@tommi.saarinen En fråga till dig men även övriga som läser.
Personligen hade jag skissat på 14% tillväxt och ca 18% EBIT-marginal då det var tydligt att de hade börjat blivit påverkade av den svagare marknaden och tillväxttakten därför borde avta. Att de dessutom skulle drabbas av sämre (försäljningsmässigt) väder räknade jag inte på och att de skulle bli så tagna av den lägre efterfrågan var inte heller en del av min skiss.
Vad gäller lönsamheten tänkte jag att man skulle tappa något då man uttalat sig om att man ska börja satsa på mer på icke mogna marknader för att diversifiera intäkterna och skapa nya vägar till tillväxt. Sen att man tappar ner till 16% snarare än 18 såg jag inte komma men tycker ärligt talat inte att det är någon katastrof heller när man jämför mot hur jäkla illa det går för andra (t.ex fenix vars resultat minskat väsentligt mycket mer).
Framåt är egentligen den punkt jag velat höra hur du tänker. De säger att man inledningsvis har norr om 5% tillväxt i Q2 + att vissa intäkter förskjuts in i det kommande kvartalet vilket bör skapa ytterligare möjligheter att skala och tjäna mer pengar. Jag tänker att man når 7% tillväxt i Q3 och 10% i Q4 % mot enklare comps och att marknaden senare mjuknar upp i 2025 där marginalerna bör återgå när de nya marknaderna börjar bidra och efterfrågan ökar.
Så, vad är din take på framtiden här? Jag känner att det inte bör vara omöjligt att ha 1 till 2 svagare kvartal men lägre tillväxt men att man senare bör kunna växla upp igen till högre nivåer, om än lägre än historiska tal. Paul känner jag personligen stor tilltro i och tycker mig se flera kvalitetsmärken som förutsägbar tillväxt, lönsamhet - utstark balansräkning och fina kassaflöden. Förutsatt att man lyckas med detta och att jorden inte går under, vilket den sällan gör, ser jag nog att det känns lite för billigt NTM.
Hade gärna hört någon annans take på det hela vad gäller runway, lönsamhet och caset i stort.
Äger idag!