Den andra DLC:n Boys In Blue gick live i torsdags (27 juni). Hur togs den emot?
Av att döma från diverse forum/videos/inlägg var den övergripande feedbacken avseende spelinnehållet och speldynamiken positiv. Vi kan även få ytterligare stöd av detta från omdömen på Steam avseende DLC:n, där 84 % av omdömena var positiva och resterande 16 % negativa. Antalet omdömen om ca 300 st är dock relativt tunnt varför inga större växlar kan dras från det, men det ger likväl en indikation.
Däremot uppstod det timmar av förseningar av själva DLC-släppet samt några mindre tekniska problem, exempelvis där vissa spelare hade svårigheter att få tillgång till sin kompensation samt logga in på Nebula, vilket ledde till viss frustration.
Hur var spelaraktiviten då? På Steam kunde vi see en topp om 3,286 CCU under de 24 första timmarna och under helgen pendlade spelaraktiviteten mellan ca 1,300-2,600 CCU. För övriga plattformar (t.ex. Xbox, Playstation och Epic Games) har vi ingen insyn vad gäller spelaraktiviteten, men troligtvis är Steam fortsatt den populäraste plattformen, likt såsom det har varit med föregångaren under alla år.
Siffrorna är fortsatt i underkant jämfört med föregångaren och det är en bra bit kvar för att spelaraktiviteten på PAYDAY 3 ska tangera PAYDAY 2. Men det är samtidigt ett steg i rätt riktigt och spelaraktiviteten på Steam i samband med lanseringen av Boys In Blue var den högst noterade i år. Viktigt för Starbreeze nu och framöver är att hålla uppe engagemanget i spelet och det vi vet är att den tredje samt fjärde DLC:n - The land of the Free och Fear and Greed – kommer att släppas inom loppet av tre månader. Parallellt fortgår arbetet med Operation Medic Bag (”OMB”) där efterlängtade uppdateringar såsom offline mode kvarstår att leverera.