MGI - Ett undervärderat plattformsbolag

Hej Isa. När det kommer till MGI:s annonsplattform så får de huvudsakligen betalt genom en provision för varje transaktion som sker på deras plattform. Priset av transaktionerna sätts av marknaden och är baserad på utbud och efterfrågan. Priset varierar även beroende på variabler som till exempel annonsinventariernas kvalitet, målgruppsinriktning, bransch, enhet och format. När det kommer till annonser brukar man tala om CPM (Cost Per Mille/Thousand) vilket är kostnaden per 1 000 annonsvisningar. En högre/lägre CPM betyder naturligtvis att MGI:s provision blir högre/lägre per transaktion. MGI:s annonsrelaterade intäkter drivs därmed av både antal transaktioner samt priset per dessa transaktioner.

Det är svårt att förutse hur CPM kommer att utvecklas på grund av de olika variablerna som påverkar detta men vi kan titta på utbud och efterfrågan för att få en indikation. Eftersom utbudet av annonsinventarier till viss mån är mer stabilt än efterfrågan så är det av mer intresse att studera efterfrågan. Efterfrågan av annonsinventarier drivs till stor del av storleken av marknadsföringsbudgetarna hos annonsörerna och påverkar CPM positivt när budgeterna ökar och negativt när de minskar. Marknadsföringsbudgetarna i sin helhet är cykliska och följer den makroekonomiska cykeln.

Annonsörerna/publicisterna kan fritt välja att köpa/sälja annonsinventarier genom en eller flera annonsplattformer.

2 gillningar

Ser skalbarhtespotentialen och möjligheterna! Men känns ändå rörigt i mitt huvud… Och det oförutsägbara gillar jag personligen inte.

Men def. interesting, to say the least…

1 gillning

MGI will announce its Q1 results on Wednesday, and Anton has shared his thoughts on it. :slight_smile:

4 gillningar

Q1:an sammanfattad! @Pia_Maljanen gör debut som intervjuare, på både sve och eng :partying_face: :partying_face:!! Lyckliga jag, som har kolleger som @Pia_Maljanen och @anton.damsten !!!

På ENG:

På SVE:

6 gillningar

MGI försökte förvärva den amerikanska DSP:n (demand side platform) MediaMath.

Enligt en artikel från AdExchanger på fredagen, har MediaMath gått i konkurs och företaget kommer att stänga ner sin plattform den 30 juni. Artikeln nämner även att MGI så sent som förra veckan var i diskussioner om att förvärva MediaMath, men ingen affär kunde uppnås.

image

I samband med MGIs Q2’22 resultat kommunicerade MGI att ytterligare förvärv inte var aktuellt på grund av den ökade skuldsättningen. Sedan dess har MGI tonat ner denna position och nämnt att de potentiellt skulle vara intresserade av ytterligare förvärv om rätt möjlighet uppstod. MGI har nämnt att de skulle vara intresserade av att stärka sitt DSP-segment som för närvarande står för endast 9% av omsättningen (Q1’23).

4 gillningar

Tankar från analytikern inför torsdagen, då det väntas Q2 och CMD. :slight_smile:

3 gillningar

Q2 rapporten är publicerad och strax börjar presentationen som efterföljs av deras CMD (Följ här). Men redan nu kan ni läsa @anton.damsten tankar kring Q2 rapporten här. MGI Q2 morning result: Stable operating profit, but lower revenue than expected

6 gillningar

Anton har gjort en ny analys av MGI! :slight_smile:

3 gillningar

Nu finns även intervjun som Anton gjorde med VD Remco Westermann ute för lyssning. Det snackas Q2 resultat, CMDn, sänkta riktlinjer för 2023 på grund av en tuffare marknadssituation samt mycket mer. :grin:

5 gillningar

Ny analytikerintervju med @anton.damsten

5 gillningar

MGI will publish its Q3 results on Thursday and here are the analyst’s thoughts on it. :slight_smile:

MGI will publish its Q3 results on Thursday morning. During the quarter, MGI managed to increase its market share in the key segment of mobile in-app advertising. However, the softness in ad demand has continued. Consequently, we expect the pricing of ads to have remained depressed, leading to declining revenues in line with the company’s updated full-year guidance. We expect operating profits for Q3 to be somewhat higher than in the comparable quarter due to the strong cost control demonstrated by the company during H1’23.

2 gillningar

"MGI - Media and Games Invest SE: Resilient Organic Revenue Growth of 1%, EBITDA Margin Increased to 29% with Strong Free Cashflow. Company Notably Increased Market Share and Customer Base

  • Revenues amounted to 78.3 mEUR in Q3 2023 (Q3 2022: 87.6 mEUR)

    • Organic Revenue Growth1 (FX-adjusted) amounted to positive 1%.
    • Reported revenue unadjusted for divestments and FX in the amount of 10.2mEUR declined by 11% largely based on discontinued non-strategic games at the end of 2022.
  • Adj. EBITDA2 amounted to 23.1 mEUR in Q3 2023 (Q3 2022: 23.0 mEUR)

    • Adj. EBITDA margin increased from 26% to 29%.
    • The increase is driven by efficiency gains following the executed cost saving program.
  • Operating Cashflow amounted to 27.8 mEUR in Q3 2023 (Q3 2022: 22.2 mEUR)

    • Operating Cashflow increased by 25% year-over year.
    • Cash increased to 110.4 mEUR compared to 107.6 mEUR as of June 30, 2023 despite earn-out payments and bond buybacks driven by the strong free cashflow generation.
  • MGI was able to notably increase its market share and its customer base

    • MGI continued to gain market share and now holds the #1 position on Android and iOS in the U.S. with a market share of 11% and 28%, respectively."
4 gillningar

Här är en intressant analys av MGI gjord av analytikern Anton Damstén. Det är värt att läsa! :slight_smile:

2 gillningar

Se analytiker Anton D’s senaste intervju med MGI’s vd Remco Westermann i början av dec.

2 gillningar

MGI kommer att offentliggöra sin Q4-resultat på torsdag och här är analytikerns kommentarer om det. :slight_smile:

MGI will publish its Q4 results on Thursday morning. We expect revenues and operating profit to align with the company’s guidance. Any guidance and/or comments regarding 2024 will be of particular interest in the report. After a year in which the entire industry was weighed down by weakness in ad pricing, we cautiously expect growth to return in 2024 as demand begins to recover.

2 gillningar

Här är analytikerns kommentarer om det senaste resultatet. :slight_smile:

MGI reported its Q4 2023 result this morning. Revenues for the quarter were markedly higher than expected, beating the company’s guidance by 6%. Adjusted operating profit (EBIT) came in higher than the consensus estimate, but the margin decreased somewhat. MGI expects strong revenue growth in 2024 as they are beginning to see a recovery of the ad market. The outlook for 2024 was a positive surprise as we had expected the current year only to bring minor growth.

1 gillning

En analysator har gjort en bra och kvalitativ analys av företaget. :cowboy_hat_face:

1 gillning

Ny intervju ute där analytiker Anton får frågor om MGIs Q4 rapport: En rapport som slog hans förväntningar.

3 gillningar

MGI:s organiska tillväxttakt når 25% i februari 2024. :sunglasses:

Yesterday, MGI announced that its organic growth rate continued its impressive trajectory, increasing to 25% in February 2024. This follows an earlier announcement of an 18% organic growth rate in January 2024. The continued robust organic growth rate further sets up the start of the year and puts upward pressure on our near-term revenue estimates.

2 gillningar

Om företaget är av intresse, bör du definitivt läsa denna färska analys. :slight_smile:

Yesterday, MGI announced that its organic growth rate has increased to 25% in February 2024. This follows an earlier announcement of an 18% organic growth rate in January 2024. The robust organic growth rate is a strong start to the year and leads us to raise our revenue estimates. As the outlook continues to improve, we believe the risk-to-reward ratio remains very attractive.

2 gillningar