Sectra AB — a healthier and safer society

Sectra AB är ett företag grundat 1978 som verkar inom medicinsk teknik, främst inom medicinsk bildhantering såsom radiologi och patologi, samt cybersäkerhet och krypterad kommunikation. :slight_smile:

Sectra is a supplier of security solutions. The largest business focus is in medical technology and cyber security. The company develops IT solutions that are used among hospitals, institutes, and authorities on a global level for handling critical infrastructure and sensitive data information. The largest operations are in the European market, where the solutions are sold via most subsidiaries. Sectra was founded in 1978 and is headquartered in Linköping.

image

2 gillningar

Jag gjorde detta för din skull. :sunglasses:

obama kicking door youre welcome gif » TwistedSifter

2 gillningar

Tack @börsen84 för kedjan :star_struck: - tack @Lillen för uppslaget! Iom att vi haft liknande tankar i andra case tidigare - får du gärna utveckla dina tankar gällande Sectra. Känner instinktivt att den hamnar i “för svårt - för osäkert” högen för egen del… MEN, som sagt: utveckla gärna! Du brukar ha hållbara resonemang. (Eller så är det bara jag som är bias… )

Vet man vem som ligger bakom innovationen? Iom Linköping: har bolaget universitetsanknytning? (Kastar fram utan att veta desto mer).

Opererar i ett antal länder (snabb koll på hemsidan). Är man aktiv i USA? Finns det ngt patent (frågar jag utan att riktigt har fattat vilken typ av lösning man riktigt säljer… )

Har redan funnits en tid? - Dvs grundat 1978. När börslistat?

1 gillning

Nu drar jag ur minnet, vilket man inte alltid borde göra, men det är redan en liten stund sedan jag kollade på bolaget… anyhow :joy:

Sectra kändes för mig även att gå till “too hard” högen. Det är svårt att påstå att aktien skulle vara billig och svårt att förstå deras business model.

Men enligt vad jag förstod, så kör man upp verksamhet i sjukhusen så småningom och Sectra betalas enligt användningsmängden. Så de borde ha en ökande omsättning av nuvarande avtalen i framtiden. Men det största problemet för mig var att förstå “how much”. Hur mycket kan de skala upp försäljningen? Oftast i sådana fall kan valuationen verka dyr, men om man kan uppskatta framtida inkomstkällor så kan den de facto vara billig…men det kan jag inte svara på :joy:

Om jag kommer rätt ihåg har de kunder i USA, men tyvärr kom jag inte helt och hållet underfund med vad själva produkten var. De blev börslistade år 1999.

2 gillningar

Jag har haft lite jobbigt att förstå vad exakt Sectra gör för produkter. Det kommer inte solklart fram på deras sidor. Kanske var det @Isa_Hudd som sade samma?

Här kom iallafall fram vissa saker:

Plattformens bibliotek av verkliga kliniska fall ger universitetets röntgensjuksköterskestudenter en bättre inlärningsprocess, främjar självständigt lärande och underlättar för distansstudier. Genom att addera Sectras utbildningsplattform till deras befintliga Sectra-lösning för medicinsk bildhantering minskar de avståndet mellan utbildning och den kliniska verkligheten.

Bland dessa beställningar ingår enheter av Sectras godkända mobilkrypteringssystem samt förlängningar av befintliga supportavtal gällande samma system. Lösningen säkerställer att användarna på ett säkert och effektivt sätt kan överföra säkerhetsklassificerad information - information som, om den faller i orätta händer, allvarligt kan skada säkerheten för en nation eller dess allierade.

2 gillningar

Detta blir ett tillägg i “too hard” högen för min del. Det jag inte fattar, det måste jag avskriva. För krångligt för mig, iaf just nu. Man kanske missar många chanser, men man sparar även tid (och magsår) med att tänka såhär.

O svar på frågan: framgår ej tillräckligt tydligt, inte enligt min måttstock. OBS: felet är antagligen hos mig :slight_smile: !

1 gillning