Kommande årsrapport Tesla

Vad tror vi inför kommande rapport, är det läge att köpa nu när kursen har gått så dåligt??

1 gillning

Välkommen till forumet, riktigt bra att du drog igång en tråd om Tesla. :red_car:

Ledsen för sent svar här, alltså efter att rapporten har publicerats.
Tesla rapporterade en omsättning på 25,17 miljarder dollar, motsvarande cirka 262,9 miljarder kronor. Tesla flaggar för lägre tillväxttakt och rapporten i sin helhet når inte upp till de förväntningar som fanns. Aktien är fortsatt ner i efterhandeln i skrivande stund.

Men det svänger om Tesla och det känns som att det ofta kommer nyheter som berör Tesla, även utanför rapportsäsongen. I samband med rapporten sa Musk att ”Om det inte införs några handelshinder kommer de i stort sett att förstöra de flesta andra bilföretag i världen. De är extremt bra” angående Kinesiska elbilstillverkare. Men även om det dagen efter rapport känns tufft för Tesla, vågar inte jag helt utesluta att de kommer hitta ett sätt att vända den negativa trenden. Man sänkte nyligen priset på model Y (länk här) och känns som att agerar utefter prestation relativt snabbt.

Men ska bli spännande att fortsätta följa Tesla och Elons planer, vad tycker ni?

2 gillningar

Tesla bedömde i sin resultatrapport att tillväxttakten för försäljningen av elbilar i år kan bli betydligt lägre än år 2023. :thinking:

Jag anser att Teslas aktie är dyr och att Q4 var en besvikelse. Om aktievärdet sjunker betydligt kan det bli intressant för mig. Teslas utsikter övertygar inte i förhållande till aktiens nuvarande värde. :slight_smile:


1 gillning

Fler som har det tufft inom branschen. :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Elon Musk, VD för Tesla, varnade analytiker under onsdagens samtal om att om handelshinder inte skapas kan kinesiska tillverkare av helt elektriska bilar förstöra de flesta av sina konkurrenter. Musk betonade att kinesiska biltillverkare konkurrerar på nästan likvärdiga villkor med de flesta andra och är bland de mest konkurrenskraftiga bilföretagen i världen. Han framförde varningen till andra bilindustriföretag under Teslas resultatpresentation på onsdagen.