Investerarnas kafferum

Mitt investeringsbana i bilder :frowning:

2 gillningar

Jag tror inte du är den ända😅 såg just att portföljen i Euron räknat gått på minus idag på YTD nivån. Mycket jobb, analys och tänkande, men ingen belöning…även detta år.

2 gillningar

Tack! :slight_smile:

Sant.

Och vad spelar det för roll med ett eller två eller tre år, om hela min investeringskarriär kommer att vara flera tiotal år lång?

2 gillningar

If one guesses and predicts a lot, sometimes they hit the mark right… at least by luck. :slight_smile:

3 gillningar

Yes indeed. Been there, done that! Many times!

Min egen lillebror brukar göra sig lustig på min bekostnad rätt ofta faktiskt. Han är den som trycker på KÖP då jag velar, för att sedan skratta åt mig då samma bolag sticker i väg kursmässigt, eller blir uppköpt. :rofl: :rofl:

1 gillning

Jep! :smiley:

Någon skulle kunna tro att mitt motto är:
Köp dyrt och sälj billigt
eller
Det bästa är inte billigt

:smiley:

1 gillning

@aili.jarvinen_72273

The text of Aili’s tweet has been freely translated into English, so there might be mistakes:

Tacit knowledge, or silent knowledge, is information that is difficult to describe, explain, or transmit.

It is knowledge that accumulates within an individual. It is highly personal and experiential.

What kind of tacit knowledge is shaping the economy right now?

1 gillning

Klassisk mem:

3 gillningar

Finlands “börskalender” från onsdag till fredag.

Det verkar inte finnas några av mina företag heller.

1 gillning

Då skulle det vara “Sveriges börsagenda” från onsdag till fredag… lite skillnad. :grin:

Av mina bolag så rapporterar Fondia och Titanium imorgon. Är ganska spänd över hur båda av dessa har presterat. Om Fondia kan på långsikt få ordentlig tillväxt är det ju frågan av en super tuff business…men men, det är inte enkelt.

Samma gäller Titanium. Nya räntefonden är en intressant och aktuell öppning.

1 gillning

Vad anser du är de långsiktiga tillväxtfaktorerna för Fondia?

Jag förstår att medarbetarnas tillfredsställelse i Fondia har förbättrats, vilket är en positiv sak.

Arbetstagarnas nöjdhet är en viktig faktor som inverkar på “konsulteringsbranschen”. Utan nöjda arbetstagare är det svårt att rekrytera och växa.

Jag personligen ser Sverige som den viktigaste faktorn. Om Fondia lyckas få ordentligt fotfäste i Sverige, så finns det en stor marknad att växa på.

1 gillning

Kan såhär i efterhand konstatera att de flesta av bolagen - Nordea, Aktia, Harvia, eQ, Tokmanni, Kamux - mötte eller slog både mina och Inderes förväntningar. :slight_smile:

Nordea förbättrade sitt kvartalsresultat för 10:e gången i rad och levererade en vinst som slog både Inderes och konsensus.

Aktia verkar äntligen ha fått koll på sina kostnader och utvecklingen i.ö. rullar på fint. Vinsten överskred förväntningarna.

Harvias omsättning sjönk mer än väntat, men lönsamheten var desto bättre. Vinsten därmed något under förväntningarna, men fortfarande stabilt under rådande omständigheter.

eQ var väl det närmaste en besvikelse vi kom denna gång. Både omsättningen och lönsamheten sjönk, men jag håller det fortsättningsvis för ett av finska börsens bästa bolag (EBIT > 50%, ROE > 40%).

Tokmanni verkar att vara på väg upp från bottennivåerna och speciellt glädjande var att marginalerna återhämtat sig riktigt fint. Köpet av Dollarstore ger rejäl potential på många sätt: geografisk expansion, tillväxt, synergier gällande inköp etc.

Kamux verkar också ha sett sin botten, och levererade stabil lönsamhet. Med Pajuharju vid rodret och mera fokus på lönsamhet än snabb tillväxt, så tror jag Kamux kan överraska positivt även de närmaste kvartalen.

1 gillning

Andra företag är ganska bekanta förutom Aktia, av vilken jag har läst någon analys.

Analytikerna sa ungefär så här:
Företagets kurs har varit varierande i historien, vilket således väcker frågor kring t.ex. kostnadsutvecklingen. Finns det enligt din åsikt tecken på att Aktia håller sina kostnader under kontroll under en längre tid?

Hur ser du på företagets framtid inom förmögenhetsförvaltning?

Lite konstiga frågor kanske… formulerade på ett skojigt sätt. :slight_smile:

1 gillning

Man borde väl vara nöjd när enbart 2 av mina 26 bolag kom med en negativ vinstvarning, men den otroligt svaga börsutvecklingen sänker nog lite på glädjet och festande.
Administer och Revenio gav negativ vinstvarning, av dessa sålde jag bort Administer för tycker att det finns så mycket bättre bolag och med relativt billiga priser att jag köpte mera Gofore med pengarna.

1 gillning

Grattis! :slight_smile:

För min del gick resultatperioden dåligt, men tack vare en lämpligt diversifierad portfölj undvek jag katastrofen. Det fanns saker som jag kunde ha sett med efterhandsvisdom.

Jag är ganska dålig som investerare, så jag vågar inte koncentrera min portfölj eller ta för mycket av en så kallad “synpunkt”. Jag lägger till de bolag jag redan äger och försöker bli av med mindre “bumtsibum”-innehav. :slight_smile:

Har ganska långt samma tankar och strategi. En koncentrerad portfölj är bra så länge det går bra. Men det gör riktigt illa när trenden är emot dig. Vill inte längre vara i den situationen.

Därför har jag diversifiera ganska mycket. Borde dock jobba ännu med internationell diversifiering, men håller på med det så småningom. Dessutom lär man sig mycket genom att äga en större grupp av bolag. Lite skin in the game gör bra, då är man intresserad att följa med.

Dessa tider är nog helt bra på sålunda sätt att det är enkelt att kasta ut bolag som inte passar i portföljen och välja in bolag av högre kvalitet. För bolagen av högre kvalitet verkar lite billigare än i normala tider.

1 gillning

Jag har cirka 16-18 aktier eller fonder i min portfölj, nästan alla är från hemlandet utom två. Jag borde kanske titta mer utomlands och kanske ta lite mer risk…

Jag gillade den här poängen:

Det kan jag inte påstå. Å andra sidan har kostnadsutveckling de senaste åren varit fin, och estimaten för i år ser även bra ut. Jag förväntar mig ingen större dramatik på den här fronten. :slight_smile:

Förmögenhetsförvaltningen är ju det Aktia främst fokuserar på och där har det väl gått lite sisådär. Köpet och integrationen av Taaleri har ju tyvärr inte gått som på Strömsö. Å andra sidan är ju Aktia välkänt för sina ränteprodukter som ju ligger väl i tiden just nu. Precis som på kostnadssidan har jag väl inga enorma förväntningar/förhoppningar här. Det som ju mest bidrar till växande vinst på kort sikt är räntenettot, och euribor fortsätter klättra. På det stora hela är nog Aktia en ganska tråkig investering, vilket är precis det jag letar efter! :slight_smile: P/B ~1.0x och ROE ~13%, med en saftig dividend på 7-8% är ett typiskt exempel på vad jag gärna fyller min portfölj med.

1 gillning