PayPal - förlorare i framtiden eller för billig"

PayPal är ett amerikanskt företag som driver en betalningsförmedlingstjänst med namnet PayPal, avsedd att ersätta äldre system. Den är särskilt populär i e-handel och donationer.

Det verkar som om marknaden fruktar konkurrenter som till exempel Apples och Googles tjänster. Sedan oroar sig många när företagsledningen har bytts ut.

Antalet kunder har minskat, men tydligen använder de aktiva kunderna PayPal allt mer.

Å andra sidan funderar många på att PayPal är för billig och att aktiekursen har sjunkit för mycket. Trots det presterar företaget fortfarande hyfsat och är fortfarande en jätteaktör. I de följande tweeterna finns fler tankar. :slight_smile:

2 gillningar

Jag har funderat en del på Paypal o andra typer av betalningstjänster av samma kaliber. I takt med att google, Apple o alla andra skapar sina egna: var står Paypal och hur skall de klara sig i konkurrensen?

Det andra är växelkurserna: att det alltid krävs en omväxlingsavgift från USD då man lyfter (om jag fattat det rätt?).

Sedan har vi kineserna o andra asiatiska aktörer: som har sina egna system. De kommer alltid att ty sig till sina egna aktörer framom amerikanska alternativ.

Förutom google o de andra, ovan nämnda: I takt med att “gammelbankerna” o andra (Klarna o andra liknande aktörer) utvecklar sina tjänster har jag svårt att se hur Paypal skall stå sig i konkurrens på sikt? Vad är Paypals “moat” och edge i jämförelse med tillbuds stående?

Medveten om att jag låter som en permajörn igen… Men nej, inte övertygad :smiley:! Säg gärna emot: skulle gärna handla på börsen på andra sidan Atlanten <3! Men detta objekt inte tillräckligt intressant…

Önskar alla ett gott veckoslut!

1 gillning

Jag säger direkt från början att det kommer att bli rörig text och jag svarar inte tydligt på någon fråga. Jag känner inte branschen särskilt bra och inte heller företaget tillräckligt väl. :smiley:

Det är verkligen skrämmande att konkurrera med aktörer som har oändliga resurser… naturligtvis är även andra konkurrenter skrämmande. Utöver Apples och Googles resurser är det oroande att de redan har sina egna nätverk och “ekosystem”, om du förstår vad jag menar.

Valutaväxlingskursen mellan euro och dollar är inte särskilt trevlig sett från användarnas perspektiv.

PayPal verkar vara ganska trevligt att använda enligt det jag har hört, men problemet är att vissa upplever andra tjänster som mer bekväma. Det är en fråga om smak, men PayPal är inte en överväldigande unik upplevelse.

Denna bransch utvecklas långsammare än allmänt antas, och alla möjliga negativa scenarier verkar vara prissatta in i aktiekursen, som om PayPals användning skulle krascha brett och i stor skala inom en snar framtid. Dessutom bör man inte glömma att PayPal har pengar och förmågan att utveckla sina egna funktioner. Användarantalet har inte minskat särskilt mycket de senaste åren, och dessutom har de användare som använder tjänsten ökat användningen.

Jag är ingen expert på att bedöma detta, men PayPal anses vara exceptionellt säkert, även om jag inte kan kommentera detta på ett meningsfullt sätt.

Detta är nästan helt och hållet en citerad text från en investerares tankar: Visa och Mastercard kan ta över branschen med hjälp av Apple och Google, men handlare behöver fortfarande en betalningsbehandlartjänst för att behandla dessa betalningar. Denna halva av PayPals verksamhet är skyddad från olika hot och betjänar en mycket snabbt växande marknad.

PayPal verkar vara mångsidigt, till exempel som en digital plånbok och som en betalningsplattform för företag som säljer produkter och tjänster.

Det här är en ganska rörig text och jag kan inte klart och säkert svara på allt. Företaget har sina egna risker och nackdelar, å andra sidan är det enligt alla mått mycket billigt och det kommer inte att krascha snabbt, samtidigt som det har sina egna styrkor som nämns ovan.

Det var en rörig text från mig, och det mest roliga är att jag inte använder PayPal eller liknande tjänster själv.

Tack och ha en trevlig helg! :slight_smile:

1 gillning

Detta bevisar ingenting, men jag lägger upp det här för skojs skull. :slight_smile:

1 gillning

PayPal:ens rapport kom för cirka tre veckor sedan. :slight_smile:

1 gillning

Intressanta tankar - o tack för din egen sammanställning. Gör ingenting att den är rörig - det är jag själv :slight_smile: :wink: : OCH detta är ett forum där man får skriva av sig, fritt och utan större formuleringar. Om vi ställer för höga krav på oss själva blir det ingen diskussion överhuvudtaget!

Några egna tankar: ja- det verkar utvecklas rätt långsamt!

  • Hur ser du på VISA och Master Cards roller som konkurrenter?
  • Har ej bekantat mig närmare med kassasituationen för bolaget, men du skrev att det finns resurser för att satsa på utveckling? Antar att du avser både kodare och kassa?
  • Växelavgifterna är ngt jag tror att kan bli stötestenen för användarna, samt även det långsamma tempot i överföringarna. Är det ngn som har koll på hur många dagar det i skrivande stund tar att få pengar flyttade?
1 gillning

Tack Isa! :slight_smile:

Tack för frågorna, jag känner inte dessa saker särskilt bra, men jag svarar något.

Företagets kassa innehåller mer pengar än företaget har skulder, så konkursrisken är inte ens värd att nämna.

Å andra sidan, inom utvecklingssektorn, har många stora “korporationer” ännu större resurser och möjligheter att förvärva dessa färdigheter. :thinking: Jag kan inte direkt bedöma Paypals programmerares kompetens och så vidare.

Det är intressant om dessa företag börjar prova till exempel digitala plånböcker. Varför har de inte gjort det för länge sedan… (?) Hittills är jag lugn om dem.

Jag kan inte säga något om överföringstiderna.

1 gillning

:thinking:

Paypal CEO Alex Chriss joins ‘Squawk on the Street’ to discuss what Chriss has to say about recent downgrades from Wall Street, how the new CEO plans to ‘shock the world’, and more.

1 gillning

Senaste höjdpunkter som jag själv inte har upptäckt, utan som har kommit fram:

Analytiker förutspår en 8 % ökning av omsättningen och förbättrad lönsamhet för 2024. Med prognoser för 2024 har PayPal en P/E på endast 10,4.

Möjlig övervärdering av PayPal-aktien och analytikernas sänkta målkurser kan skapa osäkerhet. Ökad försäljningspress, negativa resultat och svag vägledning kan påverka aktien.

Å andra sidan skapar positiva resultatöverskott, stark teknisk uppåttrend, stöd från Nasdaq och förväntad positiv påverkan från innovationsdagen en gynnsam marknadsmiljö för PayPal-aktien. :slight_smile:

1 gillning

Det kommer att ske förändringar på PayPal som troligen kommer att snabba upp köptransaktioner och möjliggöra köp utan inloggning på webbutiker. En ny cashback-system kan locka till sig mer pengar från nuvarande kunder.

Å andra sidan var det en besvikelse när VD:n pratade om stora förändringar, men ingenting verkligt betydande är på gång från PayPal.

Det är bra att företaget går framåt, men jag förväntade mig mycket mer när VD:n hypeade upp dessa förändringar i förväg.

2 gillningar

PayPal hade cirka 29 900 anställda vid slutet av 2022 och meddelade liknande nedskärningar förra januari. Det senaste beslutet påverkar cirka 2 500 anställda.

Att minska antalet jobb möjliggör för företaget att “röra sig med den hastighet som krävs för att leverera för våra kunder och driva lönsam tillväxt”, sade Chriss i sitt brev. “Samtidigt kommer vi att fortsätta investera i affärsområden där vi tror att tillväxt skapas och accelereras.”

Chriss said on PayPal’s third-quarter earnings call that the firm’s “cost base and complex structure” had slowed progress, an issue he plans on addressing to boost the firm’s operating leverage. The San Jose, California-based company is set to report fourth-quarter results next week.

1 gillning

This is an excellent thing, what could be an even more bullish signal? :ox:

PayPals CFO gav stark vägledning, antydande dock försiktiga bedömningar. Potentiella åtgärder inkluderar uppsägningar, försäljning av produkter och över 5 miljarder dollar i återköp, troligen senare i år. Den försiktiga inställningen kan härledas till ny ledning som söker flexibilitet och en förändrad berättelse för att överträffa förväntningarna. Fokus ligger på varumärkesväxt, effektivitet och förbättring av förvärv. Braintrees tillförlitlighet och potentiella marginalförbättringar noterades. Millers prestanda fick beröm och stärkte förtroendet för PayPals riktning under ny ledning, med betoning på vikten av att hålla löften framöver. :slight_smile:

https://twitter.com/Kross_Roads/status/1767967042726982070?s=20