Biohit: Medicinteknik företag med ingredienser för en vändning

Vi har publicerat en omfattande analys på Biohit. Bolaget utvecklar och tillverkar laboratorieutrustning, förnödenheter samt diagnostiska analyssystem anpassade för forskning, vård och industrilaboratorium. Du kan läsa analysen på engelska här.

Biohit är inriktat på gastrointestinal diagnostik och hälsofrämjande produkter. Bolaget har visat de första tecknen på en vändning efter en lång period av förluster. Vi bedömer att en hållbar resultatvändning är sannolik tack vare nya produkter, ett förnyat distributionsavtal i Kina och effektiv genomföring av strategin. Vi tror att utveckling av nya produkter och deras kommersialisering är avgörande för bolagets långsiktiga framgång.

4 gillningar

Vi har även publicerat en intervju på engelska med analytiker Antti Siltanen om Biohit.

4 gillningar

Många har följt Biohit i flera år; det finns mycket diskussion om det även på några forum, men nu får vi äntligen följa denna intressanta företagsanalytiker. Bättre sent än aldrig! :slight_smile:

Analytikern Antti Siltanen har gjort en utmärkt arbete.

Det återstår att se om Biohit lyckas vända sin riktning ordentligt. Åtminstone verkar det lite som att företaget trots risker rör sig framåt. Jag ser olika möjligheter, men det finns mycket som gör det svårt att bedöma företagets framtid.

2 gillningar

Du har så rätt, inte det lättaste bolaget att bedöma precis. Tycker själv att det är intressant att följa med hur bolaget klarar sig men eftersom jag är en gammal tant som inte vågar ta större risker med mina investeringar är Biohit inte något jag för tillfället vågar investera i :blush:

2 gillningar

Det är verkligen inte lätt att bedöma framtiden för det här företaget, men enligt min åsikt är det här något av en riskfylld företag som ändå är ett företag vars bransch man på något sätt kan förstå och dess affärsverksamhet. Ibland är företag inom denna bransch sådana att jag bara inte förstår dem, även om jag skulle vilja.

Det har skett mycket stora förändringar i företaget de senaste åren, så kanske är det nu chansen att visa vad detta företag är. :slight_smile:

Perhaps a bit of a silly question, but I’ll still ask:

Terve @antti.siltanen!

Can one follow Biohit’s industry other than by looking at the materials provided by Biohit and Inderes?

I can’t think of how I could track Biohit’s industry or activities from sources other than reading Biohit’s and Inderes’ articles. And I don’t have unlimited time available.

Thank you in advance for your response! :slight_smile:

Biohit rapporterar nästa onsdag!
Inför rapporten:

Biohit H1 on Wednesday: Looking East (inderes.se)

1 gillning

In my opinion, Biohit performed well and exceeded at least my own expectations. :slight_smile:

The company expects its revenue for the year 2023 to be between 12 and 13 million euros, with operating profit increasing compared to the previous year. In 2022, the operating profit was 1.1 million and the revenue was 11.0 million. Previously, Biohit had guided only for an increase in operating profit.

H1:
Revenue 6,5 (actualized) vs 5,8 (Inderes)
EBIT 1,5 (actualized) vs 0,8 (Inderes)

1 gillning

Översättning av VD:ns tankar från finska till svenska:

Biohit är i en mycket intressant fas som företag. Vi har tagit ett steg framåt i att utnyttja företagets innovations kommersiella potential och ser framåt med förtroende. Den åldrande befolkningen och den globala bristen på hälsoresurser är en ekvation där Biohits produkter som genererar kostnadsbesparingar och förbättrar behandlingens effektivitet har en viktig roll i lösningen.

Även om vi har lagt stor vikt vid försäljning, har vi inte heller glömt produktutvecklingen. Produktutvecklingens uppgift är att säkerställa att det finns något att sälja även i framtiden, trots den starka försäljningen som redan är igång. Vi utvecklar nya versioner av befintliga produkter och har även helt nya innovationer i pipelinen.

2 gillningar

Äntligen positivare tongångar och lite action i Biohit! Det verkar arta sig åt rätt håll, eller vad säger @antti.siltanen ? How would you summarize the wibe at the moment?

1 gillning

Positiva tongångar, absolutt! Företaget fokuserar på att bygga en ny grund genom att lägga fokus på försäljning, förbättra deras processer osv. I den senaste rapporten verkar deras ansträngningar materialiseras i siffror också. Vi kommer att släppa en rapport om Biohit imorgon, så håll dig uppdaterad!

2 gillningar

Sorry for missing your question earlier @börsen84,

There are industry research reports on gastrointestinal diagnostics but these are typically not available for free except for abstracts. Anyway the industry is quite defensice so I think we can be fairly confident that the industry at large will grow at the projected ~4 % cagr for the coming years. You can also always follow the performance of listed competitors.

Predicting GP sales by available data is not easy. Let me know if you figure it out :wink:

2 gillningar

Thank you for the excellent response, Antti! :slight_smile:

Jag har aldrig bråttom, så det behövs ingen brådska med mina frågor. :slightly_smiling_face:

Your answer is more than sufficient. If only there were a crystal ball to predict those sales…

1 gillning

Här är en ny rapport om Biohit, en riktigt väl utförd rapport. :slightly_smiling_face: :point_down:

2 gillningar

Tack för bra svar! Och rapport!

1 gillning

Här är analytikerns tankar om bland annat VD:s färska blogginlägg. :slight_smile:

2 gillningar

Here is the analyst’s comments when Biohit announced its strategy and goals until 2028. :slight_smile:

2 gillningar

Fantastiskt, en ny och gratis samt högkvalitativ analys av Biohit. :slight_smile:

In its recent strategy update for 2024-2028, Biohit said it aims to achieve 15-20% annual growth with an EBIT target of at least 10% of revenue. Compared to our previous forecasts, the targets emphasis growth, with profitability taking a back seat. We have updated our forecasts to higher growth, but contrastively we have slightly lowered our earnings expectations. With capital geared towards supporting growth, we no longer expect dividends in the coming years. The valuation picture has remained largely unchanged, and the risk/return ratio of the stock remains attractive.

2 gillningar

Här är mina tankar om detta företag:

Det har skett förändringar inom Biohit, och några större problem har också hamnat mer i bakgrunden. Detta grundar sig inte på en exakt analys, men den “nya” VD:n verkar vara försäljningsinriktad och rationell, och det verkar som att företaget gör rätt saker. Även om jag inte är någon särskild expert inom branschen och inte själv har exakta detaljkunskaper om ärendena, vet jag inte om företaget faktiskt gör de rätta besluten eller bara marknadsför sig så väl just nu att jag är nöjd. :slight_smile:

Riskfaktorn för företaget har nämnts både i en omfattande rapport och fortsatt företagsrapport att det är beroende av den kinesiska marknaden. Kina är alltid… hmm… utmanande eller verkar åtminstone så.

Jag funderar också på att Biohit förmodligen behöver nya produkter, och enligt min åsikt, om det fanns stora produkter på väg inom de närmaste åren, skulle det antydas eller berättas på något sätt. Biohit har begränsade resurser, om man bara tänker på storleken, även om det finns en stor kassa, men ändå. Å andra sidan kan man av konkurrensskäl inte heller ropa för mycket om det.

Jag vet inte när företaget har gamla produkter och det verkar som att det är svårt att få något större ut av dem med resurserna från ett sådant litet företag. Visst är små ökningar i intäkterna bra, om kostnaderna inte ökar mer än fördelen från intäkterna.

Den nya strategin låter bra, jag själv fick inte ut några exakt starka fakta från den, så jag jublar inte mer om det, men det handlar säkert också delvis om min förståelse. Att fokusera på mag-tarmkanalens frågor är förmodligen fortfarande rätt beslut, att utvidga marknadsföringen låter alltid bra (naturligtvis kan det bli mer kostnader än fördelar), att komplettera produktutbudet låter rimligt (självklart skulle några hänvisningar till nya starka produkter vara trevligt), och att fokusera på försäljning kan spela en mycket stor roll; eftersom försäljningen ofta har varit ett hinder för finländska företag och deras produkter.

GastroPanel® har burit, bär och kommer förmodligen fortsätta att bära företaget framåt. En sådan produktfamilj ger stabilitet och grund. Tydligen har den en god ryktbarhet, är lättanvänd och fungerar som ett effektivt screeningverktyg, men tydligen inte tillräckligt exakt för mer detaljerade undersökningar eller något liknande.

Genom att titta på siffrorna har det varit en vändpunkt, och siffrorna har gått åt rätt håll. En stark balans minskar risken.

Jag lockas åt rätt håll av de positiva siffrorna och den tidigare nämnda balansen, samt den säljinriktade VD:n, som verkar förstå rationalisering av verksamheten. GastroPanel spelar en viktig roll, även om företaget tydligt behöver nya produkter vid sidan av de äldre och vidareutvecklingsbara produktfamiljerna. Om effektiviseringen “snyggar till siffrorna” ytterligare och den nuvarande säljinriktningen tar ut potentialen kraftigt, kommer jag som investerare att andas ut de kommande åren. Men som lekman och okunnig inom området är jag spänd över hur ett litet företag kan utveckla och marknadsföra nya produkter som skulle bära ännu längre.

1 gillning

Säker avkastning och enorm tillväxt? :scream:

Här är en färsk analys av ett intressant företag.

Biohit’s H2 exceeded our expectations in terms of growth and earnings were in line with our forecasts. Revenue growth was supported by positive development in various products and markets. We raise our revenue growth forecasts with the company’s good track record. We raise our earnings forecasts more moderately due to the increase in cost levels. The valuation picture has remained largely unchanged and the risk/reward ratio of the stock is attractive enough in our opinion to support a Buy recommendation.

image

1 gillning