables companies to create value. To add, the biggest line on the asset side of the balance sheet is goodwill. Thus, the operative return on capital is even higher.

The growth has been exceptional, and it has probably been supported by an outdoor activity boom during Covid. In Nordics (the most mature market), RVRC experienced a decrease (- 11 %) in sales in the latest quarter, but strong development in the other market areas has kept the topline of the entire company growing. The management of the company seems optimistic about growth in new geographies (as they usually do :D). On the other hand, the stock market is clearly doubting the company’s ability to grow in the coming years.

The stock price has fallen around 70 % from the 105 SEK (30.12.2021) to SEK 32,34 (25.5.2023), and the valuation is around 10x EV/EBIT assuming stable EBIT for the current financial year.

8 gillningar

Korta kommentarer:

  • för ett tillväxtbolag är den lönsamhet man kunnat uppvisa hittills imponerande
  • det är en sak att vara stor i Norden, en annan att ta sitt bolag “från garaget till en verkligt internationell marknad”, vilket grundarna lyckats med
  • att klippa mellanleden sänker kostnadsstrukturen över hela linjen: ja, men hur kommer köpbeteendet att se ut hos målgruppen i framtiden?
  • Om blickarna nu vänds mot USA: vad krävs det för att lyckas “på andra sidan Atlanten”
  • Som även berördes i intervjun: returer: något branschen lever med: hur stort blir problemet framöver? Konsumenter har tunnare plånböcker och håller hårdare i slantarna världen över. Returkulturen är även starkare inom vissa geografiska områden än andra.
  • lojala kunder = en oerhörd vallgrav
  • Då bolaget expanderar ytterligare (internationellt): varulager, logistik: rullar det på? Detta en oerhört viktig del av upplevelsen från konsumenthåll.
  • Fischbein, med sin erfarenhet av e-commerce säger: “jag tror på mig själv, jag tror på bolaget” låter alltid trevligt. (Med hänvisning till intervjun). Å andra: vad kan han annat säga :wink: :). Men han låter övertygande. I like it.
4 gillningar

Few comments on the Q4 which went overall quite according to my expectations

Positives:

  • Germany still performing extremely well in tough market (+16 % CX adjusted growth, +27 % in SEK)
  • Rest of the World also still gaining momentum with 43 % growth (non CX adjusted). Especially positive comments on Netherlands, UK performing well, US growing fastest but still small numbers
  • Canada, Japan and South Korea local sites launched today
  • Slightly more positive comments in Webcast regarding the Nordic markets
  • Gross margin at strong 74,5 % level, very strong level even when considering one-time positive effects
  • Slight improvement in underlying operating profitability
  • July and early August growing >14 %
  • Overall great performance in very tough market conditions

Negatives:

  • Nordics still in clear downtrend (-16 % non CX adjusted)
  • Profitability still clearly below Q4’20 level (as expected)
  • Other DACH-markets than Germany performing weaker than previous quarters

Here are my rough estimates for the next two years and valuation based on these estimates and 35 SEK stock price. Valuation still seems quite moderate considering the high growth potential combined with high ROIC and profitability improvement potential. Greatest risk in my opinion is the large share (almost 50 %) of German market. If Germany would start to deteriorate, it would be hard compensate with other markets for quite some time.

Disclaimer: I own some RVRC shares

3 gillningar

Thank you very much, Frans, for your interesting and comprehensive comments! :slight_smile:

I will also include this RevolutionRace’s own report here.

2 gillningar

TACK för din sammanfattning @Frans-Mikael_Rostedt !!!

1 gillning

Måste tillägga att det var synd att jag ej fick mig en pratstund med VDn Paul Fischbein denna gång. De presenterade sin kvartalsrapport i vår ena studio i Stockholm förra veckan - och jag befann mig i Stockholm precis då.

Tyvärr var presentationen ung. samtidigt som Hexatronics (då hade vi redan slagit fast att det blir en intervju med deras vd HLL) , vilket vi ej hade vid förra kvartalet (då vi däremot hade Revolution Race :).

Fischbein hade dessutom bråttom vidare, o måste susa till nästa ställe. Det måste man respektera. På rapportdagarna är ett VD jobb inget att avundas (de susar hit o dit hela tiden, det är ren o skär lyx om de tar sig tid o sitter ner o svarar på dina frågor). Hur som haver, så gick det helt enkelt inte att få till en intervju denna gång. Däremot kan vi försöka sikta på nästa kvartal, utan att lova ngt. (Man skall aldrig lova, iom att rapportdagarna kan se ut hur som helst).

Anyway: super sammanfattning av @Frans-Mikael_Rostedt ovan gällande rapporten. Presentationen (15 aug) ser ni här:

Här ett utdrag på gällande “Market development”:
DACH regionen drar tydligt, som även diskuterades senast.

Äger ej aktien. Är dock imponerad över bolagets resa “från garaget till världen”.
Summa summarum: vi hoppas på ny intervju i samband med nästa rapportering!

2 gillningar

Q1 looking great at a first glance considering the market conditions.

“During the beginning of the second quarter, we have seen continued strong development with sales growth of around 20 percent. This is despite the weak market conditions.”

  • Net sales for the period increased by 24 percent and amounted to SEK 342 (276) million.
  • Gross profit amounted to SEK 247 (197) million, corresponding to a gross margin of 72.2 (71.4) percent.
  • EBIT amounted to SEK 67 (50) million, corresponding to an improvement of 34 percent.
  • EBIT margin amounted to 19.5 (17.4) percent.
  • Earnings per share before dilution amounted to SEK 0.47 (0.34) and after dilution to SEK 0.47 (0.34).
  • Sales growth for RevolutionRace in local currency amounted to 13 percent.

“The Rest of the World region showed the highest growth percentage in the quarter, with an impressive sales growth of 44 percent, with the UK and the Netherlands as the largest markets. At the same time, we see that the US is contributing to the growth in the region.”

All markets seems to be performing quite well again. Although it is good to remember that Swedish Kronor declined 10,7 % against euro compared to last year.

6 gillningar

Very very interesting! Thank you for the summary, would have missed this otherwise. I remember looking at the company a while ago, but decided to stop researching because I was afraid that the growth might slow or decline if the demand for the products turned out to be a covid fad. How do you see this, do you think that the growth is durable?

6 gillningar

Hey there,

The growth in Nordics seems to have saturated after Covid. However, the market share in Nordics is still low (below 2 % based on the market research put forth in prospectus). Thus, there is still room to grow, but I think that reaching double digit growth rate going forward will be difficult.

In contrast, the DACH region and the Rest of the World (RoW) have sustained a robust growth trajectory. It’s important to note that the Swedish krona has depreciated by approximately 13% against the Euro, and this currency effect has contributed to the reported sales growth in the recent quarters.

In my view, the RoW region holds highest prospects for ongoing robust growth. At present, the United Kingdom and the Netherlands are driving growth, and the launch of online stores in the United States and Canada increase growth potential.

For sure, the post Covid outdoor/online boom helped the company to achieve the outstanding 50 % sales CAGR between 2018 and 2023. I don’t expect the company to continue growing at this pace, but neither I’m expecting the growth to stop now. These are my thoughts, remains to be seen…

*The financial year of Revolution Race is from July to June

Disclaimer: I own shares in the company

3 gillningar