NIBE – rejält kursras, men megatrenderna består

Hej @Isa_Hudd , Tack för bra fråga! Jag tolkar det som att du syftar på District Heating (”Fjärrvärme”). Fjärrvärme har funnits länge och är den vanligaste formen av uppvärmning för flerbostadshus i Sverige. I ett fjärrvärmesystem är hela städer eller delar av tätorter sammankopplade med ett gemensamt ledningsnät och den värme som distribueras genereras i en central panncentral eller i en central kraftvärmeanläggning som levererar både el och värme. Alltså, vissa bolag säljer således värmepumpar till centrala anläggningar som är anslutna till fjärrvärmenätet.
Jag skulle säga att det finns en betydande potential för fjärrvärme eftersom endast 9 % av den europeiska värmen för närvarande tillhandahålls av fjärrvärme. Det som talar emot fjärrvärme är bl.a. att finansiering av ny fjärrvärme i Europa är ett frågetecken eftersom offentliga finanser inte är givet. Detta står i motsats till den svenska situationen där finansieringen av ny fjärrvärme till övervägande del sköts av kommuner. Exempelvis så är det inte vare sig konkurrenskraftigt eller miljösmart att lägga en lång ledning för att värma upp ett småhus på landet genom fjärrvärme. Så kraven på infrastruktur för att bygga ut fjärrvärme är stora och investeringen är högre än för värmepumpar.
Men värt att notera är att marknaden är väldigt stor och ska vi klara övergången mot grön energi tror jag att det kommer finnas plats på marknaden för flera spelare.

2 gillningar