Här är en sammanställning av olika nyheter och vad investerarna sagt:
I slutet av januari publicerade International Air Transport Association (IATA) en rapport där man kritiserar genomförandet av EU:s SAF‑mandat. Enligt regelverket bär den som äger flygbränslet före tankning ansvaret för att tillhandahålla en viss miniminivå av hållbart flygbränsle (SAF). I praktiken har denna skyldighet överförts till markservicebolag på flygplatser (till exempel Swissport), som ensidigt debiterar flygbolagen en ”ReFuelEU‑compliance‑avgift” vid varje tankning. IATA konstaterar att dessa avgifter, på cirka 3 000 USD per ton, kan vara uppemot fyra gånger högre än de så kallade marknadspriserna för SAF (cirka 1 800 USD/t), vilket väcker misstankar om monopolistiska marginaler. Samtidigt kan det vara så att Argus‑ och S&P‑data inte återspeglar de verkliga fälthandelspriserna som avtalas i längre leveranskontrakt. När marknaden mognar och konkurrensen ökar kan dock sådana påslagsavgifter komma att stramas åt.
Nedstängningen av det amerikanska oljeraffinaderiet Valero tros bero på Kaliforniens strikta krav på utsläppsminskningar, vilka anläggningen inte kan uppfylla utan omfattande investeringar. I Tyskland sjönk förbrukningen av biodiesel och HVO kraftigt till 2,1 miljoner ton (–20 % under 2024) efter att ”double‑counting”‑regler utnyttjats, det vill säga att samma avfallsbaserade biobränsle räknats två gånger, och där POME‑avfall misstänks ha maskerat ren palmolja i certifieringssyfte. Transport & Environment (T&E) varnar dessutom för att oljejättarnas förnybara diesel sannolikt innehåller bedrägligt palmolja.
Neste har inlett SAF‑produktion med en kapacitetsutbyggnad på 500 000 ton per år vid sitt raffinaderi i Rotterdam, vilket höjer bolagets globala SAF‑kapacitet till 1,5 miljoner ton. Efter den planerade utvidgningen 2027 kommer Rotterdam att ha en total förnybar produktionskapacitet på 2,7 Mt, och världskapaciteten stiger till 6,8 Mt varav 2,2 Mt är SAF. Utöver detta tecknade Neste en 1,3 miljarder euro stor kreditfacilitet med en banksammanslutning för att finansiera ytterligare satsningar på förnybar produktion.
Tysklands nya regering har lovat att påskynda genomförandet av direktivets RED III, skärpa de nationella utsläppskvoterna (GHG‑kvoter) och införa en strängare PtL‑kvot än EU:s minimumkrav från och med 2025. Syftet är att stödja flygbolagen ekonomiskt och se till att europeiska aktörer inte missgynnas jämfört med bolag utanför EU.