Energioptimering ” Mestro”

Efter EUs taxonomi krav så känns Mestros plattform för energioptimering right in time

Bolaget har många av våra svenska stora fastighetsbolag som kund.

Mestro har även giganten Heimstaden som kund som har sitt fastighetsbestånd i 10 europeiska länder sista aktiverade land till Mesteos plattform är Heimstaden Tyskland
Tror det var 3 landet av 10 som Mestro aktiverat.

Man signade avtal förra året med Pandox som har 150 st hotell fastigheter i 10 länder i Europa

Mestro

antas till acceleratorprogram - 6 miljoner fastigheter i New York City ska bli energieffektivare

Mestro har blivit antagna till acceleratorprogrammet SKYLINE som arrangeras av Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York i samarbete med svenska Energimyndigheten. Programmet syftar till att introducera svenska tillväxtbolag inom energi och klimat till New Yorks fastighetsmarknad med över 6 miljoner fastigheter som behöver optimeras.

Nu kom det ett PM igår (17/1)

inleder samarbete med George Washington University för research om den amerikanska marknaden

Jag är oerhört glad över att Mestro har valt att delta och tror att det finns stor potential för lösningar likt deras att lyckas i ett USA som just nu skriker efter verktyg för att genomföra den stora, gröna omställningen", säger
Dr. Anna Helm, Director vid Center for International Business Education & Research (GW-CIBER) & Associate Teaching Professor of International Business.

Under hösten 2023 klev Erik Sehlin bolaget in som storägare i en riktad EM där pengarna skall användas till internationell expansion

Det kom ett bud på Mestro förra året 15-17kr aktien men som man tackade nej till

Redeye har en Base kurs på 15kr Bull 25kr

Mkt spännande case

3 gillningar

Först det första, varmt välkommen till forumet! :slight_smile:

Detta var en väldigt intressant läsning för mig. Jag personligen hade ej hört om Mestro tidigare, så blev direkt nyfiken. Jag håller med dig om att energioptimering känns rätt i tiden, och känns som bolag inom området borde kunna få ett uppsving, åtminstone mer fokus från marknaden. Avtalet med Pandox från förra året känns väldigt positivt och att även i en “svagare” Q3 rapport (bara snabbt kollat konsensus) kunna meddela två nya kunder kanske säger en del om styrkan i vad man faktiska levererar. Ska försöka följa Mestro så jag kan lära mig mer om bolaget! :slight_smile:

3 gillningar

Jo EUs nya direktiv gällande taxonomi stärker Mestros plattform rejält .

Och att dom pitchat plattformen i New York till flera nyckelspelare känns grymt spännande

Ny utsläppslag i New York kan göra svenska proptechbolag till vinnare

Och utifrån gårdagens PM
Over there händer allt

Jag personligen skulle inte bli förvånad om det kommer fler bud på Mestro

3 gillningar

MESTRO

Gårdagens PM 25/1 var mkt spännande

Mestro breddar erbjudandet lanserar tjänsten
“Data-as-a-Service”

Möjlighet att
fördubbla Bolagets abonnemangsintäkt per fastighet hos de kunder som väljer att implementera den nya lösningen​:boom::boom::boom::boom:

De ökade regulatoriska kraven, med CSRD i spetsen, ställer allt högre krav på fastighetsägares rapportering av energi- och hållbarhetsdata. För att genomföra rapporteringen krävs tillförlitlig data, vilken ska granskas av tredjepart.

2 gillningar

Bud på Mestro.
Erbjudandet
Den 9 februari 2024 offentliggjorde EG Sverige AB (”EG”) ett offentligt uppköpserbjudande att förvärva samtliga aktier i Mestro för 18 SEK kontant per aktie (”Erbjudandet”). Erbjudandet värderar samtliga aktier i Mestro till cirka 184 MSEK

2 gillningar

Där kom det :boom::boom::boom:
Hade räknat med några kronor till men men
Jag är nöjd :clinking_glasses:

2 gillningar

Jag tror att detta intresserar många investerare. :slight_smile:

I januari 2024 meddelade Mestro även att Bolaget breddar sitt kunderbjudande genom att addera tjänsten “Data-as-a-Service”, en komplett paketering av mjukvara och hårdvara för datainsamling som prenumerationstjänst. Utvecklingen av erbjudandet ämnar möta marknadens behov och har möjlighet att fördubbla Bolagets abonnemangsintäkt per fastighet hos de kunder somväljer att implementera den nya lösningen. Erbjudandet kommer att levereras av Bolaget i nära samarbete med ett välrenommerat partnerbolag.

Jag håller med VD:n om att världen lugnar ner sig eller åtminstone inte är lika osäker. Speciellt om räntorna sänks och inflationen lugnar ner sig. Företaget har utrymme att öka sin försäljning och göra bra ifrån sig även när det gäller kassaflödet.

Det är säkert en klok strategi att företaget fokuserar på Sverige och Norden samt inriktar sig på den offentliga sektorn, där man får mer pålitliga och långsiktiga avtal. Det är bra att företaget redan har en etablerad position inom den offentliga sektorn. :slight_smile:

1 gillning

Implanticas RefluxStop™ nu tillgänglig i München

idag att de första RefluxStop™-procedurerna på Artemed Klinikum München Süd i München, Tyskland, har genomförts.

1 gillning