Investerarnas kafferum

När jag delade den där bilden/tweeten visste jag inte exakt vad jag skulle tänka om den. Jag tänkte att om jag delar bilden här så kan jag få tankar… och det lyckades jag med! Tack för dina bra tankar!

Ibland gör jag felet att tänka alltför starkt på att marknaderna är effektiva. Marknaderna är ofta effektiva, men inte alltid och aldrig 100 procent. Jag litar alltid mer på marknaderna än på mig själv, även om marknaderna inte är helt effektiva och ibland har fel. :slight_smile:

Jag var en host på HMS Capital Markets Day idag. :stuck_out_tongue_winking_eye:

“Ganska” bra ROCE för (asset light) bolaget. :face_with_monocle:

4 gillningar

Tufft och imponerande prestation av bolaget!
Kanske man borde överväga att placera mera i Sverige, de känner ju inte ens till hela kusetusmarkkinat, så det är möjligt att man kan få en avkastning på placerade kapitalet.

2 gillningar

Med en finsk persons ord:

“aivan sama mitä ostaa niin paskaa se näyttää aina olevan”

3 gillningar

Kan nog skriva under detta med hela hjärtat. Portföljen gjorde just new low för året och nu gick YTD på minus. Men det verkar inte liksom finnas något stopp på hur lågt man säljer t.ex mindre finska tillväxt profilerade bolagen. Och så får man stryk av indekset dag in och dag ut.

Men det är ju kännt att marknaden kan vara tokig mycket längre än vad en placerare har likviditet.

Imorgon får man spänna sig på hurudan resultat Puuilo kommer med. F-Secure gav stryk till portföljen igår, så har inte höga förväntningar…

4 gillningar

Yeeyy @Verneri_Pulkkinen gör succé var än han är :partying_face:!!

3 gillningar

Jag skulle absolut välja Warren Buffett. Okej, eftersom han är världens bästa investerare… eller åtminstone en av de bästa, och dessutom verkar han så mänsklig och äkta. :slight_smile:

Med vem skulle ni gå på lunch? Och varför? :slight_smile:

4 gillningar

Jag måste säga att alla skulle vara intressanta lunchsällskap och det skulle vara en ära att få prata med dem.

Men kanske skulle min inre ingenjör och kvinnlighet välja någon från den översta raden. det minsta vi förmodligen skulle ha gemensamt med Trump.

3 gillningar

Bra svar Aili. :slight_smile:

Troligen, om jag träffade en känd person, skulle jag inte alls prata om pengar, investeringar eller affärer.

3 gillningar

Jag tänker att med Elon Musk, Bill Gates och Elon Musk är lätta att tala samma saken om familjen, tymden, havet och olika framtiden teknoligier och vad man kan göra med dem.

Med Oprah, Warren Buffett och Trump det kunde var intressant att tala om människor som de har träffat och de situationer de har mött.

Pengar behöver inte kom up för att lära mig.

3 gillningar

This was a very interesting article.

:slightly_smiling_face: :point_down:

2 gillningar

:thinking:

2 gillningar

Hur sover ni för tillfället? Börjar kurstrycket kännas? :sweat_smile:

3 gillningar

lodtrycket är högt.

I min portfölj pågår en omvänd ränta-på-ränta-effekt. :smiling_face_with_tear:

På några månader har min tråkiga och diversifierade portfölj sjunkit med 15 procent. :rage:

3 gillningar

Samma hit, inget att hänga i julgranen. Samtidigt skulle man vela köpa ett och annat, men har försökt att stick to the plan. Köper ca. 1 i veckan. Allt som blir över av lönen går till marknaden, men tänker nog inte ingripa mina andra besparningar, för ingen vet hur länge detta kommer att hålla på…

3 gillningar

Jag bryr mig egentligen inte på något sätt hur det går under ett år eller inom ett par år, men min investeringskarriär har hittills gått dåligt och förra året var min investeringsportfölj ungefär -45%. Så nu skulle jag verkligen behöva åtminstone ett år där jag kan prestera bättre än index.

Jag jobbar med två jobb, sparar och studerar. Jag investerar regelbundet på marknaden och tar inga galna beslut. Jag hoppas innerligt att jag inte kommer att hamna långt efter indexavkastningen på lång sikt.

Nu känner jag mig orolig att marknaderna kan sjunka och förbli låga. Det kan komma en ny överraskning från världen, som en katastrof (till exempel Kina och Thailand, Ryssland och hårdare åtgärder), så då kan det komma ännu mer i min portfölj igen… man kan aldrig veta hur det kommer att gå. :slight_smile:

3 gillningar

Jag kommer verkligen att vara förvånad om man långsiktigt och konsekvent investerar och portföljen inte är tydligt positiv efter flera år. :slight_smile:

2 gillningar

Kan förstå att det känns jävligt. Rekommenderar att läsa historia, det hjälper att få perspektiv hur det gått tidigare till. Med det samma kommer du att märka att “this too shall pass” för vi har klarat alla tidigare kriser också. Viktigt är att bara klara det, dvs inte placerare för mycket så att du hamnar tömma portföljen på grund av att det känns för illa och ännu viktigare att inte använda skuld. Då kan man åka genom värre marknadssvängar.

Genom historia kan du se hur illa det tidigare sett ut, men ändå har marknaden återhämtat sig. Så ser inte själv någon orsak varför marknaden inte kan göra nya toppen inom några år?

Var själv förra äret ner -36% och detta år ca -5%. Sålde idag bort Incap för det var en jätte liten position och kommer använda cashen till en sådan position som jag är mer säker på.

3 gillningar

Du har verkligen rätt i det du säger.

Kanske är jag inte så orolig för marknaderna eller hur det kommer att gå på aktiemarknaden på lång sikt. Jag är mer bekymrad över hur jag presterar på aktiemarknaden.

Det ökar naturligtvis min oro att de första sex åren har gått dåligt, och jag funderar på att det inte gör något om jag förlorar lite gentemot index, men kanske marknadernas oberäknelighet och mitt eget agerande tillsammans bekymrar mig. :slight_smile:

3 gillningar

Jag ger mig gärna in här i diskussionen då jag känner mig väldigt likt dig här @börsen84 när du beskriver hur det känns för dig. Jag är relativt ung och oerfaren på marknaden, och har inte direkt slagit index mina första år på börsen heller. Men med det sagt, man måste börja någonstans och jag är ganska säker att man om några år kommer se tillbaka och tänka att man lärde sig mycket de första åren. Genom att generellt vara nyfiken, fortsätta läsa på och vilja lära sig kommer man bygga upp för sitt framtida jag, så tänker jag ofta. :smiley:
Och just nu är det extra kämpigt, ingen superpositiv känsla generellt på marknaden med något i mig tycker det är en lockande situation att hitta case för en lång tid framöver.

4 gillningar