Hejsan @Falkberg,
Tack för ditt intressanta resonemang. Alltid kul att få lite insikter från någon som har en värmepump från Nibe!
Jag tycker det du nämner med att köra värmepumpen när elpriset är lågt är intressant. Kör du med appen myUplink? Enligt min uppfattning så kan man använda väderprognosstyrning för en jämnare värme och SPA så att värmepumpen jobbar som mest när elpriset är som lägst.
Som du säger så är Nibe i grunden ett riktigt kvalitetsbolag som har skapat väldigt mycket värde för aktieägarna historiskt sett. I det korta perspektivet så har bolaget haft det utmanande med en svag ekonomisk utveckling, höga lagernivåer, svag köpkraft hos konsument och ogynnsamma prisförhållanden mellan gas och el, vilket har speglats i aktiekursen. Men det är klart, som du är inne på, nya aktörer kommer in på marknaden och konkurrensen har hårdnat. Jag tror ändå att genom bolagets goda marknadsposition, betydande historik och långa erfarenheter är Nibe väl positionerade när marknaden väl vänder. Men det finns såklart en risk att den ökade konkurrensen sätter press på bolagets prissättningsförmåga och således marginaler över tid.
Har du kikat på våra analyser? Du hittar vår senaste uppdaterade analys här: NIBE Q3'24: Signs of recovery but risk/reward is thin - Inderes