RevolutionRace - Att sälja funktionskläder online ger en ständig diskussion kring tillväxt

Tråd kring RVRC Holding som presenterade sin Q3 22/23 (brutet räkenskapsår) igår den 9/5.
Jag brukar tänka att jag är ansiktet utåt för den nya generation när det kommer till aktieintresse. En som läser mycket på diverse olika kanaler som nås av olika åsikter och tankar från många individer. Här kommer mitt första inlägg, halvt partisk då jag jobbar med detta hos Financial Hearings, men förhoppningsvis kan detta vara starten på något. :grinning:

Om RevolutionRace
RevolutionRace erbjuder högkvalitativa funktionskläder för människor med en aktiv livsstil. Bolaget grundades 2013 av Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten, Creative Director. Genom att sälja kläder online, direkt till konsument utan onödiga mellanhänder, kan RevolutionRace erbjuda produkter som har ett oslagbart värde avseende pris, kvalitet och design. Tillsammans med sina kunder har vi vuxit snabbt och säljer våra produkter till fler än 35 länder.

Men sedan augusti 2022 är inte Pernilla Nyrensten VD för bolaget. Den dåvarande ordförande i styrelsen Paul Fischbein, tog över som VD. Tillsammans med CFO Jesper Alm presenterade duon RVRCs Q3 rapport den 9/5.

Lyssna på Q3 rapporten här.

Personligen är inte jag den som sitter på mest kunskap när det kommer till analysera rapporter. Så för mig är intervjun nedan väldigt intressant att lyssna på, då det ger mig mer klarhet kring RevolutionRace som aktie för mycket av rapportens innehåll summeras på ett enklare sätt.

@Isa_Hudd ställer sig frågan: hur sover VD Paul Fischbein?
Se intervju av @Isa_Hudd med Vd Paul Fischbein här.

Kommentarer
Aktien har fallit omkring 18 procent sedan årskiftet med fick en halv-positiv reaktion på rapporten. Försäljningen minskar återigen på den nordiska marknaden men VD Paul Fischbein benämner att man är inte är så beroende av enskilda marknader längre. Investeringar sker inom marknadsföring (vilket man själv har märkt hos influencers). Men reaktionen från aktiemarknaden påverkades även av att man i rapporten flaggar för att tillväxten har varit högre hittills under innevarande kvartal.
Så det ska bli intressant att följa RVRC och se om förväntningar nu på tillväxten blir för hög till nästa kvartalsrapportering eller om det kan bli en positiv reaktion.
RVRC kommer att presentera sin Q4 rapport den 15/8.

Skulle vara kul att läsa andras tankar kring RVRC, eller komma med förslag kring vad vi kan fråga VD Paul Fischbein om vi får chansen att intervjua honom igen vid nästa rapport.

9 gillningar

I took a look into RVRC and its financials, and I was impressed by their business model and performance. Here are some noteworthy highlights on their financials:

Gross profit >70 % - This is quite impressive considering the outsourced manufacturing and cost leadership within comparable producers. Also, the outsourced production keeps the balance sheet asset light and CAPEX needs low.

The company has low CAPEX needs and comparably low level of working capital (currently around 10 % NWC/Sales). This allows the company to translate profits efficiently to cash. Additionally, the balance sheet is debt free, which gives the company a solid position to invest in growth or distributing cash back to owners as dividends.

High ROIC (around 30 % in the last 12 months) and strong track record of organic growth (above 70 % revenue CAGR during the last three financial years) – If sustained, High ROIC with organic growth enables companies to create value. To add, the biggest line on the asset side of the balance sheet is goodwill. Thus, the operative return on capital is even higher.

The growth has been exceptional, and it has probably been supported by an outdoor activity boom during Covid. In Nordics (the most mature market), RVRC experienced a decrease (- 11 %) in sales in the latest quarter, but strong development in the other market areas has kept the topline of the entire company growing. The management of the company seems optimistic about growth in new geographies (as they usually do :D). On the other hand, the stock market is clearly doubting the company’s ability to grow in the coming years.

The stock price has fallen around 70 % from the 105 SEK (30.12.2021) to SEK 32,34 (25.5.2023), and the valuation is around 10x EV/EBIT assuming stable EBIT for the current financial year.

8 gillningar

Korta kommentarer:

• för ett tillväxtbolag är den lönsamhet man kunnat uppvisa hittills imponerande
  • det är en sak att vara stor i Norden, en annan att ta sitt bolag “från garaget till en verkligt internationell marknad”, vilket grundarna lyckats med
  • att klippa mellanleden sänker kostnadsstrukturen över hela linjen: ja, men hur kommer köpbeteendet att se ut hos målgruppen i framtiden?
  • Om blickarna nu vänds mot USA: vad krävs det för att lyckas “på andra sidan Atlanten”
  • Som även berördes i intervjun: returer: något branschen lever med: hur stort blir problemet framöver? Konsumenter har tunnare plånböcker och håller hårdare i slantarna världen över. Returkulturen är även starkare inom vissa geografiska områden än andra.
  • lojala kunder = en oerhörd vallgrav
  • Då bolaget expanderar ytterligare (internationellt): varulager, logistik: rullar det på? Detta en oerhört viktig del av upplevelsen från konsumenthåll.
  • Fischbein, med sin erfarenhet av e-commerce säger: “jag tror på mig själv, jag tror på bolaget” låter alltid trevligt. (Med hänvisning till intervjun). Å andra: vad kan han annat säga :wink: :). Men han låter övertygande. I like it.
2 gillningar