Vi har idag inlett vår bevakning av SciBase, se nedan vår initieringsanalys.
SciBase
SciBase är ett svenskt MedTech-företag med fokus på diagnostisering av hudsjukdomar. SciBase grundades redan 1998, och kommersialiseringen kom igång år 2014, vilket innebär att teknologin har genomgått en lång resa genom forskning och regleringsgodkännanden världen över (USA, EU, AUS).
Bolagets centrala innovation är att leda en omärkbar växelström genom huden (EIS - Electrical Impedance Spectroscopy) som med hjälp av AI-baserade algoritm mäter impedans i hudvävnaden. På detta sätt kan man upptäcka förändringar i hudvävnaden som tyder på vissa sjukdomar, till exempel malignt melanom. Samma enhet används för olika hudmätningar, och för närvarande inkluderar användningsindikationerna melanom, andra former av hudcancer (NMSC - Non-Melanoma Skin Cancer), samt bedömning av hudens barriärfunktion (till exempel diagnostisering relaterat till atopiskt eksem).
Huvudenheten Nevisense används i dermatologernas mottagningar, men företaget har också utvecklat en miniatyriserad version, Nevisense Go, vilken även lämpar sig för hemmabruk. Den senare är kommersiellt sett längre bort. Båda enheterna använder samma individuellt anpassade elektroder som placeras mot patientens hud. Elektroden skiljer sig något i hudcancer jämfört med bedömningen av hudens barriärfunktion.
Hur används metoden?
Om vi använder melanom som exempel är syftet med enheten att hjälpa läkare, i synnerhet vid bedömningen av de mest komplicerade födelsemärkena. Många födelsemärken avlägsnas i onödan, men å andra sidan är melanom en aggressiv form av cancer som kan innebära hög dödlighet om den inte upptäcks i ett tidigt skede.
Den kliniska standarden har hittills stöttat sig på dermatoskopier (“upplyst förstoringsglas”), och Nevisense kommer som ett kompletterande stöd till processen.
Försäljning + marknader i nuläget
SciBase påbörjade försäljningen av Nevisense i Tyskland, där man idag har en kundbas bestående av cirka 400 kliniker. Bolaget har sedan en tid tillbaka varit verksamt i USA, där man även har FDA-godkännande.
Tyskland har tillsvidare fungerade som ett bevis på teknologins kommersiella användning, medan USA som marknad naturligtvis är betydligt större.
Framtida utveckling + utökade användningsområden:
För närvarande är cancerdiagnostik det centrala området. På sikt strävar bolaget även efter tillväxt inom diagnostering av hudens barriärfunktion (Skin barrier).
Som det framgår av bilden nedan har SciBase redan större aktörer specialiserade inom dermatologi som kunder. Nyckeln för tillväxt i USA ligger inom är försäkringsbolagens ersättningspraxis. I praktiken bör kunden skicka in ersättningsansökningar för de diagnoser som gjorts med Nevisense - o efter att tillräcklig volym av ansökningar har uppnåtts, kan man inleda diskussioner med försäkringsbolagen för att integrera diagnoserna i försäkringsersättningspraxis. Iom att varje försäkringsbolag behandla individuellt, kommer processen att vara tidskrävande.
Som nämnts finns det redan stort intresse för Nevisense bland marknadens aktörer. En av Nevisenses förespråkare är bland annat Darrell Rigel, som har utvecklat ABCDE-metoden för diagnos av melanom. Rigel använder själv Nevisense i sitt diagnostiseingsarbete. Det är värt att titta på företagets nyligen hållna CMD, där han berättar om Nevisenses fördelar (länk i slutet av texten). Naturligtvis väljs talare med positiv inställning till CMD, men Rigel är ett uppskattat namn med gott anseende inom branschen.
Marknadsmässigt finns den största potentialen i USA. Områdesmässigt är hudcancer bedömd vara något mindre än Skin barrier, men företaget har ändå påbörjat kommersialisering på Skin barrier området. Inom Skin barrier är samarbetspartnern Kenvue,: en spin-off från Johnson & Johnson. Bör dock observeras att detta affärsområde fortfarande är i ett tidigt skede.
Vad gäller konkurrenssituationen har vi inte identifierat någon tydlig konkurrenskraftig utmanare. Även Darrell Rigels uttalande stöder antagandet. SciBases teknik stöds av en rad olika patenter, samt en lång teknologisk och forskningsmässig utvecklingsväg, vilket skapar konkurrensfördelar för företaget. Det skulle naturligtvis vara konstigt om ingen utmanare dyker upp, men hittills ser situationen ut att vara stabil, och SciBase konkurrerar framför allt mot den kliniska standarden (visuell bedömning med dermatoskop).
Strategi
Bolagets strategi är att snabbt bygga upp försäkringstäckning i USA . Efter att man har nått en tillräckligt hög nivå ämnar man växla upp försäljningen. Produkten säljs till kunder och SciBase följer sedan upp med uppdateringar för att introducera nya användningsområden (Melanom > Andra hudcancrar > Hudens barriärfunktion) för att öka användningen av elektroder.
Caset som sådant innehåller många lockande element, och vi anser att det finns goda skäl att tro på framgång för tillväxten. Tidsplanen är dock osäker och delvis utanför företagets kontroll (försäkringstäckning och kundernas snabbhet att anta ny teknologi). Därtill påverkas bolagets utveckling av hur mycket kapital företaget måste samla in, samt hur utspädningseffekten det facto blir.