Analytiker Erkki Vesola kommenterar dagens Q4:a från KONE:
Besvikelse gällande orderingången, men bättre rörelsemarginal än väntat. Att bolaget ej guidar för 2023, men meddelar om omfattande omstruktureringar någon minut innan rapportsläpp väcker frågor, och säger något om det osäkra marknadsläget. Analytiker Erkki Vesola ger snabbkommentarer.
Börsmeddelandet som publicerades några minuter innan rapporten:
Q4’22: innehöll lite gott och blandat. Orderingången en besvikelse, EBIT marginalen en positiv överraskning. Kina på nedgång, as we know.
Direktlänk till analysen:
Här är en direktlänk till senaste analysen. Kina är nog ett gissel… Kones analytiker Erkki Vesola lovade svänga i hop en video med mig på temat i dagarna. Ber om att få återkomma
Kone är Kina ett mycket viktigt land, men jag har förstått att det inte byggs bostäder där och kommer inte att byggas på samma sätt som det ibland görs.
Finns det några större positiva drivkrafter för Kone på lång sikt? Självklart har Kone bra produkter och tjänster, men det är inte sådana faktorer jag söker med min fråga.
Jo, det fortsätter storma om den kinesiska fastighetssektorn. Att den största bostadsutvecklaren Evergrande söker om konkursskydd i USA är def. intressanta nyheter som säger en hel del.
Sen beöver man komma ihåg att KONE är en hel del mer än “bara hissar i Kina”. Serviceavtal, resten av världen osv. Men helt klart intressant.
Tycker att videon ovan är en bra sammanfattning.
Orderingågnen = sämre än förväntat
Omsättningen = helt ok, i linje med förväntningar
Marginalerna = ok + åt bättre håll iom att priserna generellt på råvaror kommit ner
Men det som oroar: orderingången -27% i Kina! Dvs Kone tappar marknadsandeler i Kina.
Detta är en absolut icke-relevant analys, men på något sätt måste jag få kommentera detta i alla fall…
Är nyss hemkommen från New York. Har många spaningar på temat, men en som jag bara känner att jag måste få skriva ner i denna kedja:
KONE lyste med sin frånvaro på Manhattan! Den enda gången jag noterade brandet var i H&Ms rulltrappa på 5th. Då var tyvärr en del av rulltrappan stängd pga av service o man fick vandra både uppåt och neråt…
(H&M, by the way, är ett brand som däremot lyser med sin närvaro i staden… på bästa adresser, bl.a. denna, ovan nämnda, på the 5th…).
Ett annat ställe som KONE lyste med sin frånvaro var Empire State Building, där OTIS proklamerade sin överlägsenhet och fick rejält med reklam och utrymme iom sin hisskonstruktionsdemonstration för alla besökar …
OBS! En YTTERST icke-vetenskaplig spaning av ett mumintrolls utflykt till Manhattan. Lite besviken över det egna hemlandets tillkortakommanden i alla fall på synlighetsfronten…