EG7 – Blev TikTok trenden en vändpunkt?

Jag bevakade i början av pandemin flertalet gaming-bolag och däribland EG7. Sedan dess har det varit en rätt krokig historia för bolaget med kursuppgång och fall som kröntes med uppmärksammat VD byte och EG7 försvann ur mitt synfält.

Människan har en tendens att gilla en bra comeback story och även om vi må ha lärt oss en del av styrkan i SoMe generationen efter låten Running Up That Hill från 1985 medverkande i Netflix’s Stranger Things så var det kanske inte på börsen vi trodde att vi skulle kunna få en liknande berättelse. Men EG7 spelet My Singing Monster, som fyllde hela 10 år i slutet av förra sommaren, återupplivades efter en TikTok trend och blev ett av de mest nedladdade iOS spelen 2022.

Aktien är upp över 100% på en rullande 12-månaders basis i skrivande stund och under de senaste veckorna har även flertalet svenska aktie-poddar satt EG7 under bevakning där de framförallt kanske nämner det starka kassaflödet.

Idag 22 maj meddelade storägaren Alta Fox att de uppmanar styrelsen till att se över olika strategiska alternativ där kanske mest uppmärksammat en 100%ig försäljning ingick.

Är det någon som har tittat närmare på EG7 och håller med Alta Fox analys att aktien ska vara undervärderad? Eller är det redan ’’för sent’’ att gå in?

7 gillningar

My singing Monster satte ju intressant nog EG7 tillbaka på kartan… MGI gjorde sig av med EG7 iom strömlinjeformningen av sin egen verksamhet (bort från spel), så detta är säkert ngt som @anton.damsten har bra koll på. Eller hur går dina tankar kring caset?

Also @Atte_Riikola : do you have an opinion about EG7?

3 gillningar

I don’t have strong opinion about EG7 even though I have from time to time looked through their earnings materials. I think I was many years ago looking it a little bit more in detail when the company was still named Toadman Interactive.

I also noticed Alta Fox’s statement about the company and only in light of the current consensus estimates, it is easy to say that the valuation looks pretty low. Numbers below are from Capital IQ.

Because I have not done any deep dive into the company, I don’t know how realistic those estimates are. I also haven’t played any games of EG7 so I don’t have any opinion about the quality of the games portfolio. It seems that My Singing Monsters has performed really well in the past couple of quarters, but it is interesting to see, what will be the new run-rate for the game after the dust settles.

The lates earnings presentation can be found from here:

3 gillningar

Efter att ha fått lite upprättelse på senaste tiden för sin vändning inom bolaget är EG7 nu tillbaka i blåsväder. Det är inte helt lätt att förstå sig på nyheten som nyligen kom ut (för min del) men mottagandet på marknaden och hos investerare har inte varit positiv överhuvudtaget. EG7 håller en kapitalmarknadsdag under nästa vecka och det kommer bli väldigt intressant hur tonen kring detta kommer vara.

2 gillningar

Såhär skriver @Atte_Riikola och @anton.damsten om bolaget i artikeln:

Valuations in the gaming sector have gone down in many places

Publicerad i dag.

Läs artikeln i sin helhet:

2 gillningar

Q3 siffror från EG7.

July – September 2023 in Summary

  • Net Revenue of SEK 517.3 (444.5) million, representing 16.4 percent organic growth.
  • EBITDA of SEK 114.5 (123.2) million.
  • Adjusted EBITDA of SEK 140.7 (113.1) million, corresponding to 24.5% percent growth and 27.2% percent margin. The net adjustments for non-recurring items totaled SEK 26.2 million, consisting of SEK 31.8 million in revaluation of Earn-Out liability for Piranha and -6.3 million in restructuring reserve reversal for Antimatter Games’ closure.
  • EBIT of SEK 43.0 (59.2) million.
  • Adjusted EBIT of SEK 78.4 (56.9) million.
  • Profit before tax of SEK 37.1 (49.5) million.
  • Earnings per share of SEK 0.11 (1.35). Adjusted earnings per share of SEK 0.43 (0.30).
  • Cash flows from operations of SEK 112.8 (131.3) million.
  • Cash balance of SEK 472.5 million with no bank debt at group level.
3 gillningar