NIBEs Q1 rapport är ute. Ett svagt första kvartal men inledningen av handeln är positiv, upp 3-5%.
Nibe släppte under morgonen bolagets rapport för det första kvartalet 2024. Här kommer en kort kommentar om rapporten.
Nibes rapport kom in betydligt sämre än både våra- och konsensusförväntningar till följd av en svagare efterfrågan än väntat. Utmaningar kvarstår inom samtliga affärsområden till följd av höga räntor, svagare köpkraft hos konsument och behovet av att minska lagernivåerna. Negativa trender fortsätter på den europeiska värmepumpsmarknaden på grund av faktorer som en ogynnsam relation mellan gas- och elpriser samt fortsatt osäkerhet kring vissa subventioner.
En ljusglimt i rapporten är bolagets kommentarer kring de pågående lagerjusteringarna som bedöms vara genomförda under andra kvartalet och att efterfrågan i tillverkarledet därefter förväntas förbättras succesivt. Detta, i kombination med att bolaget förväntar sig att marginalerna är tillbaka på historiska genomsnittsnivåer under 2025 är sannolikt anledningen till att aktien stiger under morgonen.
Vår initiala reaktion är att den europeiska värmepumpsmarknaden kommer att nå bottennivåer under H1’24, men med en långsammare återhämtning än tidigare förväntat. Vi räknar med att en gradvis återhämtning blir mer synlig i slutet av 2024 och under hela 2025, särskilt när lagerjusteringarna genomförts och räntorna sjunker något. Dessutom tror vi att nyligen implementerade subventionssystem i nyckelmarknader, såsom Tyskland, sannolikt kommer att stödja slutkonsumentens efterfrågan.
Ny analys ute på NIBE nu. Välkomna att ställa frågor till analytiker @lucas.mattsson här.
Här är en intressant tweet-tråd, med NIBE inkluderad.
Ny analytikerintervju finns nu tillgänglig. Lyssna in på analytiker @lucas.mattsson tankar kring Q1 rapporten.
Här är en nyhet om Nibe.
Samtidigt uppges det vara positivt för Nibe på lång sikt att prisförväntningarna är stabila och stiger. Nordea upprepar köp och riktkurs 87 kronor.
NIBE publicerar sin Q2 rapport på fredag 16/8 och nu kan du läsa en analytikerkommentar inför rapporten:
Det är inte alla som blir inbjudna till EFN för att tala med Gabriel Mellqvist: men det blir vår @lucas.mattsson ! På tapeten: dagsaktuella rapporter från, precis det NIBE och Björn Borg:
Nu finns en ny uppdaterad analys ute efter NIBEs Q2 rapport i fredags:
NIBE´s Q2 rapport kom in i linje med marknadens förväntningar men något under våra estimat. Analytiker Lucas förklarar hur de senaste åren har varit för NIBE. Lagersituationen, värdering samt mycket mer:
Den europeiska Tillväxtmotorn har stannat av rejält
Tyska marknaden visade under juli en ytterst marginell förbättring
Nibe är väldigt beroende av att den europeiska marknaden börjar ta fart
EU-kommissionen jobbar med att ta fram en färdplan för hur försäljningen av värmepumpar ska kunna öka i nivå med ambitionen. Färdplanen som kallas “Heat Pump Action Plan” var tänkt att presenteras i februari i år.
Kort innan planen skulle läggas fram bestämde sig kommissionen dock för att skjuta upp den till efter EU-valet.
Innan rapporten nu kan presenteras måste en ny EU-kommission tillträda. Som tidigast kommer en ny kommission vara på plats senare i höst.
Kommentar från analytiker @lucas.mattsson inför Nibes Q3 rapport på fredag:
Tipsar även att vi pratade om Nibe i Börsspaningar, länk här nedan:
NIBEs resultat för tredje kvartalet var operationellt något under våra förväntningar. Bolagets utsikter fortsätter dock att visa tecken på en återhämtning i lagersituationen. Vi har publicerat en uppdaterad analys, läs den här: NIBE Q3'24: Signs of recovery but risk/reward is thin - Inderes
Det tredje kvartalet går mot sitt slut, och vi djupdyker i Q3-rapporterna från NIBE, Metacon och Björn Borg tillsammans med analytikern Lucas, som har expertinsikt i dessa bolag. Vi summerar rapporternas höjdpunkter, diskuterar nyckelfaktorer som påverkat utvecklingen under kvartalet och blickar framåt mot bolagens framtidsutsikter. Ta del av alla analyser och ställ dina frågor direkt på forumet, där Lucas alltid finns redo att svara.
Härligt!! Tusen tack för denna sammanfattning @JesperHagman @lucas.mattsson !!
Jag har varit sedan länge en buy and hold investerare i NIBE. Jag gjorde min investering efter en slarvig kontroll av nyckeltal samt med den insikten, att en marknadsledare måste ju klara sig på en tillväxtmarknad där behovet på bergvärmepumpar borde vara närapå oändlingt stort.
Till min stora besvikelse har NIBE inte levererat. I efterhand, utan att kolla destomera nyckeltalen är det lätt att förstå varför. NIBE har en i princip perfekt produkt, men saknar kunnande som skulle krävas för att värmepumpen skulle vara lätt att använda. Jag har nu haft i över ett år en NIBE bergvärmepump hemma som jag här mycket nöjd med, bra prestanda, säker leverantör, bra servicenätverk etc.
Det finns bara ett problem, som antagligen förklarar aktiekursens dystra utveckling. It is the software stupid, mjukvaran är från förra årtusendet.
Som ett enda litet exempel borde NIBE ha en OTA möjlighet, där man borde kunna justera hur man kör kompressorn då börselpriserna varierar. Det är borde inte vara rocket science, och vissa tillverkare ( som kanske inte är så säkra leverantörer) har faktiskt något åt det hållet.
Så länge NIBE inte utvecklar sin mjukvara kommer deras pumpar aldrig att sticka ut på marknaden. Jag tycker att med alla dom möjligheter som en grön omställning innebär, måste man ändå inse i sista hand att alla konsumenter inte är ingenjörer. Å andra sida kan man ju alltid spekulera, att någon överrasking sker i form av företagsförvärv, dvs någon aktör inser företagets dolda potential.
I väntan på bättre tider… i bland blir man väl förälskad i sina aktiepositioner, men trots allt har jag inte än tappat hoppet.
Hejsan @Falkberg,
Tack för ditt intressanta resonemang. Alltid kul att få lite insikter från någon som har en värmepump från Nibe!
Jag tycker det du nämner med att köra värmepumpen när elpriset är lågt är intressant. Kör du med appen myUplink? Enligt min uppfattning så kan man använda väderprognosstyrning för en jämnare värme och SPA så att värmepumpen jobbar som mest när elpriset är som lägst.
Som du säger så är Nibe i grunden ett riktigt kvalitetsbolag som har skapat väldigt mycket värde för aktieägarna historiskt sett. I det korta perspektivet så har bolaget haft det utmanande med en svag ekonomisk utveckling, höga lagernivåer, svag köpkraft hos konsument och ogynnsamma prisförhållanden mellan gas och el, vilket har speglats i aktiekursen. Men det är klart, som du är inne på, nya aktörer kommer in på marknaden och konkurrensen har hårdnat. Jag tror ändå att genom bolagets goda marknadsposition, betydande historik och långa erfarenheter är Nibe väl positionerade när marknaden väl vänder. Men det finns såklart en risk att den ökade konkurrensen sätter press på bolagets prissättningsförmåga och således marginaler över tid.
Har du kikat på våra analyser? Du hittar vår senaste uppdaterade analys här: NIBE Q3'24: Signs of recovery but risk/reward is thin - Inderes
Denna myUplink kom som en nyhet till mig. Jag måste forska i det här, det enda jag visste från tidigare var Uplink, som kostade extra, och som verkade vara aningen krånglig att använda (?). Detta tycks vara ett steg mot rätt riktning, men kanske grundproblematiken (åtmistone här i Finland) är, att det inte finns någon återförsäljare ellen annan aktör som överhuvud taget är intresserad av att kommunicera med potentiella kunder. Då vi beställde vår värmepump mitt under corona var det egentligen inte fråga om att köpa en värmepump bland många olika leverantörer utan dels fråga om detektivarbete som gick ut på att hitta någon leverantör som över huvudtaget är intresserad av att sälja en värmepunp till en enstaka konsument.
Med så urusel återförsäljarnätverk som Nibe har i Finland så skulle företaget vinna stort om dom skulle sälja (inklusive installering) direkt till konsumenter. Produkten är ju bra och jag valde Nibe pga av att det är en marknadledare och att tekniken är säker och prövad. Jämfört med vär gamla Thermia har Nibe visat sig vara klart energisnålare, vilket kom som en positiv överraskning.
Kikade på dina analyser och borde ha kikat tidigare, detta skulle ha sparat mig en hel del pengar. Jag hoppas verkligen att Nibe i framtiden satsar mera på software, allt annat är väl mer eller mindre i ordning med detta företag med tanke på den marknad som en framtida fortsatt grön omställning möjliggör. Trors alla utmaningar och missar tror jag ändå på Nibe, men mitt stora frågetecken är hur företagsledningen kommera att kunnna hantera marknadsföringen av denna finna produkt.