Starbreeze - Allt börjar med PAYDAY 3

Det har varit relativt tyst på Starbreeze-fronten på sistone, men det händer saker ”bakom kulisserna”. I detta inlägg tänkte jag därför att vi skulle gå igenom det senaste som har hänt avseende PAYDAY.

Starbreeze släpper idag (27 juni) den efterlängtade DLC:n (nedladdningsbart innehåll) Boys in Blue, vilken är den andra av de totalt fyra planerade DLC’s som Starbreeze har kommunicerat kommer att släppas under 2024. Med DLC-släppet tillkommer även en rad av gratis innehåll (t.ex. nya vapen och masker) samt en ny heister i form av Clover, vilken har varit en uppskattad heister i föregångaren. För mer information om Boys in Blue finns en informativ video här.

Sedan rapportsläppet den 14 maj 2024 har Starbreeze även kommit med en del uppdateringar/förbättringar i spelet i enlighet med bolaget initiativ Operation Medic Bag (”OMB”). Till exempel har man släppt den fjärde patchen inom ramen av OMB, vilken innehöll ett nytt progressionssystem (Infamy Point-system), nya roterande ”stealth- and loud modifiers” för ytterligare spelstilar och utmaningar, samt ”Assassin skill line” och ”Mask of the week”.

Som vi kan se på Steam (den enda tillgängliga källan för att följa spelaraktiviteten) så fick denna OMB-uppdatering en initialt positiv effekt på spelarantalet i PAYDAY 3, men effekten blev relativt kortvarig och spelarantalet föll sedan tillbaka till nivåer innan uppdateringen.

Det är tydligt att PAYDAY-communityt har saknat möjligheten att spela PAYDAY 3 i offline-mode samt solo-mode. I början av juni kom Starbreeze ut med lite uppdateringar kring detta där man sa att man kommer att börja med att lansera solo-mode, vilket kommer att ske i två steg. Det första steget kommer att komma i form av en beta-version som fortfarande kräver att man är uppkopplad till spelets servrar och för att spara gjorda framsteg i spelet behöver man återansluta till servrarna innan spelet stängs av. Betaversionen av solo-mode förväntas släppas efter Boys in Blue och kommer endast att vara tillgänglig för Steam-spelare samt pågå i ungefär två veckor. Avseende offline-mode, så förväntas funktionen komma senare och Starbreeze ämnar återkomma i frågan.

Vidare har Starbreeze i ett blogginlägg gett mer information gällande den framtida prisättningen av DLC’s, och just prisättningen av DLC’s har varit ett hett ämne där reaktionerna från communityt har varit genomgående negativa. Dom viktigaste punkterna i blogginlägget inkluderar justeringar av DLC-prissättningen, där man avser reducera priserna för DLC’s under det första året (2024) med cirka 33 %, samt kompensera spelarna som köpte Syntax Error-, Silver- eller Gold-utgåvorna med ytterligare kosmetiska föremål. Syftet är att tillföra värde till befintliga utgåvor samtidigt som man introducerar ett Gold Pass som ger allt som Gold-utgåvan erbjuder och de ytterligare kompensationerna som nämndes ovan. Starbreeze menar att de gör vad dom kan för att åtgärda DLC-prisättningen inom ramen av dom begränsningar som tidigare beslut tillåter. I nedan bild visas hur kompensationen kommer att fördelas baserat på hur du köpte den första DLC:n Syntax Error:

Det ska bli väldigt intressant att se hur Boys In Blue tas emot och huruvida det blir en trendvändning i spelarantalet i PAYDAY 3 eller om det blir, likt tidigare, en initialt positiv effekt för att sedan återgå till cirka 300-600 CCU som spelet har taktat under en större del av året.

2 gillningar