Själv är jag verkligen ovetande om sådana företag och dessutom har bolaget på något sätt förblivit främmande för mig. Nu förstår jag detta företag lite bättre tack vare dig och kan nu bättre undersöka det själv.
Jag förstår också att att förutspå är nästan omöjligt.
Aktia har väl levererat en jämn ström av diverse besvikelser de senaste åren (Taaleri-integrationen, ”sist på räntenettotåget” bland de finska bankerna pga sina ränteskydd, medioker kostnadskontroll osv.), om än inte några massiva bakslag, så det verkar som om marknaden lite gett upp. Så tolkar åtminstone jag den sakta dalande kursen, trots att de senaste kvartalen nu varit bra. Därtill är ju hela den nordiska bankssektorn historiskt lågt värderad f.t. så det sänker också Aktia. På dessa nivåer så tror jag risken att gå in är mycket låg, och enbart direktavkastningen är redan i paritet med historisk indexavkastning. Om man som jag gillar kombinationen tråkig-låg risk-hög direktavkastning, så ser Aktia attraktivt ut. Det dåliga scenariot är IMHO att Aktia tuffar på och levererar en långsamt stigande dividend, och därmed ger ungf. samma avkastning som index. Ett positivt scenario är att Aktia får igång Taaleri-maskineriet på riktigt, vilket tillsammans med ett fortsättningsvis stigande räntenetto ger ett kännbart mycket bättre resultat på sista raden. Samtidigt återfår den nordiska banksektorn sina historiska värderingmultiplar. Då kan nog Aktias kurs stiga tiotals procent från dagens nivå - och dividenden öka rejält.
Disclaimer: jag ligger tungt i Aktia; envist sedan många år.
Om vi betraktar slutet av året och början av nästa år, vilka sektorer anser ni vara intressanta och vilka sektorer anser ni vara mer riskfyllda? Om ni ger korta motiveringar, skulle jag vara glad. @Lillen@Dividendseglaren@Johannes_Sippola@Aili@antti.jarvenpaa
Du inte frågade mig, men jag sku säga det finns intressanta möjligheter i OMXS/OMXH. Industriaktier (alla som har någonting att göra med real economy) eller sen de bortglömda tillväxtföretagen.
Det var ingen enkel fråga
Säger direkt att makro är inte min grej för jag följer med bolag…inte liksom riktigt sektorer.
Jag skulle gissa följande:
byggnadsindustrin kommer ha det ännu svårt. Men inom byggnadsindustrin finns det sektorer som har det bättre. Nybygge är liksom lungt sagt i pisset, men det finns intressanta möjligheter att kolla på bolag som är av bättre kvalitet om man har tålamod med cykliska naturen av verksamheten. Jag själv har plockat två bolag i min portfölj. Ena är Admicom och andra är Sitowise.
Utan något bevis tror jag att industrin kommer ännu ha det svårt i ett par kvartaler. Det illa är sällan liksom över på en kvartal enligt min erfarenhet. Jag personligen gillar inte mycket industri, utan tittar heldre på investment bolag från Sverige som är mera insatta på vilka bolag är bra. Jag hade Wärtsilä i portföljen, men i och med att många industriella bolag rapporterade dåliga siffror, sålde jag bort Wärtsilä…var efter Wärtsilä gav starkt resultat
Intressanta sektorer
Jag håller med @Verneri_Pulkkinen med bortglömda tillväxt bolagen. Hypen runt tillväxt bolagen har svalnat massor. Jag själv har ökat köpen i klassiska finska stjärn bolagen, alltså Admicom, Revenio, Talenom och Efecte. Är de billiga, nej. Men de är billigare än tidigare och många verkar spotta på dem, för de har kommit lite sämre resultat ett tag nu. Faktumet är dock att alla bolag är mera eller mindre cykliska och alla bolag stöter på problem, för eller senare. Det gäller för placeraren att fundera ut om problemen är långvariga eller tillfälliga. Med säkerhet vet man ju bara på efterhand.
It-servicebranschen. Det här var en bransch som älskades av placerarna för ett tag sedan. Men tydligen inte längre. Många av bolagen har fått riktigt ordentligt med stryk som Solteq och Vincit. Här tror jag att de håller på att bli en allt starkare polarisering, var de som har paketet i skick klarar sig bra och de andra slår huvudet i väggen. Jag äger ett bolag från branschen och det är Gofore. Personligen ser jag inget intresse för tillfället att äga andra bolag i branschen.
Konsumentbolag. Jag gillar konsumentbolagen för de är enkla att konkret förstå. Konsumenterna har haft det svårt, men ändå kunde många av bolagen rapportera bättre än förväntade siffror i Q2. Är liksom det värsta över? Eller håller det på att bli ännu värre? Det får var och en lista ut själva jag ökade med konsumentbolagen tidigare under året. Pressade ner högre medelkurser, för blev lite girig med en del av bolagen under korona tiderna och köpte t.ex Tokmanni med för högt pris. Nu sitter jag mera och väntar…
Verneri svarar när det inte frågas, men svarar inte när det frågas.
Jag ser att utsikterna för företagen i min portfölj är dåliga på sina områden. Inte nu på riktigt, men ibland får jag en känsla av det när jag läser sektoröversikter och analyser.
Tack så mycket för svaret! (och tack också till Pulkkinen)
Ditt svar var verkligen omfattande och intressant, det innehöll också saker som jag inte alls har tänkt på.
Det verkar som att eländet inom byggindustrin har diskuterats så mycket och hela tiden samt förutspåtts en dyster framtid, så jag funderar på hur mycket aktierna redan har reagerat på detta i förväg.
Jag äger själv mycket inom IT-tjänstebranschen och den verkar nu ha svårigheter, även om jag tror att de bästa företagen inom branschen på lång sikt kan dra nytta av den nuvarande situationen när sämre aktörer börjar trilla bort från tävlingen.
Thanks for asking! I have been following retail companies with great interest. Discount retailers have been glorified, and not without reason. Looking at the business development and longer term outlook, I consider Puuilo to be the most interesting company in the sector, even though I do not own it yet.
I like to buy cheap, which why I have get used to go Tokmanni. I’m interested to see how Dollarstore changes Tokmanni’s longer term growth. The acquisition looks good, but I would like to see more evidence how business roll on.
However, I believe that the discount retailer’s winning streak will continue in the coming years. Why? Because discount retailers were already successful when interest rates were at zero and consumer purchasing power was at its peak. Now in Finland, consumer purchasing power has returned to the levels of 14 years ago. So there should be plenty of customers.
Kesko is a giant in the sector and it has been great to follow its development for years. Its position in the grocery market remains strong, even if Lidl and S-Group are taking market share in a weaker economic cycle.
However, investors should focus more to the development of its building and home improvement trade. The construction sector is in a difficult situation, which is also slowing down Kesko, but at the same time it opens up opportunities for it in acquisitions, where Kesko has a good track record and good potential for growth and value creation for shareholders.
Somehow, Tokmanni has been a company I’ve enjoyed studying in recent years, but I’ve been overly biased against Kesko… I’ve been wondering, for instance, how it can continue to grow or improve profitability and so on.
I must say, sometimes due to my own biases, I’ve missed out on many good investment opportunities…
Indeed, the weaker situation should certainly help companies like Puuilo and Tokmanni. On the other hand, if a company like Kesko is a quality grocery retailer and a strong player, it can make successful acquisitions in a weak economic situation.
Kanske en lite konstig och onödig fråga, men jag frågar ändå.
Under rapportperioden följer jag verkligen ett stort antal företag och hinner då inte undersöka företagen närmare än baserat på analyser och resultat. Nu när rapportperioden på sätt och vis redan är över, börjar jag göra mer detaljerade analyser, och det är på något sätt lättare att fatta köpbeslut när börsen har lugnat ner sig.
Hur skiljer sig er investeringsuppföljning och köpbeslut mellan rapportperioden och utanför rapportperioden?
Vissa av mina vänner skiljer sig från mig genom att de inte följer så brett, men följer kanske en lite mindre grupp företag mer ingående, både under och utanför rapportperioden, och deras tillvägagångssätt är ganska lika.
Intressant fråga.
Om jag följde med mindre bolag, skulle jag säkert göra direkt under rapporteringsdagen en djupare analys…men i och med att jag följer med ganska mycket bolag, så hinner jag tyvärr inte. Man måste också vara på jobb och hinna studera
Oftast så kollar jag först in resultatet på morgonen. Kollar huvudpoängerna och läser VD:s ord. Om rapporten inte innehåller större överraskningar återkommer jag säkert först till resultatet efter rapportperioden. Jag nöjer mig med att läsa andras analyser i första hand.
Om det framkommer överraskningar Positiva/negativa så oftast önskar jag lägga mig in i saken närmare innan jag gör några ändringar…men beroende på hur bra jag får tag i situationen så kan jag köpa mera / sälja allt.
Sällan köper jag ett nytt innehav under rapporteringsdagen, utan bygger mera kännedom och gör köp utanför rapporteringsperioden.
Jag är ganska långsam på marknaden, särskilt nuförtiden.
Om jag anser att ett företag jag äger är bra och det inte finns för mycket av det i min portfölj, så lägger jag till mer. Att lägga till ett nytt företag i portföljen är lite svårare nuförtiden, eftersom jag är mer noggrann. Så jag kan inte snabbt köpa något om företaget inte är tillräckligt bekant för mig.
Självklart har många en god känsla för flera företag och kan med hjälp av sina Excel-tabeller fatta snabba beslut, till exempel under rapportperioden. Själv är jag en långsam amatör, så jag kan inte hålla jämna steg med den snabba takten under rapportperioden.
Jag skulle lägga mera värde på uthållighet, än snabbhet.
Att vara snabb är viktigt i många olika saker i arbetslivet, men i placerande ser inte jag det som nödvändigt. Riktigt bra placerare kan titta på marknaden i flera år utan att köpa något. En sådan placerare skulle jag vela vara…men har inte tålamod med sådant. Dessutom placerar jag från min lön, vilket betyder att jag ökar min tyngd i aktier så småningom.
Summa sumarum, det finns ett bra uttryck. To finish first, you first have to finish.
Jag köper aktier till min portfölj som jag föreställer mig att jag kan behålla i 5 år eller längre. Därför kan jag vara ganska långsam när det gäller att agera. Om jag är säker på att köpa något kan jag köpa det direkt när kursen sjunker.
Naturligtvis, om omständigheterna ändras, kan jag sälja snabbt också.
Jag måste säga att jag har just tänkte det här. Min kompis och jag startar en vadhållning och jag måste välja en finsk aktie som vinner hans aktie. Djävulen valde så bra att jag inte har vågat låsa mitt val ännu.
Det är lättare att plocka aktier, när jag har oändlig tid för att se vad som händer. Men här går tid ut i maj.
Det är inte så lätta.
Jag har funderat några alternativ, men jag är rädd att positiva nyheterna är någonståns längre bort.
Argh.
Kort sagt, det är verkligen svårt att säga om den närmaste framtiden, men kanske nästa år någonstans kommer goda nyheter att börja strömma in igen. Oavsett om det är början eller slutet av året, vet jag inte.
Det finns mycket att köpa på börsen och jag tänkte systematiskt ligga på köpsidan. Jag har köpte from sektorer som kräver högt kapital, men balansräkning är bra.
Jag räknar med att åtminstone räntorna sjunker nästa år eller kanske får vi se nästa svarta svan igen. Gå och vet.
Jag måste säga att den här tiden är också bra tiden att göra revoreningar. Så alla mina pengar går inte i börsen.
Det är intressant att fundera över. Kanske har jag också fått något att tänka på.
Jag tänker på det på så sätt att det är normalt på börsen när oväntade saker händer, dvs. aktiemarknaderna och världen kan alltid överraska. Det kan vara lugnare i världen och på börserna för stunden, men inte länge - det händer alltid något oväntat.
Jag fortsätter att placera pengar på börsen jämnt, jag är dålig på stora ekonomiska spekulationer, så jag kan inte tajma marknaden.
Det här med efficient market theory är nog något intressant. Jag anser att det finns två saker som folk ofta blandar.
Marknaden är inte “efficient”. Vi vet bra exempel på placerare som kan slå marknaden år efter år. Vi vet också att det förekommer rena idiotiska händelser på marknaden. Så tycker att det finns för mycket bevis på att det inte stämmer att marknadens skulle vara så effektiv att man inte kunde slå index.
MEN
Marknaden är ganska “efficient”. Det här med ganska efficient gör det redan tillräckligt svårt för största delen att slå index. Man skall inte heller underskatta marknadens krafter och dess talang att veta på förhand hur saker och ting kommer att utvecklas.
En fråga som jag skulle ställa gällande bilden du skickade, är att vad om marknaden förväntar sig ännu högre räntor? Jag själv slopade tanken på tidsbudna depositioner då räntan var 2%. Uppskattade heldre likviditet och möjlighet att t.ex köpa mycket aktier. Nu har räntorna stigit högre så nu överväger jag situationen på nytt