Starbreeze - Allt börjar med PAYDAY 3

Idag går aktiekursen åt ett annat håll…

1 gillning

Igår fick spelarna som köpt silver- och gulversionerna tidig tillgång till PAYDAY 3. Jag spela PAYDAY 3 ungefär 2 timmar igår på PC. Jag hade inga tekniska problem, och mitt intryck av spelet var bra. Allt gick dock inte lika smidigt på PS5 var spelet inte fungerade korrekt. Detta problem upprörde PlayStation-communityn, som hade sett fram emot att spela spelet. Problem som detta är olyckligt men i det stora hela tror vi inte att detta är ett större problem. Nedan vår kommentar på engelska om detta.

Spelets officiella lansering är på torsdag, och det är då PAYDAY 3:s GaaS-berättelse verkligen börjar. PAYDAY 3 är för närvarande det tredje mest sålda spelet på Steam och hade en upp till 35 200 samtidiga spelare igår på Steam.

6 gillningar

@Isa_Hudd and @anton.damsten ja kafferast och Starbreeze :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Senaste kommentaren från Anton angående PAYDAY 3 och hur det har mottagits sedan sin release. :slight_smile:

3 gillningar

Nedan vår senaste kommentar gällande PAYDAY 3. Under lanseringshelgen hade PAYDAY 3 en topp med samtidiga spelare (CCU) över alla plattformar på 218 250 och en topp med 1 347 510 unika spelare (DAU). Starbreeze Nebula har för närvarande 3 794 172 registrerade användare. Siffrorna ser lovande ut, men de tekniska problemen som upplevdes förra veckan har fortsatt och gjort spelarna besvikna. Baserat på de preliminära siffrorna verkar PAYDAY 3 ha förutsättningarna för långsiktig framgång, förutsatt att det kan åtgärda de tekniska problemen och återvinna förtroendet hos sin community.

För läsaren som vill veta mera om situationen kan jag rekommendera videon nedan.

2 gillningar

Snackisen PAYDAY 3 har fortsatt sen de tekniska problem uppstod med matchmaking-infrastrukturen när spelet hade släppts. Här kan ni läsa @anton.damsten senaste kommentar angående Starbreeze och just PAYDAY 3.

Kan spelet ha en vecka med fullt spelande och inga störande servrar kan processen med att vinna tillbaka förtroendet från spelarna börja.

5 gillningar

Nu finns även senaste analysen av Starbreeze ute och du finner den här nedan. Sedan lanseringen av tidig åtkomst har Starbreeze aktiekurs har minskat med 39%. Nu kan du läsa @anton.damsten tankar om den nya rekommendationen, sänkta riktkursen och lägre förväntade försäljningssiffror. Och såklart mycket mer än bara det. :smiley:

4 gillningar

På twitter (X) eller vad man skall kalla det nuförtiden :), dök följande kommentar upp. Om jag har fattat det rätt, så finns det inga officiella försäljningssiffror att följa? Eller har jag fallit av kärran i infoflödet igen :wink: , vad säger du @anton.damsten ?

1 gillning

Hej Isa,

Korrekt, inga officiella siffror angående försäljningen av PAYDAY 3 har publicerats av Starbreeze eller Plaion. Den 2 oktober meddelade Starbreeze att cirka 3,2 miljoner unika spelare (MAU) hade spelat PAYDAY 3 under september 2023. Eftersom PAYDAY 3 även kan spelas via Microsofts prenumerationsservice Game Pass så vet vi tyvärr inte hur många av dessa 3,2 miljoner människor faktiskt har köpt spelet. Baserat på denna information uppdaterade vi våra estimat den 2 oktober (se här).

Starbreeze rapporterar sitt Q3 resultat den 16 november och vi ser fram emot att får till information gällande PAYDAY 3. Vi kommer senast i samband med Q3 resultatet att uppdatera våra estimat gällande Starbreeze.

1 gillning

Starbreeze will report its Q3 results on Thursday at 6.45 am CET. With PAYDAY 3 being released during the quarter, we expect a significant increase in revenues and profits. So far, no official sales figures for PAYDAY 3 have been released, but we know that about 3.2 million unique players played the game during September. Since then, however, the player count (on Steam) has decreased markedly due to, among other things, technical issues experienced after launch. The decrease in player count creates downward pressure on the short-term estimates. If Starbreeze manages to entice players to return to the game with new updates, the game’s fortunes might still improve.

1 gillning

Starbreeze har släppt sin Q3 rapport och såklart är PAYDAY 3 dominerande i siffrorna. Nettoomsättningen uppgick till 494 miljoner kronor där:

  • PAYDAY 2 stod för 51,6 miljoner kronor
  • PAYDAY 3 stod för 441 miljoner kronor

”Såväl intresse som initial försäljning översteg våra förväntningar, det märktes att många har väntat länge på att få spela Payday 3. Det blev dessvärre snabbt tydligt att den infrastruktur som spelet vilar på inte höll – detta trots omfattande både interna och externa tester som genomförts fram till lansering. Konsekvensen är att försäljningen efter perioden är något lägre, men vi är övertygade om att det vi har framför oss kommer öka försäljningen över tid. Jag har själv ofta sagt att ‘du är aldrig bättre än ditt nästa spel’, och händelserna i september och oktober ger förstås skäl till omfattande analys, utredning och handling”, skriver vd Tobias Sjögren.

3 gillningar

Bifogat vår nyaste Starbreeze rapport.

Situationen kring Starbreeze och PAYDAY 3 är för närvarande ganska binär, och sannolikt kommer vi inom de kommande 12 månaderna att se en betydande rörelse åt det ena eller det andra hållet, beroende på om PD3 återhämtar sig eller inte.

Starbreeze nuvarande rörelsevärde på cirka 360 MSEK är mycket lågt, förutsatt att PD3:s spelarantal återhämtar sig med kommande uppdateringar. På siktet är detta dock fortfarande osäkert, men alla kort ligger fortfarande på bordet för att detta ska kunna ske. Vår åsikt är att förhållandet mellan avkastning och risk fortsättningsvis är någorlunda positivt på grund av den låga värderingen. Dock har prognosriskerna ökat efter den besvärliga lanseringen, och av den anledningen vill vi inte för närvarande innehava en starkt positiv rekommendation.

Estimaten kommer att drivas av PD3:s återhämtning eller brist på sådan under de kommande kvartalen. Därmed anser vi att det är skäl i detta fall att lägga mera vikt på rekommendationen än riktkursen, vilket är vad vi även generellt sett rekommenderar.

2 gillningar

@Isa_Hudd intervjuade Starbreeze:s VD Tobias Sjögren.

Lanseringen av Payday 3 kantandes av tekniska problem. Kvartalets nettoomsättning däremot, uppgick till närmare en halv miljard kronor, vilket innebär att bolaget nått break-even gällande de investeringar som gjorts fram till lansering. VD Tobias Sjögren sammanfattar arbetet med att återfå spelarnas förtroende, bolagets inkomstströmmar, finansiella ställning samt kommande projekt.

1 gillning

Detta fick jag på twitter:

Statistisk analys och inlägg om Starbreeze och Hexatronic.
Kolla in:

Veckans önskemål (vecka 47) – Backtesting (statistical-finance.com)

1 gillning

är detta ett skämt? :thinking:

2 gillningar

Fick en direkt fråga på X/ twitter, kopplad till intervjun med Starbreeze VD Tobias Sjögren för en vecka sedan.
Kommentaren var följande :slight_smile: (Se nedan). I och med att profilen var öppen och kommentaren syns i mitt eget twitterflöde, så vågar klistra in den.

Dvs: att jag hade missat att fråga hur de skall finansiera två AAA produktioner.

Härlig kommentar, iom att detta var något jag definitivt själv funderade över. Vad dock inte lika finkänslig i mina kommentarer :rofl:. …
15,11 minuter in i intervjun (direktlänk nedan) ställer jag frågan rakt ut:

  • Kommer ni att ha råd med dethär” ( är min direkta fråga), där jag sedan utvecklar mitt resonemang med att stroleksklassen för följande AAA spel, dvs BAXTER ligger på samma nivå som PAYDAY 3 (dvs i praktiken 40-50 miljoner euro).

För PAYDAY 3 hade Starbreeze en förläggare som deltog i utvecklingskostnaderna, medan bolaget i BAXTERs case själva ämnar stå som publisher

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning på basen av VD:ns kommenterar. MINA EGNA tankar i detta skede är följande:

  • Positivt att bolaget nu tränar på mindre projekt som trepartsförläggare → detta ger erfarenhet av publishing delen (på ren svenska: bättre att göra bort sig smått, och lära sig under vägen, än att gå ut hårt o få smäll, dvs inleda publishingverksamhet iom AAA, aka Baxter). Alla nya projekt har “barnsjukdomar”, oberoende om det gäller spelutvekling, ny teknik, eller helt andra innovationer

  • I och med att man själv är förläggare behåller man makten längre i egna händer, samt förbättrar det egna kassaflödet på sikt! (Dvs hjälper även att betala löpande kostnader).

  • Allt är naturligtvis relativt då man väger frågan “har vi råd?”, men ett kassaflöde utan “lag” (dvs fördröjningen som uppstår iom att 1) förläggaren först skall ha sina kostnader täckta, och man 2) först därefter kan börja fakturera förläggaren på den "återstående delen, efter break-even (eller recoup, som man säger i branschen) är naturligtvis alltid hemåt.

  • Det som däremot är negativt (den andra sidan av myntet) är naturligtvis det facto att en större dela av kakan, dvs av själva utvecklingskostnaderna faller på Starbreeze själva. Om man, ur ett finansiellt perspektiv synar caset närmare i sömmarna är den finansiella positionen för bolaget en helt annat vid inledandet av utvecklingen av Baxter än vid motsvarande läge för PAYDAY 3.

  • I och med nyemissionen är balansen städad och skuldmässigt inte alls belastat (alltid bra!). Detta är ett helt annat utgångsläge än att komma ur en närpå konkursliknande situation och vara fullständigt beroende av utomstående finansiering, samt förläggare.

  • Vad en förläggare bl.a. tillför är ju, förutom delning på den ekonomiska (framförallt utvecklingsmässiga) bördan även nätverk, förhandlingsposition och tillgång till distributionskanaler. VDn lyfter dock fram att man inte alls ställer sig främmande för olika typer av samarbeten med andra aktörer i branscher framöver.

  • Man bör även komma i håg att även om själva lanseringen kantats av problem för PAYDAY 3, så är varumärket fortfarande starkt, vilket antalet spelare + communitymedlemmar tyder på.

  • Därtill går man nu ut med infon att spelet har “recoupat”, el som rubriken antyder: “break-even” har nåtts. Dvs alla spelutvecklingskostnader är täckta. Detta betyder ju, i praktiken att alla intäkter är “hemåt”, dvs kassaflöde som kan täcka löpande kostnader.

  • Att förläggaren fortfarande tar sin del är en annan diskussion och att de intäkter som skapar kassaflödet alltid kommer med fördröjning tycks jag tydligen ha behov av att upprepa, men trots detta, så är det ändå “reda pengar i kassan” , dvs ja: varför skulle man inte ha råd? Detta, i synnerhet som man inte längre har skulder som kostar i samma utsträckning.

  • Humankapitalet då? Ja, detta avhandlas även i intervjun: vissa personer kommer att vara “tied up” med att jobba vidare på PAYDAY 3, andra fast i att upprätthålla PAYDAY 2, MEN: samtidigt har man även lyckats rekrytera + behålla personal.

  • För en som inte är alltför bevandrad i spelbranschen kan man faktiskt se det ur ett helt annat perspektiv: DET ÄR, först och främst varumärken och humankapital som KOSTAR. Och det är inte så betungade: OM man väljer att jämföra med, vad vet jag verkstad, gruvor, flygbolag och what not (allt annat kapitaltungt) .

OBS! Stor disclaimer: jag äger inte aktien, jag har svårt för spelutvecklare överlag, som ekonom. Vad jag INTE gillar är den otroligt dåliga insynen (röriga pengaströmmar: gäller alla bolag), den svåra förutsägbarheten (du vet aldrig hur spelarna reagerar och tar emot ngt) samt laggande kassaflöde (med det sagt: om Starbreeze i framtiden jobbar mer åt förläggarhållet, så blir detta bättre!).

MED DET SAGT:
Spelutveckling = verkligen här för att stanna! Dvs en megatrend, som inte kan förnekas.
Kritik kan man alltid ge, MEN: Starbreeze är ett bolag som verkligen sett om sitt hus och rest sig från askan. Att en release kantas av svårigheter behöver ej innebära undergång på sikt. Varumärket är starkt och PAYDAY 2 bidrar i sin tur till kassaflödet.
Trepartsförläggarverksamheten ser jag som en positiv utveckling. Kunskap, som väl förvaltad kan leda till stora möjligheter i framtiden.
Städad balans! Alltid bra! I synnerhet i tider då pengar kostar, dvs även löpande
Ännu om lanseringen: kommunikation och kundförhållanden är allt! Samt att bibehålla och stärka förtroendet. Starbreeze har en egen community, även en egen plattform. Rätt utnyttjad = stora fördelar på sikt!

https://www.inderes.se/videos/starbreeze-q323-break-even-for-payday

2 gillningar

Njaa, var och en tolkar det som hen vill :+1:, åtminstone ett inlägg i diskussionen, vilket är fritt fram att göra :smiley: ! Önskar ett alldeles utmärkt veckoslut!

1 gillning

Nyheter från Starbreeze :slight_smile:

1 gillning

Starbreeze kommer att rapportera sina Q4-resultat på torsdag. :slight_smile:

1 gillning

Isa dina intervjuer med Tobias är intressanta, kan du inte spela in en ny intervju med Tobias nu efter att de släppt en rapport samt kommit med info om ‘Operation Medicbag’ :slight_smile: ?

2 gillningar