Reddit: "Can You Replace Google Search With Reddit?"

Jag har på sistone läst en del material på Reddit som kvällsläsning. En förlusttyngd forumplattform är kanske inte något jag vanligtvis skulle intressera mig för, men en artikel från WSJ som jag läste tidigare i somras har stannat kvar i tankarna. Allt fler människor söker efter information genom att googla direkt på Reddits diskussioner.

https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5

Varför är detta en intressant observation? Reddit, trots all AI-licensiering och prat om LLM (Large Language Models), tjänar >90 % av sina pengar på annonser av något slag. Detta innebär att annonsörer placerar sina annonser i subreddits trådar. Således konkurrerar Reddit om samma digitala annonsbudgetar som techjättarna Alphabet (Google, YouTube), Meta (FB, IG) och Amazon (Amazon ads). I denna konkurrens har till exempel Snapchat och Pinterest hamnat olyckligt fast mellan dessa jättars bakdelar.

Om jag inte är ensam i mitt tänkande, kan Reddit kanske ha en verklig chans att ta en rättvis andel av annonsbudgetarna, kanske till och med från Googles marknadsandel, eftersom det onekligen blir allt mer frustrerande att söka efter information på Google.

Reddit satsar faktiskt på sin egen sökfunktion, så att man inte alltid behöver googla ”Hur fungerar sak X på reddit”.

"The key to searching on Reddit…is not searching on Reddit. Instead, add the word to Google searches, say power users. Reddit is working to improve its on-site search, such as by surfacing snippets of whatever you’re looking for more prominently, says Serkan Piantino, Reddit vice president of product, AI/machine learning, search and safety. "

Å andra sidan utvecklas ChatGPT och liknande i en rasande fart, och en del sökningar kommer så småningom att omdirigeras till AI.

Reddit har den fördelen att en annonsör kan vara säker på att deras annons hamnar i rätt sammanhang. Om jag till exempel ville sälja vandringsutrustning, skulle min annons riktas till trådar där man redan diskuterar vandringsprylar. Så är det inte på FB, där algoritmerna istället riktar annonserna till ”rätt personer” (botar?).

Reddit har också en annan intressant fördel. Själva driften av Reddit kostar nästan ingenting: bruttomarginalerna närmar sig 90 %, vilket är i nivå med FB. Forumservrar drar inte så mycket pengar. Det är en annan sak med exempelvis det tekniskt mycket mer krävande Snapchat, som ständigt måste ligga i framkant för att förstärka människors fåfänga självframställning. Och Zuck kopierar funktionerna strax därefter.

Reddit är olönsamt, men det beror på att alla pengar efter serveravgifterna går till produktutveckling, marknadsföring och förvaltningskostnader med mera.

Frågan är då, är Reddit till slut en slösarmaskin likt gamla Twitter, eller kommer verksamheten att skala snyggt när omsättningen växer? Med den bruttomarginalen borde Metas lönsamhet vara ”lätt” att uppnå, vilket skulle innebära rörelsemarginaler på 40 % så snart omsättningen når flera miljarder. Just nu ligger den på cirka en miljard dollar. Den globala digitala annonsmarknaden ligger runt 700 miljarder dollar och fortsätter att växa.

Tankar?

3 gillningar

Detta är bara mina egna spekulationer och material lånat från olika källor som jag har omformulerat med mina egna ord. :slight_smile:

Reddit’s framtid är både lovande och utmanande. Även om plattformen har lyckats öka antalet användare och uppnått goda bruttomarginaler, beror dess långsiktiga framgång på flera faktorer. Konkurrensen från andra sociala medieplattformar är hård, och att förbättra annonseringens effektivitet är avgörande.

Reddit styrka ligger i dess förmåga att skapa täta communityn, men skalbarhet och lönsamhet kräver kontinuerlig utveckling. Bredare målgrupper, mer mångsidiga annonsformat och mer exakt riktad annonsering är viktiga faktorer som kan hjälpa Reddit att konkurrera framgångsrikt med jättar som Meta och YouTube. För att lyckas måste Reddit dock balansera användarupplevelsen och annonseringen samt hitta sin egen unika position på marknaden.

Sammanfattningsvis: Reddit’s framtid är en intressant korsning där en växande användarbas, goda bruttomarginaler och hård konkurrens möts. Plattformens framgång beror på hur väl den kan utnyttja sina styrkor och möta utmaningarna.

2 gillningar

Den här är någonting som jag började att tänka.

Jag har aldrig varit intressant av Reddit ännu nu. Jag har en skärskild svaghet för annonsörer vars bransh har förändrats radikalt under de senaste decennierna.

Först fanns det en tidning som alla läste och en tv-kanal som alla tittade på vid en viss tidpunkt.

Sedan kom det fler kanaler och tidningar. Med den digitala revolutionen började folk strömma till nätet. Precis när man fått människor att återigen slå sig ner och spendera sin tid på de fem största amerikanska företagens produkter, exploderade allt igen över flera sociala plattformar och gjorde reklamgivarens arbete återigen svårt.

Å andra sidan har det blivit enklare att rikta sig till vissa stereotyper och att erövra utländska marknader från hemlandet, men valmöjligheterna har säkert gjort det svårare för reklamgivare nuförtiden än tidigare år.

När jag hörde om Reddit för första gången för drygt tio år sedan från min kompis, han sa att det är nördar.

Man kan skapa en plattform som ser ut precis som man vill och bjuda in folk att chatta där. Jag kollade på några sidor då, men jag gillade inte utseendet. Det kändes också som att det var svårt hitta något.

Jag tittade in igen under WSB-dramat, men det kändes fortfarande för splittrat och inte alls gemenskapligt. En splittrad massa diskussionssidor där anonyma karaktärer kastar ut oneliners.

Nu jag testade det igen och det var mycket. Jag har också mer vänner och kompis som läsar det.

Det är rätt, vad du sägar att det är mycket lättare för anonsera att hitta det rätt sammanhang.

Det är intressant att följa om Reddit lyckas locka fler användare. När det gäller reklam är användarna trots allt den värdefulla tillgången för ett företag som verkar inom plattformsekonomin.

Låt oss hoppas att Googles tid börjar gå mot sitt slut och att något nytt är på väg. Men jag vet fortfarande inte om något företag någonsin kommer att nå en liknande position, eller om branschen kommer att disruptas igen.

Som det verkar göra hela tiden.

3 gillningar