Shortnotes från intervjun:
- intressant som helhet! Varför? Obs! Jag är lekman o har svårt att greppa detta, men då bitarna faller på plats:
- det fact att det är ett vaccin: inte en medicin
- vaccinet skall stärker det egna immunförsvaret gentemot cancern
- som innovation: cancer kommer inte att försvinna. AML är i dagsläget fatal.
Innovations aside: ALLA vill ha botemedel mot cancer:
- det slutgiltiga målet är alltid registrering och kommersialisering: vägen dit är full av fallgropar för alla bolag av denna typ.
I samband med Mendus Business Update + Q4:an: intressanta “picks”:
- samarbetet med Australian Leukemia and Lymphoma Group ger, förutom forskningsresultaten i slutänden även en bredare geografisk spridning + nätverk med tanke på följande steg (pivotal phase + senare kommersialisering)
- Manufacturing, dvs tillverkningen: är “crucial”: iom att detta även är en typ av vallgrav så man når kommersialisering. Att man i detta skede har slutit samarbetsavtal med NorthX Biologics ger bra grund inför nästa steg.
- Kapitalet som restes under verksamhetsåret 2023 kommer att räcka till slutet av 2025, så vida jag har förstått det rätt. Då bolaget går över till följande fas finns flera alternativ: partnerskap, köra på egen hand osv. Detta kan enbart snillen spekulera om i nuläget. VD Manting nämner alternativen, men det är alla svar man får i nuläget.
Obs! Detta mina reflektioner som lekman. Fas 2 är alltid fas 2. Många positiva signaler i nuläget, men ingen har kristallkula.