Jag har på sistone läst en del material på Reddit som kvällsläsning. En förlusttyngd forumplattform är kanske inte något jag vanligtvis skulle intressera mig för, men en artikel från WSJ som jag läste tidigare i somras har stannat kvar i tankarna. Allt fler människor söker efter information genom att googla direkt på Reddits diskussioner.
Varför är detta en intressant observation? Reddit, trots all AI-licensiering och prat om LLM (Large Language Models), tjänar >90 % av sina pengar på annonser av något slag. Detta innebär att annonsörer placerar sina annonser i subreddits trådar. Således konkurrerar Reddit om samma digitala annonsbudgetar som techjättarna Alphabet (Google, YouTube), Meta (FB, IG) och Amazon (Amazon ads). I denna konkurrens har till exempel Snapchat och Pinterest hamnat olyckligt fast mellan dessa jättars bakdelar.
Om jag inte är ensam i mitt tänkande, kan Reddit kanske ha en verklig chans att ta en rättvis andel av annonsbudgetarna, kanske till och med från Googles marknadsandel, eftersom det onekligen blir allt mer frustrerande att söka efter information på Google.
Reddit satsar faktiskt på sin egen sökfunktion, så att man inte alltid behöver googla ”Hur fungerar sak X på reddit”.
"The key to searching on Reddit…is not searching on Reddit. Instead, add the word to Google searches, say power users. Reddit is working to improve its on-site search, such as by surfacing snippets of whatever you’re looking for more prominently, says Serkan Piantino, Reddit vice president of product, AI/machine learning, search and safety. "
Å andra sidan utvecklas ChatGPT och liknande i en rasande fart, och en del sökningar kommer så småningom att omdirigeras till AI.
Reddit har den fördelen att en annonsör kan vara säker på att deras annons hamnar i rätt sammanhang. Om jag till exempel ville sälja vandringsutrustning, skulle min annons riktas till trådar där man redan diskuterar vandringsprylar. Så är det inte på FB, där algoritmerna istället riktar annonserna till ”rätt personer” (botar?).
Reddit har också en annan intressant fördel. Själva driften av Reddit kostar nästan ingenting: bruttomarginalerna närmar sig 90 %, vilket är i nivå med FB. Forumservrar drar inte så mycket pengar. Det är en annan sak med exempelvis det tekniskt mycket mer krävande Snapchat, som ständigt måste ligga i framkant för att förstärka människors fåfänga självframställning. Och Zuck kopierar funktionerna strax därefter.
Reddit är olönsamt, men det beror på att alla pengar efter serveravgifterna går till produktutveckling, marknadsföring och förvaltningskostnader med mera.
Frågan är då, är Reddit till slut en slösarmaskin likt gamla Twitter, eller kommer verksamheten att skala snyggt när omsättningen växer? Med den bruttomarginalen borde Metas lönsamhet vara ”lätt” att uppnå, vilket skulle innebära rörelsemarginaler på 40 % så snart omsättningen når flera miljarder. Just nu ligger den på cirka en miljard dollar. Den globala digitala annonsmarknaden ligger runt 700 miljarder dollar och fortsätter att växa.
Tankar?