NIBE – rejält kursras, men megatrenderna består

Jag har varit sedan länge en buy and hold investerare i NIBE. Jag gjorde min investering efter en slarvig kontroll av nyckeltal samt med den insikten, att en marknadsledare måste ju klara sig på en tillväxtmarknad där behovet på bergvärmepumpar borde vara närapå oändlingt stort.

Till min stora besvikelse har NIBE inte levererat. I efterhand, utan att kolla destomera nyckeltalen är det lätt att förstå varför. NIBE har en i princip perfekt produkt, men saknar kunnande som skulle krävas för att värmepumpen skulle vara lätt att använda. Jag har nu haft i över ett år en NIBE bergvärmepump hemma som jag här mycket nöjd med, bra prestanda, säker leverantör, bra servicenätverk etc.

Det finns bara ett problem, som antagligen förklarar aktiekursens dystra utveckling. It is the software stupid, mjukvaran är från förra årtusendet.

Som ett enda litet exempel borde NIBE ha en OTA möjlighet, där man borde kunna justera hur man kör kompressorn då börselpriserna varierar. Det är borde inte vara rocket science, och vissa tillverkare ( som kanske inte är så säkra leverantörer) har faktiskt något åt det hållet.

Så länge NIBE inte utvecklar sin mjukvara kommer deras pumpar aldrig att sticka ut på marknaden. Jag tycker att med alla dom möjligheter som en grön omställning innebär, måste man ändå inse i sista hand att alla konsumenter inte är ingenjörer. Å andra sida kan man ju alltid spekulera, att någon överrasking sker i form av företagsförvärv, dvs någon aktör inser företagets dolda potential.

I väntan på bättre tider… i bland blir man väl förälskad i sina aktiepositioner, men trots allt har jag inte än tappat hoppet.

5 gillningar